Pease 1, Abell 46, SN2017fgc, centralstjärnan i M57 mm

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Pease 1, Abell 46, SN2017fgc, centralstjärnan i M57 mm

Post by timokarhula »

Inatt observerade jag några exotiska och intressanta objekt med min 12-tums SkyWatcher. Jag har förmånen att kunna observera utanför mitt sovrumsfönster så jag behöver inte kånka grejerna någon längre sträcka. Började med den planetariska nebulosan Kohoutek 4-10 i Pilen. Det kryllade av stjärnor i Vintergats-synfältet men jag såg en ljussvag, liten, suddig stjärna på rätt ställe. Noterade fyra närliggande fält* (mag 14.3-15.1 enl NOMAD) som ej var plottade på min MegaStar-sökarkarta men konfirmerade dem mot Digitized Sky Survey.

Vid midnatt gick jag lös på Ringnebulosan i Lyran. Med 430x förstoring kunde jag skymta central* flera gånger med indirekt seende. Den syntes inte hela tiden utan flämtade till ibland som en liten pupill i ett kosmiskt öga. Den svagaste * jag kunde urskilja var av V-magnitud 16.1. Inte illa utanför sovrumsfönstret.

Sedan gick jag till klothopen M15 i Pegasus. Här inne finns den planetariska nebulosan Pease 1 av 15:e magnituden och en bågsekund i diameter. Jag hade sett den från Finland för ett år sedan med nästan 1000x förstoring och såg den då utbredd och isolerad. Nu fick jag stjärnhoppa INNE i M15 med 430x för planetären befinner sig bara 26 bågsekunder från centrum av Messier 15! På planetärens position såg jag en avlång E-W klump av 3-4 * inom fyra bågsekunder. Den mellersta är planetären men den satt ihop med de andra så jag såg inte Pease 1 isolerad. Punkten längst till W tycktes vara den ljusaste "*" i klumpen och det var Pease 1. Någon annan som sett Pease 1?

I Lyran hittar man den ytljussvaga planetariska nebulosan Abell 46. Här såg jag först en liten, blek skiva. Sedan såg jag en * på samma plats. Det var planetärens central* av mag 14.9. Jag kunde antingen se skivan eller * men inte båda samtidigt.

Senare på natten gick jag till galaxen NGC474 i Fiskarna som har supernovan SN2017fgc som small den 11 juli. SN var mycket svår att se, sekundärspegeln hade börjat få för mycket kondens. Jag skattade SN2017fgc till magnitud 14.8 den 27.02 augusti (UT).

Nattens sista objekt klockan 3:07 fick bli kometen C/2017O1 (ASASSN1) i Oxen. Jag har en besvärlig gatlykta mot sydost så jag fick bära 25x100-kikaren på stativet utanför gården till en plats med skugga. Kometen låg intill en * av mag 10.1 och jag skattade komet C/2017O1 (ASASSN1) till magnitud 9.8, komadiameter 4' och DC=2. Jag hade nu sett fyra nya kometer på fyra nätter vilket jag nog aldrig gjort tidigare.

Det var väldigt fuktigt ute. Alla anteckningspapper hade blivit blöta och temperaturen hade sjunkit till +4.4 grader. Mörkret var normalbra från gården, SQM-L 21.1.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Pease 1, Abell 46, SN2017fgc, centralstjärnan i M57 mm

Post by Torbjörn »

Det verkar som om du fick tittat på en del rätt speciella objekt! Själv hade jag en helkväll i tisdag men då ägnade jag mig mest åt sommarens och höstens Messierobjekt.

Hösten är fuktens tid...även jag fick stå och lägga det mesta på tork vid en tidpunkt när man helst vill gå och lägga sig.

/Torbjörn :)
Post Reply