Visuell observation av M81 och M82.

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Newt
Posts: 52
Joined: 2018-04-11 18:41:50
spamtest: JA
Location: Tyresö

Visuell observation av M81 och M82.

Post by Newt »

2018-05-02 22:30 till 23:30 59°12'43"N 18°18'03"E

Efter ett flertal misslyckade försök att lokalisera dessa fick jag äntligen lön för mödan. Dessa är, förutom månen, mina första observationer.

Eftersom det var onsdag kväll och tidig uppstigning dagen därpå hade jag inga planer att åka någonstans, men när jag såg att det var klar himmel med god sikt så fick gräsmattan duga. Först tog jag sikte på jupiter eftersom den är ett tacksamt objekt för mitt lilla teleskop, men höga träd grusade planerna. Den vandrade ganska snart in i ett grenverk och skulle troligtvis inte tittat fram på andra sidan förrän många timmar senare. Jag återgick till min lista av planerade objekt och plockade M81 som jag försökt hitta fram till ett antal kvällar innan.

Jag körde en 2-star alignment och hade inte några större förhoppningar att hitta den den här kvällen heller, men faktum är att jag landade nära nog rakt på. Med ett 25mm okular kunde jag ana en ljus utdragen liten fläck. Först var jag osäker på om det faktiskt var något där eller om det var en reflektion från något annat eller möjligen en molntuss. Dessutom var det på gränsen till vad jag kunde förmå mig se.

Därefter bytte jag till ett 10mm okular. Eftersom dessa två inte är parfokala fick jag jobba lite för att återfå fokus. Jag styrde bort lite från området för att hitta en något lite ljusstarkare stjärna som hjälp för att ställa in fokus. Alldeles i närheten är det helt klart brist på ljusstarka stjärnor, men det gick hyggligt ändå. Då jag styrde tillbaka återkom den ljusa suddiga fläcken och nu hade ögonen börjat vänja sig vid ljusförhållandena. Mycket riktigt var det något där.

Jag stoppade i en barlow tillsammans med 10mm okularet och fick återigen jobba lite för få till fokuseringen. Ett något tillplattat ljust område med något starkare ljus mot mitten sett liksom lite snett från ovan. Att flytta runt objektet i synfältet tycktes hjälpa ögat att se. Jag flyttade M81 helt och hållet ut ur synfältet med tanken att direkt därefter gå tillbaka. I samband med detta, och av misstag, fick jag syn på M82. Ett smalt och diffust band av ljus.

Jag flyttade mellan dessa objekt ett par gånger och studerade dem noga för att förhoppningsvis kunna ha minnesbilden kvar.

Efteråt var jag tvungen att kolla upp några foton på dessa två för att försäkra mig om att observationen faktiskt var riktig. Jodå; M81 och M82. Vyn var ju inte i närheten av de foton man ser på nätet. Trots detta; Skithäftigt. Där är dom ju!

Slutsats; Jag behöver ett större teleskop. :D

Det är inte utan att man undrar vad Johann Elert Bode använde för teleskop när han upptäckte dessa.

/Micke
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Visuell observation av M81 och M82.

Post by ThomasK »

Grattis till dina första galaxobservationer. Tyvärr är den vanligaste beskrivningen av visulla observationer av galaxer "små suddiga fläckar". Det häftigaste tycker jag är att det överhudtaget går att se dem. Längs med jordytan kan man som längst se några kilometer eller några mil om man står på ett högt berg, men ut i rymden kan man se miljoner ljusår bort. Det kan aldrig sluta att fascinera mig. Om du fortsätter att observera fler galaxer kan du försöka se deras form (rund, avlång), och om avlång vilken ritning den har (man kan orientera sig med omgivande stjärnor) och om den är jämnljus eller har en koncentrerad kärna och difusare utkanter. Sen kan man jämföra med stjärnkartor och vad andra observatörer sett.
Thomas Karlsson
User avatar
Newt
Posts: 52
Joined: 2018-04-11 18:41:50
spamtest: JA
Location: Tyresö

Re: Visuell observation av M81 och M82.

Post by Newt »

Tack!

Att direkt observera något som befinner sig 12 miljoner ljusår bort är svindlande. Det är först nu som det, för mig, är ett faktum eller till och med ett väldigt påtagligt faktum att dom faktiskt finns där.

Det är inte bara min första galaxobservation, det är min _första_ observation (förutom månen). Det föll sig så eftersom mitt hus samt en massa träd står i vägen för både planeter och nebulosor. Åtminstone så här års. M81 och M82 är ju snudd på rakt ovanför huvudet så det föll sig naturligt att ge sig på dessa. Hade jag vetat hur ljussvaga dom är i ett 5" newtonteleskop så hade jag inte gett mig i kast med detta. Troligen en lyckligt kombination av okunskap och tur samt avsaknad av gatlyktor i området.

Och nu går ju funderingarna igång. Givetvis ska jag försöka få maximalt ur det teleskop jag har, men framöver... Dobsonian eller fotorigg? ...men det är en helt annan tråd.

/Micke
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Visuell observation av M81 och M82.

Post by Peter R »

Ja, det är stort att se sina första galaxer visuellt, grattis! :good:

Det finns flera sätt att förbättra mörkerseendet och därmed oddsen för att se ljussvaga objekt:

* Det första är att mörkeranpassa ögonen: Under 20-30 minuter sitter du så mörkt som möjligt och undviker alla ljuskällor som dataskärm, mobiltelefon, gatubelysning osv.

