Venus som Aftonstjärna

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Venus som Aftonstjärna

Post by Torbjörn »

Idag när jag satt på bussen hem till Stenungsund och såg hur klar och fin himlen i väster var kom jag att tänka på att jag hade sett på Norrköpings Astronomiska Klubbs hemsida att Venus skulle dyka upp som aftonstjärna under februari. När bussen körde längs infarten vid Hakefjorden satt jag och spejade mot den mörknande himlen och där var den plötsligt! Inte speciellt ljusstark men helt tydligt där.

Jag gick snabbt hem och hämtade mitt 50 mm Galileoskop, två okular och mitt fotostativ. Med dessa lätta tillbehör gick jag sedan tillbaka och riggade upp lite snabbt och improviserat vid en gångväg och där var den: Venus

Venus ser inte mycket ut för världen än. Den är liten, står lågt på himlen och färgbrytningen i blått och rött var påtaglig men det var kul att kunna obsa någonting i dessa mulna tider. Jag använde 25X förstoring och klockan var 18.20 svensk normaltid.

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Venus som Aftonstjärna

Post by timokarhula »

Jag såg Venus ikväll för första gången som aftonstjärna denna apparition. Kunde ha sett den långt tidigare men det har varit så molnigt på sistone. Med 10x50-kikare såg jag även Merkurius 1°.9 W (nere till höger) om Venus. Strax efter kunde jag nätt och jämnt urskilja Merkurius utan kikare. Merkurius elongation var bara 10°.6 och så nära solen hade jag aldrig sett planeten med blotta ögat från Sverige. Venus och Merkurius sanna konjunktion inträffar på måndag den 5 mars.

/Timo K
Post Reply