Underligt himlafenomen-linje av ljuspunkter

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Underligt himlafenomen-linje av ljuspunkter

Post by Torbjörn »

Igår kväll såg jag något som jag aldrig sett förut!

Strax före kl 01 lokal tid gick jag ut på trappan för att ta en snabbt titt på stjärnhimlen och såg då ett mystiskt ljusstreck på himlen i söder, på ca 30 graders höjd. Det befann sig ungefär rakt i söder när jag fick syn på det och utsträckningen var i öst-västlig riktning. Jag tänkte först att det var en molnslinga men när jag såg att det rörde sig österut gick jag snabbt in efter min 7x50 kikare.

När jag fick se "strecket" i kikaren så såg jag att det var en perfekt linje av ljuspunkter av olika ljusstyrka. Vissa var ljusstarkare än de andra men deras ljusstyrka verkade konstant. Längden på linjen av ljuspunkterna var nästan så att den fyllde synfältet på kikaren (7,1 grader) så jag uppskattar längden till 6 grader.

Utseendet fick mig att tänka på smultron uppträdda på ett grässtrå men det här rörde sig om ljuspunkter.

Linjen var spikrak, det var alltså inte fråga om en svärm av ljuspunkter, och varje ljuspunkt verkade ha konstant ljusstyrka. Linjen rörde sig österut, passerade någonstans i trakten av Altair och försvann så småningom.

Har någon mer än jag sett det?
Vad kan det ha varit? Rymdskrot?
Kan det ha fångats av någon meteorkamera? Klockan var ca 00.57 lokal tid.

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Underligt himlafenomen-linje av ljuspunkter

Post by Torbjörn »

Efter att ha letat runt på nätet en del så tror jag att det jag såg var SpaceX Starlink satelliterna.

/Torbjörn
User avatar
Juicy6
Posts: 372
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Underligt himlafenomen-linje av ljuspunkter

Post by Juicy6 »

https://vimeo.com/338361997

Sånt här kan ju bli jobbigt för oss astronördar...

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Underligt himlafenomen-linje av ljuspunkter

Post by DHEB »

Torbjörn wrote:Efter att ha letat runt på nätet en del så tror jag att det jag såg var SpaceX Starlink satelliterna.
/Torbjörn
Jag tror det också.
Juicy6 wrote:https://vimeo.com/338361997

Sånt här kan ju bli jobbigt för oss astronördar...
Christer
Instämmer, jag kan inte heller påstå att jag blir glad med sådant.
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Underligt himlafenomen-linje av ljuspunkter

Post by ThomasK »

Din beskrivning verkar ju stämma väldigt bra med videon som juicy6 la upp. De verkar ha skickats upp för bara någon dag sedan, så inte så konstigt om ingen sett dem förut. Verkar som de här 60 satelliterna bara är de första av flera 1000 av samma slag i SpaceX Starlink-projekt. Även om de ska upp på lite högre bana och spridas ut kan det ju bli rätt mycket fler satelliter som stör framöver. Enligt SpaceX är det 12000 satelliter som ska sändas upp till mitten av 2020-talet...
Thomas Karlsson
User avatar
Juicy6
Posts: 372
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Underligt himlafenomen-linje av ljuspunkter

Post by Juicy6 »

Någon som har en prognos för hur det här kommer att påverka oss astrofotonördar? Runt tio tusen små blanka satelliter måste väl störa? De kommer förstås inte att synas under våra vinternätter när de är i skugga men hur långt efter skymning och hur tidigt före gryning kan de störa? Kan filtren i DSS (Kappa Sigma) ta bort spåren? Någon som har idéer?

Christer, Uddevalla
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: Underligt himlafenomen-linje av ljuspunkter

Post by megmar »

Finns en del bra slutsatser på cloudynights:

https://www.cloudynights.com/topic/6624 ... otography/" onclick="window.open(this.href);return false;
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Underligt himlafenomen-linje av ljuspunkter

Post by Tannerswe »

Här är en smidig sida om man vill se/fånga dem:
https://www.n2yo.com/passes/?s=74001#" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är ett rätt bra tillfälle imorgon vid 2320 tiden.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Underligt himlafenomen-linje av ljuspunkter

Post by Quilding »

Var ut och spanade men såg inte ett piss. För ljust och disigt förmodar jag. Arcturus var det enda som överhuvudtaget syntes.
Viggo T
Posts: 38
Joined: 2018-10-21 20:32:29
spamtest: JA

Re: Underligt himlafenomen-linje av ljuspunkter

Post by Viggo T »

Skandale. Der er ihvertfald ingen som har spurgt diverse astroforeninger, nationale og internationale. Kun kapitalen er blevet spurgt.
Post Reply