Herschel 400-II avklarad!

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by ragge »

timokarhula wrote:Det var säsongens varmaste dag igår och jag hade +37º.6 klockan 15:30.
Hur är det att obsa på nätterna i värmen, finns det mygg/moskiter eller sitter man i shorts och kortärmat utan bekymmer ?
timokarhula wrote:Jag kommer nog inte att skriva bloggen längre varje dag för jag har säkert fått virus i datorn som förbrukar mina Gb. Jag kan inte köpa 10 Gb för 50$ varje dag. Den käkar ett par 100 Mb varje minut så jag slutar här./Timo K
Om du nu kan läsa detta, ett tips bara: Skriv bloggen i tex Notepad utan att vara uppkopplad (stäng bredbandet). Kopiera sedan texten och klistra in när du är uppkopplad bara under några sekunder.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by Björn »

@timokarhula:

Det är kul att läsa dina obs-skildringar. Som du själv skriver, förmodligen få i världen med den samlingen av loggade objekt.

@Håkan N:

Jag förstår inte riktigt varför du i var och varannan tråd du deltar i ständigt ska klanka ner på Skywatcher eller andra liknande 'billiga' teleskop.
Om du vill ha ett teleskop för 50.000 så är det ju din sak, men vi är förmodligen många här som inte har råd med sådana saker.
Min 10-tums Skywatcher är alldeles utmärkt och jag är mycket nöjd med vad det levererar. Så sluta kalla det för Biltema teleskop, tack!
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by timokarhula »

ragge wrote:
timokarhula wrote:Det var säsongens varmaste dag igår och jag hade +37º.6 klockan 15:30.
Hur är det att obsa på nätterna i värmen, finns det mygg/moskiter eller sitter man i shorts och kortärmat utan bekymmer ?
timokarhula wrote:Jag kommer nog inte att skriva bloggen längre varje dag för jag har säkert fått virus i datorn som förbrukar mina Gb. Jag kan inte köpa 10 Gb för 50$ varje dag. Den käkar ett par 100 Mb varje minut så jag slutar här./Timo K
Om du nu kan läsa detta, ett tips bara: Skriv bloggen i tex Notepad utan att vara uppkopplad (stäng bredbandet). Kopiera sedan texten och klistra in när du är uppkopplad bara under några sekunder.

Ragnar
Jag hörde en (1) mygga ute i Outback men det kunde lika gärna ha varit en malariamygga. Who knows? Kunde inte slå ihjäl den för jag såg aldrig myggan i mörkret, hörde bara surret. På dagen plågas man av flugor men nattetid försvinner de. Däremot ser jag fladdermöss flyga ovanför mig och jaga insekter. Bara mysigt!

Jag skrev förra gången off-line och det borde jag gjort nu också. No worries!

Det är mulet nu men resten av veckan har meteorologerna hotat med klart väder nattetid! :green:

/Timo K
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by Tannerswe »

Spännande läsning och riktigt intressant att se dina framfart.

Sen låter det som det måste vara tungt att leva under sådana hot, risk för sömnbrist då möjligen :P
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by Håkan N »

Björn,
Du behöver absolut inte ta illa upp.
Jag tror du inte ser vad jag menar.
Det är inte en sour grape story.
Det är många som är nöjda med den här typen av teleskop även om det inte är av kvalitet. ( även om du tycker det ).
Köper man ex en billig ny bil vet man ofta det, men det betyder absolut det inte den är värdelös.
Därav säljs dessa också genom att utnyttja folk i produktionsledet mycket fult.

