Kentauren (944) Hidalgo och en 1.6 miljarder ljusår avlägsen galax / kvasar

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Kentauren (944) Hidalgo och en 1.6 miljarder ljusår avlägsen galax / kvasar

Post by timokarhula »

Förutom de två spännande kometobservationerna av C/2018V1 (Machholz-Fujikawa-Iwamoto) och 46P/Wirtanen igår kväll letade jag upp två andra intressanta objekt med dubbla karaktärsdrag. Asteroiden (944) Hidalgo såg jag med 12-tummaren i Giraffens stjärnbild. Den var mycket nordlig, deklination +77°. Hidalgos aphelium ligger nästan vid Saturnus bana och Hidalgo var den första Kentauren som upptäcktes 1920. Den har en bana som snarare liknar en komets så den kan likväl vara en avsomnad komet. I år är den i perihelium och är ungefär som ljusast nu, magnitud 14.3. Jag tyckte snarare den var av magnitud 13.9 enligt APASS. Inom 22 minuter noterade jag Hidalgos rörelse. Hidalgo låg nära galaxerna NGC4127 och UGC7086.

Det andra schizofrena objektet som jag observerade var galaxen / kvasaren PGC61965 i Draken. Den är lätt att hitta nära Chi Draconis och NGC6654. Det speciella med den är dess radialhastighet av +36900 km/s vilket tyder på avståndet 1.8 miljarder ljusår! Anledningen varför den även klassas som en galax är förmodligen dess utsträckning på 0'.3x0'.2 och är alltså inte punktformig. Jag kunde endast se det magnitud 15.5 objektet som stellärt med 214x förstoring. Som galax räknat är PGC 61965 den mest avlägsna galaxen jag sett. Jag känner inte till någon som sett en avlägsnare galax med bara 30 cm apertur.

/Timo K
Post Reply