Den svenska NGC-galaxen observerad

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Den svenska NGC-galaxen observerad

Post by timokarhula »

Inatt hade jag förmodligen säsongens sista seriösa observationspass. Det började katastrofalt med att jag upptäckte att PowerTanken till min 12-tums GoTo SkyWatcher inte fungerade längre. Trots att jag hade laddat batteriet i 24h orkade den inte driva teleskopet. Kan överdriven laddning förstöra batteriet? Då fick jag istället köra teleskopet på det klassiska sättet med stjärnhoppning och manuell drivning de kommande 3.5 timmarna under den korta natten.

Jag började med att observera den vackra trippelstjärnan 12 Lyncis. Det tätare paret (separation 2".0, 2017) syntes fint med svart himmel mellan komponenterna. Av en lycklig slump såg jag att det låg en historiskt sett intressant galax alldeles i närheten.

Jag har för mig att Hans Bengtsson skrev för länge sedan i Astronet att det enda (?) NGC-objektet som upptäckts från Sverige är galaxen NGC 2273 i Lodjuret. Den upptäcktes av Nils Cristoffer Dunér från Lund observatorium med 24.5 cm Merz-refraktorn den 15 sept 1867. Det är en 95 miljoner ljusår avlägsen Seyfert-galax med magnituden 11.7. NGC2273 syntes för mig ganska enkelt trots att solhöjden bara var -12°. Galaxen var ganska ljusstark, ganska stor och hade en ljussvag, stellär kärna sedd med 30cm och 214x förstoring. Var detta månne den första visuella observationen av NGC2273 från svensk mark på 147 år? Herman Schultz återobserverade nämligen galaxen från Uppsala den 8 sept 1872.

Fortsatte stjärnhoppa till H2500-objekt i Stora Björnen. Letade upp nio galaxer och nu har jag loggat 1543 Herschel 2500-objekt. Färre än tusen kvar! Himlen täcktes i stora delar av cirrus så varken transparensen eller mörkret var bra men bättre ändå vad det kommer att bli fram till augusti.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den svenska NGC-galaxen observerad

Post by Hans Bengtsson »

Kul med denna återkoppling!

Jag minns att jag en gång skrev en tråd om denna "svenska" galax i Lynx, men det kan nog ha varit i numera avsomnade Astronomiguiden? Dunér rapporterade upptäckten i Astronomische Nachrichten 1872 (Edit: 1871). Galaxen kom sedan med i den katalog över 500 nebulösa objekt som Uppsala-astronomen Schultz sammanställde.

Vad jag hittar på Astronet är ett inlägg jag gjort i en tråd om Johansson 1, där jag påstår att Schultz är den ende svenske upptäckaren av NGC-objekt. Men där var jag nog ute och cyklade, och tycks ha glömt vad jag tidigare skrivit om NGC 2273 och Dunér?

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Den svenska NGC-galaxen observerad

Post by LasseH »

Hej Timo.

Hittade en artikel som möjligen visar att upptäcksåret är fel i Wikipedia. Enligt artikeln skedde upptäckten 15 september, 1871.
https://books.google.se/books?id=wyWjVW ... la&f=false

Mvh,
LasseH
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Den svenska NGC-galaxen observerad

Post by timokarhula »

Jag tror att Dunér gjorde själva observationen 1867 men att upptäckten av galaxen publicerades i Astronomische Nachrichten (AN) 1871. Meddelanden gick inte blixtsnabbt då. :) Steve Gottlieb har skrivit följande:

Swedish astronomer Nils Dunér discovered NGC 2273 on 15 Sep 1867 using the
9.6-inch Merz refractor of the Lund Observatory. In AN 78, 251 (1871) he
described it as "fairly bright and at least 2' in diameter, with a strong
concentration in the middle." and measured an accurate position (using mag 8.6
HD 49039). This was his only NGC discovery. NGC 2273 was also observed by
Herman Schultz on 3 and 8 Sep 1872 with the 9.6" refractor at Uppsala and listed
as "Dunér's Nova" in his 1874 publication.


/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Den svenska NGC-galaxen observerad

Post by Torbjörn »

@ Timo
Kul att du fick till ett bra observationspass trots att Powertanken hade packat ihop...och intressant att du obsade NGC 2273 som är upptäckt från Sverige. Spännande med lite astronomihistoria.

Herschel 2500 är ett biffigt obsprojekt! Jag har sett 1340 st av objekten nu och har dessutom letat efter 26 st med 12" utan att ha lyckats se dem. Det blir ny kick-off i augusti.

/Torbjörn :)
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den svenska NGC-galaxen observerad

Post by Hans Bengtsson »

Efter lite letande hittade jag originalet av upptäcktsartikeln, se länk nedan. Det råder ingen tvekan om att Dunér upptäckte galaxen den 15 september 1871 (inte 1867).

http://articles.adsabs.harvard.edu/cgi- ... lassic=YES" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Den svenska NGC-galaxen observerad

Post by timokarhula »

Då råder det ingen tvekan om upptäcktsåret.

Am 15. September dieses Jahres entdeckte ich einen Nebelfleck,......N. Dunér, Lund, 1871 October 6

Då kan man undra varifrån årtalet 1867 kommer ifrån som många källor hävdar är upptäcktsåret?

Som sagt slutade min 17 Ah Powertank att fungera (efter knappt 3 år). Har ni andra haft problem med den? Är det skadligt att ladda batteriet fullt inför varje observationspass som jag gjort?

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den svenska NGC-galaxen observerad

Post by Hans Bengtsson »

Powertanken vet jag tyvärr nada om ... men när det gäller årtalet 1867, så är det nog så att någon varit lite okoncentrerad och råkat skriva fel. Detta fel har sedan kopierats till flera andra ställen, och ingen har kollat med originalet. Ett vanligt fenomen.

Originalet är inte alldeles enkelt att hitta. AN innehåller en ofantlig massa intressant astrohistorisk information, men googling ger sällan direktträff. Om man vet artikelns exakta namn brukar man hitta den på Wiley Online Library, men där finns betalvägg. Samma artikel (vi talar nu om gamla AN-artiklar) finns också fritt tillgänglig via Harvard, det är den man vill ha.

Referenser till AN-artiklar kan vara lite förvirrande, de kan se ut på flera olika sätt. När det gäller Dunérs notis skulle den fullständiga referensen bli:

Årgång 16
År 1871
Band 78
Nr 1864
Sidan (egentligen spalt) 251/252

Det viktigaste är att man lyckats klura ut år och band. Man kan då googla:

"1871AN.....78" Harvard

Då hittar man någon artikel från rätt band. Sedan väljer man GIF för den artikeln, och via Previous page eller Next page klickar man sig fram till rätt sida. Om man vet sidnumret, annars får man kolla varje enskild sida.

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Den svenska NGC-galaxen observerad

Post by ThomasK »

Man kan också bläddra bland de gamla jornalerna via http://adsabs.harvard.edu/bib_abs.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Om man fyller i "Journal Name/Code:" AN och "Year:" 1871 får man upp alla AN-artiklar för 1871, sen kan man antingen bläddra i listan eller söka i webbläsaren på något ord.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den svenska NGC-galaxen observerad

Post by Hans Bengtsson »

Tack för länken! Det är definitivt ett smart och snabbt sätt att hitta det man söker.

Mvh
Hans Bengtsson
Post Reply