Herschel 400-II avklarad!

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by timokarhula »

Det har varit molnigt de senaste två nätterna. Det var t.o.m. stormigt och regnigt imorse men nu lyser solen igen och det är +22. Var i alla fall nyss och hämtade hyrbilen, en Toyota Corolla. Tuben surrar jag fast i baksätet och rockerboxen i trunken (ska få precis plats). Ska snart ut och reka i bushen att min plats är OK. Avtagsvägen (rättare sagt bush-stigen) vid high-way, var i början svår att märka om man körde i 110 knyck eller mer. Man får sakta ned i god tid för att kunna svänga in och kolla så att inga bilar kommer bakom. Det är annars lite trafik där, speciellt nattetid. Platsen ligger knappt halvvägs till nästa by österut från Geraldton, Mullewa (425 invånare) 100 km ifrån.

Jag har färdigställt kartor för sydliga Herschel-2500 objekt (S om deklination -20) och för planetariska nebulosor i de Magellanska Molnen. Ja, alltså planetärer utanför vår galax! :) Jag har sett flera av dem som är av V-magnitud 14.5-15.5. Bra kartor och noggrannhet behövs!


Edit: Nu på dagtid gjorde jag den första bilturen österut. Det kändes annorlunda att köra dit på dagtid. Men vad härligt med frihetskänslan! :D Mindes rutten väl och körde inte fel en enda gång inne i staden ens. Att köra vänstertrafik lär man sig fort. Platsen i Wicherina var väl OK men tyvärr var buskarna helt kolsvarta, förkolnade och avlövade efter branden den 16 februari 2016. Det vet jag mycket väl för polisen stoppade mig då och jag fick inte fortsätta vägen österut efter flygplatsen. Jag var säkert den enda civile som såg branden utbreda sig natten innan. Brandkåren var redan här då. Eftersom buskbranden låg på ett par km avstånd och väl inom synhåll för mig, bestämde jag mig att ändå göra ett sista DS-ryck. Den natten obsade jag för första gången Kon-nebulosan i Enhörningen och klothopen Palomar 3 i Sex-tanten. Då upplevde jag mitt livs varmaste dag då den officiella temperaturen var +45 i skuggan och på natten kl 23 var det fortfarande +36 grader (och stjärnklart)!

Då buskarna var avlövade märkte jag nu på dagtid att jag kunde se bilarna åka förbi på high-way. Detta skulle påverka mitt mörkerseende. Hur som helst så kollade jag att jag skulle kunna köra en bit till på stigen och vända och därifrån såg jag inte längre bilarna. Platsen är inte estetiskt vacker då jag såg gamla bilvrak i närheten så detta var en dumpingplats för skrot! Den är i alla fall praktisk för mig. Lätt åtkomlig (45 km hemifrån), säker (ingen dåre förutom jag kommer hit på natten) och tillräckligt mörk. Det var idag mycket blåsigt på platsen och det hade inte varit så kul att obsa nu med risken att stjärnkartorna blåser iväg! Enligt nyheterna blåste det nästan 100 km/h i Perth. De räknar numera vindhastigheter i km/h istället för m/s som i Sverige, Bättre än knop i alla fall (eller furlongs per fortnight).

Trots att solen lyser nu lär det bli regn inatt igen. Sedan har väderprognoserna försämrats för morgondagen. Rainshowers på natten! Det är det man inte önskar sig. Hittills har dock onsdagens prognos lovat molnfritt ända sedan fredagen i förra veckan. Jag håller koll på väderprognoserna. :) Om det är halvklart väder, det vill säga, man ser mer än ca 50% "sucker-holes" på himlen så tänker jag chansa åka ut.

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by timokarhula »

Pushade bara upp tråden lite grann när aktiviteten är låg. :| Jag har editerat ursprungstråden lite grann. Jag tänker härmed skriva min "blogg" från W.A. i denna samma tråd, Herschel 400-II avklarad!. Jag vill inte uppta flera trådar för alla mina utsvävningar i den sydliga DS-rymden.