Dessa är massproducerade i lågprisländer som ex Biltema gör.
Och Biltema har en del bra grejer och mycket junk. Men man väljer efter prio.
Ibland kan det vara en bra lösning, men ofta inte den bästa i kvalitet.
Och det är inte så ex Biltema jobbar heller.
Livet är ju fullt av kompromisser och jag är väl medveten om i detta fall är det en kompromiss för Timo av flera skäl.
Enkelt att få med sig och komma igång och till ett lågt pris, och tappar han det eller välter en Coca Cola burk eller om det blir stulet är det inte så stor sak.
Dessutom levererar det för att han ska vara nöjd. Är han nöjd är ju allt dessutom ok.
-Att han ser saker i okularet är det inget tvivel om !
Men jag är övertygad om att stod det en Teeter 20” med ståhöjd och med en Lockwood spegel i och set TV på plats tog han det.
Vem skulle inte göra det ?
-Skulle du valt din Skywatcher ?

Men jag förstår att dels kräver det lite mer set-upp och ta ur boxen och montera UTA’n och kollimera och kyla spegeln samt priset.

Men apertur ’ger’ och bra optik betalar sig och vem behöver det om inte Timo på sina resor till SQM 22, och han har ju eget hus så resorna och intresset fortsätter nog.
Men med ett längre rör blir det svårt få med ex 16” i en mindre bil.
Så jag menar bara av godo om ( apertur och god optik ) och titta på ex Teeters Journey i truss design vs ett rör.
Flera seriösa observatörer i USA som reser har köpt dessa och lagt in speglar från Carl och de får ju inte med sig sina större Dobbar på resor, så detta är ett alternativ vs apertur och vara portabel med bra optik till ett hyggligt pris.
I Sverige må man tvista vs några större investeringar om det är värt det.

Så min entusiasm för Timos arbete och himmel han har down there önskar jag honom ’MER’.

Normalt är ju don efter person men i detta ( extrema ) fall är Timo ”under equipped”.
-Så ser jag det.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by Katarina H »

@Timo: Mycket trevliga rapporter du levererar. Det känns nästan som att man är där! /Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by timokarhula »

Jag skriver nu i "direktsändning" from W.A.

Mulet.

Lyssnar just nu på Rage-kanalen (heavy metal).

Edit: Jag har för fan snart sett allt på södra halvlotet. Vad ska jag göra nu då?

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by Håkan N »

Timo !

Ett rejält i-lands issue detta..Jag har dock svaret ;-)
Du ska se om allt i bättre och större optik !
Du kommer se mera i 16", och än mer i 20" osv sen ska du in och plocka galaxer extremt få har sett.
Jag har ju planer på en lätt portabel 25" som ska till LaPalma och Chile och väl när 'eye candyt' är gjort ska det galax observeras.
Lowrey inspirerade mig.
Lär ta nåt år men vi är ju kring 50 och ska ha nåt att göra vid 60 per pension.
How does that sounds ?
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by Björn »

@Håkan N:

Jag har aldrig observerat i den typ av 'dyrt' teleskop du refererar till så jag har inget att jämföra med.
Antagligen skulle jag uppleva det som bättre, men å andra sidan är mina krav som variabel-observatör kanske inte så höga som dina krav när det gäller deep-sky-obsar.
Det kanske kommer en dag då jag vill ha något bättre, men det känns avlägset just nu :)
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by timokarhula »

Det har varit molnigt de senaste två nätterna så det har inte blivit några bush-resor. Bara en vecka kvar och jag ligger klart efter schemat. Hade planerat se minst 100 nya DS-objekt men har bara sett ca 55 nya. Min median och medel under långresorna är 95 nya DS-objekt och 40h effektiv observationstid. Vid förra resan upptäckte jag 312 DS-objekt på 100h! :D Då hade jag en otrolig tur med 17 helklara nätter i rad.

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by timokarhula »

Kom hem nyss från bushen. Förhållandena var inte så bra för luftfuktigheten var extremt hög, 94%. Hela tuben droppade av dagg nu när det var vindstilla. Alltid är det något! Mörkret var hyfsat bra, SQM-L 21.69 trots att månen börja störa allt mer. Såg fältstjärnor ned till V=7.20 bredvid Sculptor-galaxen NGC253.

