Protoplanetariska nebulosor

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Protoplanetariska nebulosor

Post by jwarell »

I det aktuella numret av Telescopium (nr 3/2017) har Timo Karhula en artikel om protoplanetariska nebulosor. Dessa spännande objekt har jag ingen tidigare erfarenhet av, men i torsdags kväll fångade jag tre av de ljusaste, alla belägna i Svanen.

Använde 38 cm f/4,3 WASHdob x63 och x240, himlen var mörk med god transparens (ZLM 6,8), lugnt och fuktigt, en del Stratocumulus drog förbi; en mycket fin septembernatt.

Det första objektet var också det lättaste och det mest intressanta. PK 080-06.1, "Egg nebula", ligger 4 grader NE om epsilon Cyg, ett grader S om 61 Cyg och 4' rakt E om en 8m stjärna. Redan i x63 syntes en 11,7m något diffus stjärna. I x240 förvandlades den till en dubbelnebulosa, den N komponenten klart större och ljusare av mag 12,0, den S komponenten ca 13,5m. Nebulosans totala längd var ca 15" varav den N ca 10" stor, komponenterna tudelade av ett mörkt stråk, och hela nebulosan omgiven av en diffus glöd.

De två andra objekten låg strax norr om Albireo och var lätta att identifiera (Sky Safari 4 på iPhone) trots rikt stjärnmyller. Minkowski 1-92 var även den ljus, skattade till 11,5m i x63. Här kunde jag inte se några detaljer i x240 och inte någon utsträckning (skopet var inte helt perfekt kollimerat), men den är likt Äggnebulosan tudelad. Man ska i denna apertur kunna se den något diffus, och den har en svagare komponent precis bredvid. Ett objekt att återkomma till.

V1966 Cyg ligger bara någon grad från Minkowski 1-92 och är ännu ljusare än denna, skattade till 9,9m i x63. I x240 såg jag en stjärna omgiven av en ljus men mycket liten nebulosa, som gjorde att stjärnan såg "stor" ut jämfört med sina jämnljusa grannar. Även här är det alltså fråga om ett objekt bara några bågsekunders utsträckning, och den måste definitivt återbesökas med perfekt kollimerat teleskop.

Någon annan som observerat desssa objekt?

Tack Timo för en bra artikel! Inväntar nu dina två återstående objekt på vinterhimlen!

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Protoplanetariska nebulosor

Post by timokarhula »

Johan, roligt att min lilla artikel inspirerade dig att obsa dessa tre protoplanetärer (PPN) i Svanen. Jag ska försöka återobservera dessa med hög förstoring i höst. Jag har tidigare sett dem antingen med för låg förstoring eller för liten apertur (20x100-kikare!). Av de två vinter-PPN jag nämner har jag sett "Frosty Leo" men "Red Rectangle" har jag inte riktat in än. Det är synd att koordinaterna för PPN inte kom med i Telescopium men det går ju enkelt att Googla fram koordinaterna.

Jag hade idag en kort pratstund med astronom Malcolm Fridlund som jobbar på ESA och Chalmers om bl.a. planetariska och protoplanetariska nebulosor. Malcolm var en inbjuden föredragshållare i Västerås under dagens AdoN på Mälardalens Högskola. Malcolm är en av de bästa föredragshållarna jag hört. Det gick i snabbt tempo men han förklarade svåra saker mycket bra och underhållande.

/Timo K
Post Reply