NGC6960 Svanen

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

NGC6960 Svanen

Post by AstroFriend »

Så kom vi då till slut ut till landet. Blev mycket strul innan jag kom igång. Först installerade jag led belysning i observatoriet, känns väldigt lyxigt med en strömbrytare. Köpte lamparmatur och strömbrytare på Biltema, belysning är avsedd för båtar o liknande. Helt ingjuten och skyddat för fukt. Klarar 12 till 24 volt och lyser lagom starkt utan att blända.

Sedvanliga problem att få igång datorsystemet, mest jag som rör ihop koder med de olika routrar jag använder. Ladda upp batteriet för nattens övningar. Imorgon skall jag montera upp en wifi antenn med riktverkan så jag slipper den nuvarande lan kabeln.

Så skulle då jag ansluta monteringen. Få se nu, var la jag eqdirekt kabeln? Hemma, monterad på teleskopet ihop med usb hubben. Bestämde mig för att fota med teleobjektiv i kväll och därmed blev teleskopet hemma. Kl är då 22 och en enastående mörk o klar kväll. Låt vara väldigt fuktigt och all utrustning bara dryper av fukt. Inget annat att göra än att åka hem efter kabeln, dumt med specialkablar.

Tillbaks kl 23:15, fortfarande klar himmel. Inspirerad av Ragge riktar vi in oss på Svanen och objektet ngc6960. Har normalt inte kameran åt det hållet då Stockholms ljus stör. Men objektet står ganska högt så kör en testrunda. Har lite problem att få fokus exakt rätt på, Sigma linsen är lite väl grov, räcker med att man tittar på fokusringen så har man passerat sweet spot.

Medans vi satt uppe i observatoriet såg vi två kraftiga meteorer, en med nordväst riktning mot Uppsala ungefär, den andra västligt. Klockan strax efter midnatt.

Kameran Canon 6D, iso 800, 120 sekunder, minst 30 bilder.

Objektiv Sigma apo 150mm f/2.8 bl f/4.

Det var nog 10 år sedan jag hade en kamera riktad mot Svanen så det blir spännande att se vad det blir.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC6960 Svanen

Post by AstroFriend »

Då var natten till ända.

En fantastisk lång mörk klar natt. Kunde pga div strul utnyttja knappt två timmar av den. De sista 45 minuterna ägnade jag åt komet C/2017 O1. Okänd komet för mig, magnitud 12 säger cdc, men bandatafilen har inte uppdaterats på ett tag så vet inte om det stämmer. Kan inte heller se någon komet på de enskilda en minuts subbarna. Möjligen jag har missat målet då jag inte kalibrerat in positionen, men en 150mm lins med fullframe har ju en stor bildvinkel så borde finnas med.

Fick nu denna natt verkligen prova på vad kondens vill säga. Värmebandet på objektivet räddade natten. Gunilla fick köra hårtorken på sitt 50mm objektiv med jämna mellanrum. Vi får bygga eller köpa ett usb värmeband till hennes objektiv, att använda hårtork känns inte bra. All utrustning och hela observatoriet badade i kondens. Taknocksplåtarna rann det om. Kanalplastens insida klarade sig ganska bra även om dom var lite fuktiga på insidan.

Trät i byggnaden kändes inte speciellt fuktig men golvet har svält. På bägge sidor om maskinlådan har golvet blivit som en bergodalbana. Får såga ur lite mer utrymme för golvet att röra sig på. Inne i maskinlådan var det torrt och fint. Datorns och laddarens värmeförluster håller fukten borta.

Imorgon blir det arbete på observatoriet.

Update:
Läste på Seiichi Yoshidas hemsida:
http://www.aerith.net/comet/catalog/2017O1/2017O1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kometen nu är på mag 8.5 så den skall vara lätt att se. Hade nog synts i kikaren också, eller?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: NGC6960 Svanen

Post by Datarolf »

Hej Lars!

Kul att du kommit igång i ditt nybyggda observatorium!

Även jag var ute igår kväll, fast det blev bara i trädgården här i Stuvsta, Huddinge. Jag ville prova mitt nyinstallerade motorstyrda fokus till min refraktor, och då känns det säkrast att börja på hemmaplan. Nu visade sig allt fungera bättre än förväntat, så jag borde förstås ha åkt ut till Tyresta när nu kvällen var så fin.