Det mest intressanta objektet var Lacaille 8760 (AX Microscopii). Det är faktiskt den enda röda dvärgen som kan ses med blotta ögat, magnitud 6.7. Trots att röda dvärgar är universums vanligaste stjärntyp så finns det tydligen bara ett enda exemplar som kan ses med blotta ögat. Det måste vara en stor dvärg då den är fyra magnituder ljusare än Proxima Centauri.

Det var även växlande molnighet och okularen immade igen hela tiden så jag avbröt efter bara 3 timmar. Från en mörk plats utan ljusföroreningar är molnen svarta i motsats till ljusa som det är på alla andra platser. Molnen kan vara svåra att urskilja så man märker de endast då de skymmer för stjärnorna. Det kändes nästan lite kusligt för det var absolut vindstilla och tyst ute. Hörde inte ett skvatt. När jag anlände hit satt två ugglor på marken och stirrade på mig. Fina fåglar. Vid förra resan stod en kanin här och en annan gång sprang en stor svart spindel i bilens strålkastarljus framför mig.

Enligt australiska vädertjänsten lär luftfuktigheten bli fortsatt hög under veckan. Inte bra, samtidigt som månen växer.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by Hans Bengtsson »

AX Mic är en spännande stjärna, här är upptäcktsartikeln vad gäller dess flare-aktivitet:

http://articles.adsabs.harvard.edu/cgi- ... etype=.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by timokarhula »

Förra natten var åter igen fuktig och kylig i Bushen. SQM-L visade "bara" 21.81, 87% luftfuktighet och +6.7º C på morgonen. Alla kartor och anteckningspapper blev till slut dyblöta. Med 10-tummaren började jag med att logga stjärnhopen Kron 1 i Lilla Magellanska Molnet (SMC). Den ser ut som en klothop i Digitized Sky Survey men jag tror att det är en rik öppen hop som ser ut så på ca 200,000 ljusårs avstånd. Jag råkade hitta tre andra närliggande "nebulosor" som jag inte har identifierat ännu.

Jag såg den magnitud V=15.5 planetariska nebulosan SMP 27 i SMC. Den var svår för den låg mittemellan två andra lika svaga stjärnor i en liten böj. Var tvungen att använda min högsta förstoring, 343x.

Wolf-Lundmark-Melotte galaxen (MCG-3-1-15) i Cetus hade jag sett fem år tidigare från staden men härifrån var den inte så svår. Den var ganska ljussvag, stor, mycket avlång N-S, diffus och saknade en ljusare kärna.

Uranus var superenkel att se med blotta ögat i Fiskarna. Asteroiden (7) Iris har en favorabel opposition i Väduren och var nu av magnitud 7.0. Jag kunde urskilja den med blotta ögat mellan kappa Ari och eta Ari. Jag har inte hört någon annan som sett (7) Iris utan optiska hjälpmedel! Den blev min tredje asteroid med blotta ögat efter Vesta och Ceres. Både Uranus och Iris låg inuti Gegenschein.

Jag startade lokalisera Herschel-2500 objekt och andra närliggande objekt söder om deklination -20º i Vattumannen, Valfisken och Luftpumpen vilka jag inte kan se från Sverige. Jag såg NGC7185, NGC7184, NGC7188, NGC7180, NGC216, ESO540-14, NGC686, ESO477-10, NGC723, NGC907, NGC899, IC223, MCG-4-6-33, MCG-4-6-29 (magnitud 16.6, men jag tror inte att det är en visuell magnitud), MCG-4-6-28 och NGC908 (en fin galax).