För en timme sedan var det ganska stjärnklart för att sedan ändras till störtregn 30 minuter senare. Därför har jag inte åkt ut i Outback ikväll pga de stora väderomsvängningarna. Det lär bli klart och lugnare mot onsdagen.

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by timokarhula »

De hade prognosticerat regnskurar inatt men tidvis var det klar himmel mellan de snabbt farande molnflaken. Tog inte chansen att åka ut så jag obsade hemifrån så gott jag kunde. Himlens mörker mellan molnen var SQM-L 20.0. Lokaliserade galaxen NGC7314 i Pisces Austrinus (Södra Fisken) nära zenit med 10-tummaren. Det var faktiskt först nu som jag hade obsat minst ett DS-objekt i alla himlens 89 konstellationer! Då räknar jag Ormen som två konstellationer. NGC7314 (Arp 14) hittade jag med 37x förstoring och med 150x var den ljusstark, stor, avlång N-S och blev inte mycket ljusare mot centrum. Kunde inte se granngalaxen NGC7313, magnitud 14.9.

I närheten på Vattumannens sida hittade jag galaxparet NGC7284 / NGC7285. Med låg förstoring syntes det som en galax. Med 150x såg jag paret som överlappade varandra i nästan rät vinkel. Deras separation är bara 35 bågsekunder! Båda galaxerna hade stellära kärnor.

NGC7294 var en annan galax i Södra Fisken. Magnitud 13.5 och den var jämnljus.

NGC7252 var en liten, ganska ljussvag (mag 12.1) galax i Aquarius. De fyra sistnämnda objekten är Herschel-2500 objekt.

Mer än så hann jag inte se under 3.5 timmars tid mellan molnflaken. Nu hade det blivit molnigare så jag gick in en stund. När jag kom ut senare kände jag av små vattendroppar. Det hade börjat duggregna! Stjärnkartorna och okularen blev bara lite blöta. Inatt (onsdag) och imorgon har de varje dag lovat klart väder så då åker jag ut i bushen. Det lär dock blåsa kraftigt, 45 km/h, så vi får se hur det blir med det.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by Torbjörn »

Du verkar ha fått till några trevliga obsar i natt. Hoppas att du får bättre väder nu och kan obsa från the outback, det närmaste nätterna ser lovande ut enligt Meteoblue. H2500 och planetariska nebulosor i de Magellanska molnen låter verkligen spännande!

Själv hoppas jag på någorlunda klart väder inatt och i så fall dra jag till Orust. Då blir det H2500 därifrån i b la Aquarius och Andromeda :)

/Torbjörn
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by timokarhula »

Då har jag haft min första observationsnatt ute i bushen. Åkte ut vid solnedgången och obsade hela natten, i 10.5 timmar. Det var som sagt blåsigt (12 m/s) och temperaturen sjönk till 5.5 grader enligt min medhavda termometer. Kyleffekten gjorde att jag frös en stor del av natten trots att jag hade på mig fyra lager tröjor, sommarjacka och toppluva. Det var alltså inte så behagliga väderförhållanden.

Mörkret var som bäst SQM-L 21.88. Det hade försämrats med någon hundradel från tidigare år men det är ju nattliga variationer. Zodiakljuset i Skorpionen var framträdande på kvällen och på natten syntes hela zodiakalbandet och Gegenschein i Fiskarna obehindrat. Airglow sträckte sig upp till 30º höjd.

Vintergatan i Skytten började framträda när solhöjden var -10º.8. Började med Lagunnebulosan M8 med dess mörka nebulosor B296 och B89. Timglaset i M8 syntes.

Galaktiska planetariska nebulosor: NGC6537, NGC6565 och IC4732 i Skytten.

