Gravitationslinser och 12 miljarder ljusår med 12-tum

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Gravitationslinser och 12 miljarder ljusår med 12-tum

Post by timokarhula »

De senaste nätterna har varit mycket mörka, torra och transparenta. Utanför sovrumsfönstret uppmätte jag inatt SQM-L 21.37 och på min mörkare plats 21.51. Med blotta ögat råkade jag notera en V=7.2 stjärna med blotta ögat NE om M13.

Härom natten såg jag supernovan SN2018aoq i Seyfert-galaxen NGC4151 i Stora Björnen. Skattade SN2018aoq till magnitud 15.1 med min 30cm Dobson. Det var min elfte visuella supernova inom ett år och 49:e sammanlagt. Nästa SN blir ett jubileum.

Obsade komet C/2015O1 (PanSTARRS) inatt i Björnvaktaren. Skattade den till magnitud 12.6, diameter 1'.2 och DC=3/. Jag hade sett kometen redan i augusti när den var på väg mot perihelium.

En galax som Messier missade, NGC2903 i Lejonet, var mycket intressant. Såg två spiralarmar och en HII-region i början av den N armen (NGC2905).

Jag letade upp galaxer i Abell 1656 i Coma Berenices. Nu har jag sett närmare 100 galaxer (närmare bestämt 97 st) i Comas galaxhop. Nästa natt får jag väl spränga 100-gränsen.

Istället för att titta på Jupiter i Vågen så obsade jag galaxer i samma stjärnbild. Såg NGC5892, NGC5915 och NGC5916. Nu har jag sett nästan alla galaxer norr om deklination -20º som finns med i Burnham's Celestial Handbook.

Jag ville se långt ut i universum så jag letade upp Dubbelkvasaren QSO 0957+561 i Stora Björnen. Avstånd 9.1 miljarder ljusår. Jag hade sett gravitationslinsen från Västerås med 16-tum redan i november 2013. Inatt kunde jag med stor möda urskilja kvasaren med 12 tum och 300x förstoring. Den syntes kanske 10% av tiden. Jag fick intrycket av att den var avlång N-S men jag kunde inte se två distinkta punkter utan det var deras gemensamma ljus jag skymtade. De enskilda komponenterna (egentligen bara en kvasar men gravitationslinsen ger ju en extra bild) är av ca magnitud 16.5 och 16.7.

Tog en titt på en än mer avlägsen (gravitationslinsad?) kvasar, QSO B1422+231 i Björnvaktaren. Den var definitivt enklare än Dubbelkvasaren och jag kunde se den ungefär hälften av tiden. Jag skattade den till magnitud 15.6 enligt närliggande APASS fältstjärnor. 12.0 miljarder ljusår (rödförskjutning z=3.62) är nu mitt nya avståndsrekord i universum med bara 12-tums apertur. Det går knappast att se längre bort med så små teleskop!

Jag obsade fram till klockan 4:20 när jag såg Saturnus och Mars stiga ovanför trädtopparna i sydost. Som ni förstår är april min favoritobservationsmånad.

/Timo K
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Gravitationslinser och 12 miljarder ljusår med 12-tum

Post by Bengt »

Kul du lyckades se bla kvasaren QO957+561. Kräver en skarpögd observatör .
Tog en bild på den 2012.
Förvånansvärt få bilder på kvasarer i galleriet . Spännande objekt .

http://astronet.se/view_image.php?id=1692


Bengt
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Gravitationslinser och 12 miljarder ljusår med 12-tum

Post by Lazze »

Grattis Timo!
Det är inte de lättaste objekten du ger dig på utan sånt som man brukar få jaga med fotoutrustning och en del exponeringstid.

/Lasse
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Gravitationslinser och 12 miljarder ljusår med 12-tum

Post by timokarhula »

Bengt, din bild är en av de finaste jag sett av Dubbelkvasaren någonsin. I färg dessutom! Den ser blå ut i din bild. Kvasarer kan ha alla färger trots sina höga rödförskjutningar och det beror på i vilka huvudsakliga våglängder de strålar. Om de strålar mest i UV kan de mycket väl se blå ut som på din bild.