Silver Dollar Galaxen, NGC253, i Bildhuggaren obsade jag med 10-tummaren. Jag var först chockad över dess utseende. Hela galaxen fick inte plats i 150x-synfältet. Såg fem stjärnor framför dess yta, en ljussvag stellär nucleus och ett tunt, mörkt band som sträckte sig längs nästan hela galaxens långsida. Det såg ut som om jag kunde se spiralarmarna. Jag hade bara sett NGC253 en gång tidigare i teleskop för 23 år sedan. Galaxen var ju just och just synlig för blotta ögat härom natten så jag förstår att galaxen är ett fint exemplar.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by Torbjörn »

Låter som en fuktig men trevlig obsnatt ute på ditt ställe i buschen. Jag känner igen känslan när man står jättetrött och lägger kartor, papper och prylar på tork innan man kraschar i bingen. De Magelleanska molnen låter fantastiska, jag tror att jag skall se till att fota dem med något fjärrteleskop framöver.

Av de övriga djuprymdobjekt som du obsade så har jag sett tre: NGC 7184 från Teneriffa (avlång, väldigt svag med 8"), NGC 908 från Hjortens udde i Vänern (svag med 12", men jag antar att den var mycket finare från WA) och NGC 253 från Orust (med 8"/12"/15x70 kikare. Blek. Den vill jag se söderut, wow!)

Lycka till med de återstående dagarna i Australien Timo!

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by timokarhula »

Det blev en relativt misslyckad nattlig resa nyss. På vägen till Wicherina körde jag som vanligt i 110 km/h när en känguru skuttar ut på vägen framför bilen! Jag hann väja undan med blotta förskräckelsen. Det var första gången som jag varit nära en viltolycka i Australien (om jag inte räknar med påkörningen av en echidna vid förra resan, ett myrpiggsvin som liknar en igelkott). Kängurur är dumma djur, de kan inte trafikreglerna.

Väl framme i Wicherina lyste månskäran ljust mellan M24 och M25 i Skytten. Trots månskenet visade SQM-L 21.48 i zenit.

Försökte se klothopen Palomar 13 i Pegasus i månskenet men misslyckades. Helt plötsligt dyker en svag satellit upp och det tar en stund innan jag uppfattar att satelliten ligger stilla i synfältet medan stjärnorna rör sig som vanligt pga jordrotationen. En geostationär satellit! Härifrån södra halvklotet syns de på norra stjärnhimlen medan från Sverige syns de på södra himlen istället beroende på parallaxen. På tal om satelliter, så lyser ISS mycket ljusare här än i Sverige för man ser de underifrån och inte från sidan. Härom kvällen var ISS av magnitud -4, nästan som Venus.

När månen hade gått ned blev mörkret SQM-L 21.80. Det "dåliga" mörkervärdet berodde på extremt hög luftfuktighet (94%, plågsamt för optiken). Jag är förvånad över luftfuktigheterna under denna långresa. Jag har aldrig haft sådana problem som nu. På sommaren (december-februari) är det i princip aldrig problem med dagg. Kanske en gång har jag haft det på sommaren då det var vindstilla.

Jag försökte lokalisera sydliga Herschel 2500-objekt i Valfisken och Eridanus men de låg praktiskt taget i zenit och det är svårt att manövrera en Dobson i zenit. Istället gick jag över till Haren med galaxen NGC1979. Den syntes redan med 37x förstoring och med 150x var den ljusstark men ganska liten och hade en ljussvag stellär nucleus.

I samma synfält kunde jag även hitta galaxerna IC2138, IC2130 och MCG-4-14-1 (mag 14.6).

Sedan hoppade jag till Akterskeppet (Puppis) i Vintergatan och det för inte tankarna till externa galaxer precis. Dock finns här den ljusa NGC2566. Dess visuella magnitud är 11.0 och var en av de ljusaste galaxerna jag ännu inte sett. NGC2566 var stor och hade många vintergatsstjärnor framför sig. Man skulle ha kunnat tro att det var en galaktisk nebulosa.

Medan jag obsar galaxen mulnade det på plötsligt vid 1-tiden. Jag väntade en halvtimme om det skulle klarna upp men det gjorde det inte. Då packade jag ihop grejerna och körde hem. Jag hamnade bakom en road-train (upp till 56 meter långa långtradare) och den fick agera som en kängurusköld för mig. :D

/Timo K
Post Reply