Öppna stjärnhopar: ESO 139-13 i Altaret, NGC2635 i Kompassen och NGC2401 i Akterskeppet (fin, rund hop med ljussvaga stjärnor).

Klothopar: NGC6397 i Altaret. Det är faktiskt den klothop med de ljusaste stjärnorna (av V=10.0). Såg den för blotta ögat. M22 i Sgr, massiv och avlång E-W. Använde 343x förstoring på 47 Tuc, obeskrivlig, hela synfältet var full av stjärnor. En ljusare stjärna nära mitten. Reticulum cluster. Ej säker på att jag såg den. Bara en liten kontrastskillnad mot himlen?

Försökte se supernovan SN2017glq i IC208 i Cetus men misslyckades. Den har nog rasat i ljusstyrka de senaste veckorna. Däremot såg jag granngalaxerna NGC825 och NGC831 (magnitud 15.3).

I Lilla Magellanska Molnet (SMC) obsade jag hoparna / nebulosorna IC1662, IC1664 och Lindsay 93. Nu har jag sett samtliga NGC/IC-objekt i SMC! I Stora Magellanska Molnet (LMC) identifierade jag NGC1884, NGC1855, NGC2043, IC2116 och IC2115 + några anonyma nebulosor som jag inte har kollat upp än. Jag har i alla fall nu sett (tror jag) alla 318 NGC-objekten i LMC där man identifierat John Herschels ursprungliga objekt! Jag har kvar några NGC-objekt med tvetydiga identifikationer.

Gjorde en skattning av Chi Cyg med blotta ögat på 12º höjd den 18.57 oktober (UT). Fick den till magnitud 4.8.

Det ska bli klart inatt igen med ännu högre vindhastighet, 50 km/h. Å andra sidan blir det milt med 23-19 grader. Ska gå på födelsedagsfest nu så jag hinner inte skriva mer.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by Torbjörn »

Gött att höra att du är igång ute i buschen. SQM-L på 21,88? Det kanske var rätt mycket airglow som drog ner värdet en smula igår, det varierar ju på alla platser. Själv hade jag 21,00 på Orust igår. Bra, men kan vara bättre.

Det låter verkligen fint med dina beskrivningar av M8 och NGC 6397, verkligt vackra objekt som man kan återkomma till många gånger. Överhuvudtaget så börjar jag nästan sitta och drömma mig bort när jag läser skildringarna av den södra stjärnhimlen och allt fint som finns där. Helt fantastiskt vad du har observerat i de Magellanska molnen. Samtliga NGC/IC i SMC, häftigt!

Passa på att obsa i Aquarius när du är på plats, objekten syns garanterat bättre än härifrån, speciellt när Aquarius ligger över Göteborg :D

/Torbjörn
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by timokarhula »

Inatt fick jag då uppleva och mäta himlens mörker som helt fri från mänskliga ljusföroreningar för första gången på 8 år, dvs SQM-L 22.00! Serien på tre mätningar efter varandra gav 22.00, 21.96 och 21.95. Det är första gången så bra härifrån och inte bara 10 mil längre in mot inlandet. Himlen var fantastisk med allt som en "true-dark" sky erbjuder. Ett zodiakalljus som sträcker sig över hela himlavalvet från väster till öster med Gegenschein i den antisolära punkten. En fantastiskt detaljerad Vintergata. När jag tittade upp såg jag dessa två band som storcirklar på himlen. Airglow var ljus vid horisonten och självklart såg jag "min" (vetenskapligt outforskade) materiabrygga mellan det Stora Magellanska Molnet och Vintergatan. Anledningen varför det var extra bra inatt var den låga relativa luftfuktigheten, ca 15% har jag för mig det hade prognosticerats. Sedan var det 11º varmare än igår (+16º som minimum) så jag frös inte. Obsade från skymning till gryning med 10-tums SkyWatchern och blotta ögat. Ett urval av goodies:

Började observationerna med stjärnhopen NGC5999 och galaxen NGC6000 i Skorpionen. Dubbelstjärnan Alfa Centauri har tätnat betydligt de senaste decennierna som jag följt den. Den var svår att separera men seeingen var inte bra.