Koncentrerade mig på dubbelhopen i Perseus, för den tränger i alla fall genom fuktdiset ner till mig här. Ska kika på hur bilderna blev under dagen och se om det går att sätta ihop något, fast nu är jag bortskämd med att använda iTelescope...

Blött blev det förstås av all dagg. Bara inte grejorna börjar rosta...

Vänliga hälsningar

Rolf J
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC6960 Svanen

Post by AstroFriend »

Hej Rolf,
Det kan bli farligt om man vänjer sig vid för fina grejor.

Vi håller på att packa ihop för att åka hem. Blir spännande att se vad som fastnade på plåtarna.

Fick upp wifi antennen, dock gick kabeln inte att ansluta till datorn. Den antennen var fast ansluten. Dessbättre räckte det med att lägga antennkabeln mot antennen på datorn. Fungera nära lika bra som trådbundet.

Funderade lite på varför jag ibland har svårt att få den där perfekta skärpan på Sigma objektivet. Möjligen kan det vara att dew heatern bara värmer frontlinsen och med lite för hög effekt. Skulle klara mig med 1 Watt, men måste använda 2 Watt för att usb batteriet inte skall stänga av sig, alternativt att jag kopplar in andra förbrukare på batteriet. Batteriet på 10 Amph verkar klara flera nätter med värmaren på även när det är kallt.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: NGC6960 Svanen

Post by timokarhula »

AstroFriend wrote: De sista 45 minuterna ägnade jag åt komet C/2017 O1. Okänd komet för mig, magnitud 12 säger cdc, men bandatafilen har inte uppdaterats på ett tag så vet inte om det stämmer. Kan inte heller se någon komet på de enskilda en minuts subbarna. Möjligen jag har missat målet då jag inte kalibrerat in positionen, men en 150mm lins med fullframe har ju en stor bildvinkel så borde finnas med.

Update:
Läste på Seiichi Yoshidas hemsida att kometen nu är på mag 8.5 så den skall vara lätt att se. Hade nog synts i kikaren också, eller?

Lars
Komet C/2017 O1 (ASASSN1) har en mycket låg ytljusstyrka. Senast jag såg den var den 21 september med Canon 18x50 IS kikare. Då skattade jag kometen som magnitud 9.6, komadiameter 8’ och DC=1 (mycket diffus). Jag skulle inte ha sett den om jag inte visste dess exakta läge. Visserligen var inte förhållandena de bästa med markdimma men annars rätt så klar himmel.

/Timo K
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC6960 Svanen

Post by AstroFriend »

Hej Timo,
Jag måste lära mig lite mer om det visuella. Den kikaren jag tänkte på är 25*100mm som jag nyss köpt. Har ju också byggt en enkel montering till den då den är mycket tung. Vi skulle plockat fram den igår om det inte uppstått så mycket problem innan fotograferingen var igång.

Den kikaren har visserligen stora linser men är inte av samma kvalite som din. Vad tror du, skulle det vara lika svårt i den att se kometen?

Ett problem är också att kometen då jag fotade stod relativt högt. Jättebra när man fotar men kikaren om den riktas så högt bryter nacken av oss. Men det är ju bara att kika på den lite tidigare innan den nått så högt. Det blir spännande till nästa gång vi är ute.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: NGC6960 Svanen

Post by timokarhula »

AstroFriend wrote:Hej Timo,
Jag måste lära mig lite mer om det visuella. Den kikaren jag tänkte på är 25*100mm som jag nyss köpt. Har ju också byggt en enkel montering till den då den är mycket tung. Vi skulle plockat fram den igår om det inte uppstått så mycket problem innan fotograferingen var igång.

Den kikaren har visserligen stora linser men är inte av samma kvalite som din. Vad tror du, skulle det vara lika svårt i den att se kometen?
Kometen ska vara lättare att se med 25x100-kikare än med 18x50. Kvalitén spelar mindre roll. Jag själv såg komet C/2017O1 (ASASSN1) första gången den 27 augusti med just 25x100 då jag skattade kometen som magnitud 9.8, diameter 4’ och DC=2. Den hade då alltså ungefär samma totalmagnitud som nu men hade halva diametern (fyra gånger mindre yta) och därmed högre ytljusstyrka. Jag tror det krävs en ganska mörk plats att se kometen bra.

/Timo K
Post Reply