Centauren 174P/Echeclus och ytterligare två (tre?) kometer inatt

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Centauren 174P/Echeclus och ytterligare två (tre?) kometer inatt

Post by timokarhula »

Den 8 december meddelade Brian Skiff att centauren 60558 Echeclus plötsligt fått ett utbrott och ljusnat fyra magnituder. Centaurer rör sig i banor mellan Jupiter och Neptunus. Normalt är Echeclus av 18:e magnituden. Då man ibland upptäckt en koma kring Echeclus betraktas den även som en komet med beteckningen 174P/Echeclus. Igår klockan 22:15 letade jag upp 174P/Echeclus i Väduren med min 12-tums SkyWatcher och 188x förstoring. Blev förvånad hur pass enkelt Echeclus syntes. Skattade den till magnitud 13.6, komadiameter 0'.4 och DC=7/ (välkondenserad). Då dess avstånd till solen är nu 7.3 AU är 174P/Echeclus den mest avlägsna komet som jag sett utbredd! 95P/Chiron som jag såg den 9 januari 1995 var mer avlägsen (r=8.6 AU) men den syntes som helt stellär.

Klockan 22:32 såg jag komet C/2016R2 (PanSTARRS) i Orion. Skattade magnituden till 10.9, komadiameter 3' och Dc=3/. Galaxen UGC3180 blev en bifångst.

Jag hade tidigt på kvällen följt (3200) Phaethon med 25x100-kikare i Perseus. Nu kollade jag på Phaethons rörelse med 12-tummaren och det var enkelt att se dess framfart bland stjärnorna. Skattade Phaethon till magnitud 10.5. Phaethon är ju också en blandning av asteroid och komet. I närheten såg jag den ljussvaga stjärnhopen Berkeley 11.

Nu imorse letade jag upp 62P/Tsuchinshan i Jungfrun. Klockan 6:43 såg jag den en kort stund innan molnen vällde in. Hann inte få en bra skattning av den och månskäran intill störde också. En halvtimme senare var det helmulet och temperaturen började stiga från morgonens -10 grader.

Inatt såg jag tre nya kometer, eller fyra, om jag räknar med (3200) Phaethon. 2017 har därmed blivit mitt bästa kometår någonsin med 16 observerade kometer!

/Timo K
Post Reply