* Indirekt seende: Ögats stavar sitter i synfältets periferi och är väldigt ljuskänsliga efter mörkeranpassningen så du ska titta vid sidan av galaxen eller nebulosan du vill observera så träder den fram mycket ljusstarkare.

* Det som du har gjort: Upp till en viss gräns så förbättrar du kontrasten mellan objektet och himmelsbakgrunden när du ökar förstoringen vilket gör att det framstår tydligare. Även att röra teleskopet lätt så att objektet rör sig i synfältet kan göra den detekterbar.

* Erfarenhet: Seende är också en träningssak och med tiden blir man helt enkelt bättre på att se ljussvaga objekt.

* Med åldern tappar ögonen ofta i känslighet och då går man gärna den dyra vägen och köper större teleskop :D
Det finns undantag och du kan regelbundet läsa fantastiska rapporter från erfarna visuella observatörer här på Astronet.

/*Peter R
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Visuell observation av M81 och M82.

Post by mikaelanderlund »

Härlig känsla när man visuellt får syn på något så avlägset som en galax! Trots många 100 avbockade galaxer får jag samma härliga känsla var gång jag visuellt får syn på en galax i mitt okular. Grattis till observationen!

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Visuell observation av M81 och M82.

Post by timokarhula »

Så här skrev jag i min Nattbok för 40 år sedan när jag såg min första galax:

24/10-1978 Kl 21.40 upptäckte jag för första gången Andromedagalaxen! Först såg jag den med kikaren sen med 12.5 mm okularet [57x förstoring med en 6 cm, f/11.8 postorderrefraktor]. Jag såg inte alls den med 6 mm okularet [117x]. Den såg ut som en jättedimmig fläck. Bästa skärpan var med kikaren. Avståndet är 2.200.000 ljå. [Teckning av M31 på sid 11 och 33 med 7x50-kikare].

Det känns trevligt att läsa gamla observationer efter 2300 nya galaxer. :)

/Timo K
User avatar
Newt
Posts: 52
Joined: 2018-04-11 18:41:50
spamtest: JA
Location: Tyresö

Re: Visuell observation av M81 och M82.

Post by Newt »

Peter R wrote:Ja, det är stort att se sina första galaxer visuellt, grattis! :good:

Det finns flera sätt att förbättra mörkerseendet och därmed oddsen för att se ljussvaga objekt:

* Det första är att mörkeranpassa ögonen: Under 20-30 minuter sitter du så mörkt som möjligt och undviker alla ljuskällor som dataskärm, mobiltelefon, gatubelysning osv.

* Indirekt seende: Ögats stavar sitter i synfältets periferi och är väldigt ljuskänsliga efter mörkeranpassningen så du ska titta vid sidan av galaxen eller nebulosan du vill observera så träder den fram mycket ljusstarkare.

* Det som du har gjort: Upp till en viss gräns så förbättrar du kontrasten mellan objektet och himmelsbakgrunden när du ökar förstoringen vilket gör att det framstår tydligare. Även att röra teleskopet lätt så att objektet rör sig i synfältet kan göra den detekterbar.

* Erfarenhet: Seende är också en träningssak och med tiden blir man helt enkelt bättre på att se ljussvaga objekt.

/*Peter R
Tack för tipsen!

Tidigare kvällar har jag mest hållit på med nybörjarmisstag (nära nog i klass med herr Gunnar Papphammar), men nu på senaste har jag blivit mer van runt teleskopet och har kunnat fokusera på att faktiskt observera. Bara att kunna slappna märker jag gör milsvid skillnad.
Peter R wrote:
* Med åldern tappar ögonen ofta i känslighet och då går man gärna den dyra vägen och köper större teleskop :D
Det finns undantag och du kan regelbundet läsa fantastiska rapporter från erfarna visuella observatörer här på Astronet.

/*Peter R
Jag kommer hänga kvar på forumet. Tråden med gravitationslinser och kvasarer är helt klart intressant.
User avatar
Newt
Posts: 52
Joined: 2018-04-11 18:41:50
spamtest: JA
Location: Tyresö

Re: Visuell observation av M81 och M82.

Post by Newt »

mikaelanderlund wrote:Härlig känsla när man visuellt får syn på något så avlägset som en galax! Trots många 100 avbockade galaxer får jag samma härliga känsla var gång jag visuellt får syn på en galax i mitt okular. Grattis till observationen!

/Mikael

Ja! Jag blev oväntat upprymd av detta. Det ser ut att bli klart väder ikväll också samt ingen tid att passa imorgon. :)
User avatar
Newt
Posts: 52
Joined: 2018-04-11 18:41:50
spamtest: JA
Location: Tyresö

Re: Visuell observation av M81 och M82.

Post by Newt »

timokarhula wrote:Så här skrev jag i min Nattbok för 40 år sedan när jag såg min första galax:

24/10-1978 Kl 21.40 upptäckte jag för första gången Andromedagalaxen! Först såg jag den med kikaren sen med 12.5 mm okularet [57x förstoring med en 6 cm, f/11.8 postorderrefraktor]. Jag såg inte alls den med 6 mm okularet [117x]. Den såg ut som en jättedimmig fläck. Bästa skärpan var med kikaren. Avståndet är 2.200.000 ljå. [Teckning av M31 på sid 11 och 33 med 7x50-kikare].

Det känns trevligt att läsa gamla observationer efter 2300 nya galaxer. :)

/Timo K
Kul! Har du loggat alla observationer sedan dess?
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Visuell observation av M81 och M82.

Post by timokarhula »

Naturligtvis, och det är jag mycket glad för!

/Timo K
Post Reply