Studerade Barnards galax i Skytten. Hade en detaljerad karta med H-II regioner och klotformiga stjärnhopar. Nebulosorna IC1308 och Hubble V var förvånansvärt enkla att se där. Det nyupptäckta objektet SC 6 (klothop?) var enkelt men SC 7 var tufft. Såg bakgrundsgalaxen MCG-2-50-3.

Andromedagalaxen var stor med blotta ögat men M33 syntes inte bättre än från Virsbo med blotta ögat beroende på dess låga höjd över horisonten.

Blev mäkta förvånad hur enkelt de obskyra klotformiga stjärnhoparna Terzan 7 (ej Tarzan) och Terzan 8 i Skytten syntes, dvs var synliga nästan omedelbart när jag hade de i synfältet. De uppvisade några enskilda stjärnor.

Nu upptäckte jag en ny medlem till vår Lokala Grupp av galaxer, Indus Dwarf (IC5152) i Indianen. Galaxen ligger gömd bakom en störande 7.8 mag stjärna. Trots det misstänkte jag ana galaxens spiralarmar. Enligt MegaStar-kartan noterade jag fältstjärnor av 16:e magnituden och svagare! Får kolla upp detta mer exakt vid ett senare tillfälle. Däremot gick jag bet på Aquarius Dwarf.

Kollade på supernovan SN2017gmr i galaxen NGC988 i Cetus. Hade svårigheter att se både galaxen och supernovan den 16 september från Sverige men härifrån var båda uppenbara. Skattade SN2017gmr lika ljus som en 14.7 mag GSC fältstjärna.

Med mina Digitized Sky Survey kartor letade jag upp planetariska nebulosor i de Magellanska Molnen av 15:e magnituden. Lokaliserade sju stycken. Det är ena riktiga utmaningar.

Klothopen E 3 i Kameleonten är en nyupptäckt sådan. Såg här bara några svaga stjärnor men vet ej om de är sanna medlemmar i hopen. Det såg annars inte ut som en klothop.

Jag får ont i ryggen när jag kröker rygg i 8.5 timmar. Okularet ligger väl lågt till när tuben pekar ca 45 grader. Man borde ha en observatörsstol som jag har hemma i Sverige. De lovar fortsatt klart väder idag och ännu varmare. Just nu (klockan 13) är det +35.8 grader och stigande. Inatt behöver jag nog inte ha en jacka på mig.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by Hans Bengtsson »

Det är alltid spännande att läsa om dina bedrifter långt där nere i söder!

Jag blev lite nyfiken på E 3 som du nämner. Föredömligt kort och enkelt namn, förresten. Bilden nedan omfattar 15x15 bågminuter, jag hämtade den via DSS Plate Finder. Ser inte riktigt ut som en klothop, som man traditionellt tänker sig en sådan.

mvh
Hans Bengtsson
E3.png
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by Håkan N »

Timo,

SQM-22, ”now we talking” !
Berättelsen är som gott vin.
Här var det rökigare än vid slaget vid Lutzen..
Men vad är en natt på slotten mot en natt i Falun..

Härliga objekt där nere och antar molnen står bra till nu.
Men du nämner seeingen inte var bra, trotts lite kallt och låg fukt - så vad vad påverkades detta av ?