Tack, Lasse. Gravitationslinsen är bland de svåraste DS-objekten jag sett. Komponenterna är separerade med hela sex bågsekunder och ska synas väl åtskilda med hög förstoring (med stora teleskop). Eftersom båda komponenterna är nästan av 17 magnituden kan man inte se dem enskilt med små instrument! Deras sammanlagda magnitud är ca 15.8 men i detta fall motsvarar lite svagare än så. Paradoxalt nog kan man ändå se dem som ett diffust objekt, eller som en N-S linje i bästa fall. Jag kunde se de enklare inatt med 300x än med 429x förrförra natten trots likvärdiga förhållanden. Det kan bero på att komponenterna låg skenbart närmare varandra och smälter ihop enklare. Det krävs att objektet ligger exakt i näthinnans mest känsliga del för att kunna förnimmas. Jag fick bara några enstaka "flashar" då kvasaren syntes tydligt och vid minsta ögonrörelse så försvann objektet. Ett mysko objekt både astrofysikaliskt och neurobiologiskt när man ska observera den. :) Det vore häftigt att kunna se två separata kvasarbilder men det kräver stora teleskop för det.

/Timo K
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Gravitationslinser och 12 miljarder ljusår med 12-tum

Post by Bengt »

Tack Timo!
Snegla på Robert Gendlers bild när jag processa den . Där var kvasaren blåaktig där med.
En fantastiskt bild för övrigt tagen lite mer kraftfullt instrument http://www.robgendlerastropics.com/NGC3079NMM.html
Funderar om man drar en bild genom ett gitter borde dessa kvasarer vara rejält förskjutna i spektrumet väl?


Bengt
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Gravitationslinser och 12 miljarder ljusår med 12-tum

Post by timokarhula »

Gendlers bild är fantastisk. Dubbelkvasarens rödförskjutning är z=1.4 vilket betyder att ljusets våglängd har ökat med 140% sedan den lämnade kvasaren. Grundämnenas spektrallinjer är förskjutna 2.4 gånger mot samma spektrallinjer i laboratorieförhållandena på jorden.

Jag fortsatte inatt min jakt på galaxer i Abell 1656 (Coma-hopen). Nu är jag uppe i 111 galaxer i Abell 1656!

Jag försökte mig på NGC5609 i Björnvaktaren. Trots ihärdiga försök kunde jag inte se NGC5609 som sägs vara den mest avlägsna galaxen i NGC-katalogen, 1.4 miljarder ljusår. Det kan vara första gången som jag misslyckats med att se en NGC-galax under goda förhållanden med 12-tums apertur.

/Timo K
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Gravitationslinser och 12 miljarder ljusår med 12-tum

Post by Lazze »

Bengt: Verkligen en kanonfin bild och extra intressant att du noterade kvasaren också. Eller var det planerat från början? Seeingen måste också ha varit riktigt bra med tanke på att du fått god separation av komponenterna.
Faktiskt svårt att tänka sig att det finns en galax framför som man inte kan se, men det är ju ibland med gravitationslinser.

Timo: Mina astronomikunskaper är lite klena när det gäller spektrallinjerna. Att ljusvåglängden ökat med 140% är jag med på men det innebär alltså att spektrallinjerna förskjuts med 240%?

/Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Gravitationslinser och 12 miljarder ljusår med 12-tum

Post by Bengt »

Tack Lasse !

Bilden var väl planerad från början .
Kvasaren var huvudobjektet och flera av Robers Gendlers objekt har varit min inspiration för många av mina foto objekt.
Tror att den stod ganska högt vid fototillfället . En förutsättning för att få till det extra bra.
Bengt
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Gravitationslinser och 12 miljarder ljusår med 12-tum

Post by timokarhula »

Lazze wrote: Timo: Mina astronomikunskaper är lite klena när det gäller spektrallinjerna. Att ljusvåglängden ökat med 140% är jag med på men det innebär alltså att spektrallinjerna förskjuts med 240%?
Nej, de förskjuts också med 140% vilket är det samma som 2.4 gånger längre våglängd. 100% längre våglängd är ju det samma som 2 gånger längre våglängd.