Är du inte sugen att ordna ett riktigt teleskop därnere, ex en Teeter/Zambuto på åtminstone 12.5”/14”/16” och några Ethos, Zeiss orto.
Man lever bara en gång Timo.
Du har säker bara 1-2 vågor i denna Kines och minst 50Å grov micro yta.
Kolla Rob Teeters nya portabla, en sån köpte Robert Wekman nu som älskar south sky men har en Kennedy 22” hemma på östkusten i US.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by Hans Bengtsson »

Bara en liten meteorologisk kommentar:

Vinden över din obsplats den aktuella natten var:
Marknivå: Sydsydost 3 m/s
1 km höjd: Ost 5 m/s
3 km höjd: Nord 11 m/s
6 km höjd: Nordväst 10 m/s
10 km höjd: Väst 30 m/s

Det är helt naturligt att seeingen inte var perfekt med vindar av olika riktning på olika nivåer.

mvh
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by Håkan N »

Ok det förklarar saken, orolig luft.
Steve har tydligen pressat fram 7840 NGC och är nu på Oz.
39 år och 10 resor south.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... %2As%2As-R" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by Hans Bengtsson »

Ja, seeingen är ett mått just på hur orolig (turbulent) luften är. Sedan kan huvuddelen av luftoron uppstå lite varstans i atmosfären, allt från i teleskopets omedelbara närhet till högt upp i troposfären. Men när det gäller att se svaga stjärnor för blotta ögat, då är det god transparens och frånvaro av störande ljus man behöver, inte god seeing.

Med teleskop är det däremot så att man får bättre gränsmagnitud ifall även seeingen är god, eftersom man då kan pressa upp förstoringen mera och därigenom få bättre kontrast mellan stjärnor och bakgrund.

Mvh
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by Håkan N »

Hans,

Spelar det nån roll om kvaliteten på optik och okular’s kvalitet, styvhet i chassiet, material, design, kollimering mm eller eller är det bara så att att 8, eller 28 tum spelar viss roll och sedan handlar det om förhållanden mest och det andra är idioti = läs religion.
Nu pratar jag deep-sky på bra förhållanden där inga moln och ex sunkig SQM.
Vad jag förstår är ex mjuggiga Kina speglar för 500 kr lika bra som det mesta över 1/4 och de som pratar annat lever i en fantasi värld.
-Hur ligger det ?
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by timokarhula »

Det var säsongens varmaste dag igår och jag hade +37º.6 klockan 15:30. Även natten var varm (+26º) och behaglig och det blåste inte så värst mycket. Mörkret var mycket bra, SQM-L 21.94. Fick de mörkaste mätningarna när Vintergatan cirklade nära horisonten och Skytten var nere. Kan Milky Way störa så mycket?

Började med den "icke-existerande" stjärnhopen NGC6698 i Skytten. Interstellarum Deep Sky Atlas plottar den i alla fall men objektet var inget märkvärdigt. Svår att urskilja från resten av vintergatsbakgrunden.

Klothopen Palomar 11 i Örnen blev min första utmaning. Den var som jag trodde, en ljussvag, diffus boll med möjligen lite glitter framför. Jag gillar Palomar-hopar men de är bara 15 stycken.

Noterade att Gegenschein hade rört sig österut längs ekliptikan sedan i förrgår. Motskenet rör sig med samma hastighet som solen, dvs en grad per dag. Att bedöma det diffusa motskenets centrum är vanskligt med det hade klart ändrat position. Zodiakalbandet som spände sig över hela himlavalvet var förstås väl synligt.

Nattens första höjdpunkt var observationen av mitt sista av 314 Stora Magellanska Molnets arsenal av NGC/IC-objekt! Jag hade sett dem alla sedan tidigare men några av dem har ju tvetydiga identifikationer. Mitt sista NGC-objekt blev då NGC2171 i den SE delen av LMC. Den är någon av stjärnhoparna Kontizas 1573, Shapley-Lindsay (S-L) 809, S-L 691 eller S-L 692 som John Herschel avsåg. Det tog mig 29 år och 18 resor till andra sidan ekvatorn för att bli komplett med både LMC och SMC vad gäller hela NGC/IC! Det kan inte finnas många i världen (betydligt färre än Herschel 400-II observatörer) som sett dem alla visuellt. Har nu loggat fler än 620 katalogiserade DS-objekt i Molnen.