Definitionen av rödförskjutningen z = (observerad våglängd / emitterad våglängd) - 1.

Våglängden för en av vätets spektrallinjer är 656 nm i jordiska laboratorier. Då är Dubbelkvasarens (z=1.4) observerade vätelinjens våglängd 1574 nm (1574 / 656) - 1 = 1.4. 1574 / 656 = 2.4 gånger längre våglängd (=140% längre).

/Timo K
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Gravitationslinser och 12 miljarder ljusår med 12-tum

Post by Lazze »

Bengt: Jag misstänkte att galaxen inte var huvudmålet eftersom den inte låg i centrum och du brukar inte missa....

Timo: Tack. Då är jag med på noterna.

/Lasse
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Gravitationslinser och 12 miljarder ljusår med 12-tum

Post by Torbjörn »

Riktigt intressant läsning. Du verkar ha haft fina förhållanden, jag har också haft ett par verkligt mörka och fina nätter med kanonbra SQM-L värden.

Grattis till att ha sett Dubbelkvasaren QSO 0957+561 med 12" teleskop! Det låter inte helt enkelt :D Det är svårt att obsa objekt som bara dyker upp en kort del av tiden: En del av de H2500-objekt som jag har obsat sista tiden bär sig åt på ett liknande sätt i okularet...

Du verkar ha gjort andra intressanta observationer också, t ex QSO B1422+231 i Björnvaktaren. Svindlande avstånd dit bort.

Hoppas att det blir någon mer användbar natt innan ljuset tar över.

/Torbjörn
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Gravitationslinser och 12 miljarder ljusår med 12-tum

Post by timokarhula »

Du obsar Herschel 2500 objekt som en Duracell kanin. :-)

Ja, i förra veckan hade vi nästan 5 dygn i rad med praktiskt taget molnfri himmel dag som natt. Jag kan inte erinra mig en längre svit med helklar himmel i Sverige! Nätterna var mörka och torra. Inga problem med kondensen. På lördagmorgonen mätte jag SQM-L 21.51 som bäst. Jag undrar varför april alltid uppvisar de mörkaste nätterna under året? Är nattluften torrare nu än i september?

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Gravitationslinser och 12 miljarder ljusår med 12-tum

Post by Torbjörn »

Duracellkanin? :D Ja väldigt kul är det i alla fall.

Så bra som 5 klara dygn hade vi inte här men två jättefina nätter på raken i alla fall. En fin aprilnatt verkar ge det bästa mörkret. Jag uppmätte utanför Mellerud SQM-L 21.65 och det är det bästa jag uppmätt någonsin. Kanske en kombination av torr luft och att Vintergatan inte står högst uppe på himlen?

/Torbjörn
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Gravitationslinser och 12 miljarder ljusår med 12-tum

Post by timokarhula »

Vintergatsbandet minskar (ljusnar) SQM-L-värdena med 2-3 tiondelar. När den galaktiska nordpolen i Coma Berenikes kulminerar ser man vintergatan som minst. Då följer den horisonten som mest. Jag tror det är en viktig bidragande faktor till de mörka värdena i april, samt den låga luftfuktigheten och att marken (oftast) är snöfri. När jag uppmätte SQM-L 22.00 i W.A. i oktober så låg den galaktiska sydpolen i Sculptor i zenit, vintergatan följde horisonten och dess bredd nådde som högst upp till 20º höjd i Corona Australis. Då kunde jag skymta Silverdollargalaxen NGC253 med blotta ögat. :)

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Gravitationslinser och 12 miljarder ljusår med 12-tum

Post by timokarhula »

Det har fortsatt vara suveräna förhållanden. Inatt uppmätte jag den mörkaste himlen hittills på min tomt, SQM-L 21.48. Jag har aldrig observerat så många nya galaxer som jag gjort på sistone. På mindre än två veckor har jag obsat 97 nya galaxer och kvasarer av 13-16 magnituden. Snart är de mörka nätterna slut.

/Timo K
Post Reply