Nattens andra höjdpunkt var att se Silver Dollar galaxen NGC253 i Bildhuggaren med blotta ögat! När galaxen passerade zenit memorerade jag NGC253:s läge söder om Deneb Kaitos. Efter en längre stunds koncentration skymtade jag till galaxen flera gånger på samma ställe. Galaxens V-magnitud är 7.15! Jag såg faktiskt sex galaxer samtidigt med blotta ögat. LMC, SMC, M31, M33, NGC253 och Vintergatan! :-) Världsrekord? Jag skulle kunna se Centaurus A (NGC5128) också men jag misstänker att M31 och M33 i Triangeln inte är över horisonten då eller står mycket lågt. M81 i Stora Björn går aldrig upp här så 8 galaxer samma natt går inte härifrån.

Vid 2-tiden blev det molnigt (det visste jag) så jag fick avsluta observationspasset i förtid. Två gånger blixtrade det till i ögonvrån. Det var antingen ljusstarka meteorer men jag misstänker snarare att det var kornblixtar. Det var molnigt hela kvällen rakt i norr med risk för åska. Innan jag packade ihop grejerna kollade jag på Eta Carinae-nebulosan med Homunculus och Nyckelhålet, Pincushion-cluster NGC3532 och Juvelskrinet NGC4755 med 10-tummaren. Fantastiska objekt alla tre trots att de befann sig lågt över södra horisonten (undre kulmination).

Det lär bli växlande molnighet inatt så vi får se om jag åker ut ikväll igen. Resten av nätterna tills jag åker hem visar på klart väder.

Angående "bakgrundsgalaxen" MCG-2-50-3 så var det inte någon galax utan en till H-II region till Barnards galax NGC6822!

Håkan, om jag skulle skaffa större teleskop skulle det bli problem med transporten och setupen tar längre tid. En 10-tummare är lagom stort och behändigt.

Tack Hans för vinddatat! Först trodde jag att kollimeringen var dålig för jag fick inga små, skarpa stjärnor vid förstoringar över 250x. Fick mycket bättre bilder igår med hög förstoring. Om seeingen alltid skulle vara bra skulle de bygga optiska jätteobservatorier här. Istället bygger de världens största radioteleskop, Square Kilometer Array (SKA), i kommunen.

Jag kommer nog inte att skriva bloggen längre varje dag för jag har säkert fått virus i datorn som förbrukar mina Gb. Jag kan inte köpa 10 Gb för 50$ varje dag. Den käkar ett par 100 Mb varje minut så jag slutar här.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Herschel 400-II avklarad!

Post by Håkan N »

Båda årstiderna ger ju spektakulär himmel där som nu med ex molnen och Tuck 47 upp och på våren med ex Eta Carinea och Omega clustret up, så det är bara välja !
Timo, det är inte många med din observings erfarenhet som gått igenom dessa listor, det är helt klart.

Det låter härligt därnere, varmt och mörkt med SQM på nära 22 och prognosen frammåt ser bra ut ( det sas från Oz Sky Safari att 6 av 7 nätter blir klara )
Här är det inställt pga pga ( som vanligt )
Vi skulle till Joels sommarstuga, men det blir inget.

Men jag tycker oavsett ;-) du är värd ett riktigt teleskop !
Dom där veka rören som tar åt sig värme direkt och usla speglar och jag vet du inte får med dig ett större Skywatcher teleskop.
Men du ska givetvis inte ha ett tunnt rör med dig.
I din klass, varför ha så billigt Biltema teleskop ?
Kolla ex på Teeters nya ’joerny’ serie som Werkman köpte med Zambuto spegel.
https://www.teeterstelescopes.com/journey-travelscope" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller fråga Mel Bartels om han kan bygga dig en portabel 16” ( ihopvikbar ) med mennisk spegel på typ f/3 eller 3.5.
Mel’s 13.2” viker man upp och kör och 25’an går in i en vanlig liten Polo.
Post Reply