Kometen Ikeya-Seki 1965

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Kometen Ikeya-Seki 1965

Post by jwarell »

Fascinerande om C/1965 S1 (Ikeya-Seki) i en sammanfattande artikel av Elisabeth Roemer i PASP 1966:

http://articles.adsabs.harvard.edu//ful ... 3.000.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kometen kunde ses lätt för blotta ögat med 2 graders svans endast en halv grad från solen vid perihelium 21 oktober, endast genom att blockera solskivan med handen. Magnituden skattades till -10.

Den 27 nov skattades koman till mag 7,4 men svansen kunde lätt ses visuellt med en längd av tio grader. Solavståndet var då 72 grader så det kan knappast vada fråga om framåtspridning.

Ni som såg kometen, vad är era minnesbilder?

Den ljusaste komet jag sett är C/2006 P1 (McNaught) 13 januari 2007 då jag skattade -5,5 dagtid på några graders solavstånd. Senare i oktober samma år flammade 17P/Holmes upp i Perseus. Ett fantastiskt kometår!

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kometen Ikeya-Seki 1965

Post by timokarhula »

(Lite off-topic). Inte nog med det. Det unika kometåret 2007 avslutades med att två kortperiodiska kometer kunde ses för blotta ögat samtidigt. Det var 17P/Holmes i Perseus och 8P/Tuttle i Triangeln, endast 23' NW om M33. Jag såg de båda kometerna samtidigt med blotta ögat natten mellan den 30-31 december 2007. Enligt John Bortle var detta den första gången i historien som två kortperiodiska kometer har synts samtidigt utan optiska hjälpmedel! Då bortser jag ifrån den fragmenterade kometen 73P/Schwassmann-Wachmann. C/2006P1 (McNaught) och 17P/Holmes är mina enda kometer som jag upptäckt med blotta ögat innan jag riktat kikaren mot dem och de såg jag samma år, 2007. Medan jag väntade på att mitt frukostbröd skulle bli färdigrostat (den 10 januari 2007) tittade jag ut genom köksfönstret (med tänd inomhusbelysning) och ser en ”stjärna” med en tydlig svans mot ”klockan halv elva” lågt över sydöstra horisonten! I oktober samma år hade jag anlänt tillbaka från Australien och när jag tittar upp mot Perseus ser jag en extra "stjärna" av andra magnituden, 17P/Holmes! C/2006P1 (McNaught) var den ljusaste kometen sedan C/1965 S1 (Ikeya-Seki). Jag skattade C/2006P1 (McNaught) mycket konservativt till magnitud -4 med blotta ögat innan solnedgången den 13 januari 2007.

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kometen Ikeya-Seki 1965

Post by timokarhula »

Komet C/1965 S1 (Ikeya-Seki) syntes bäst från södra halvklotet före och efter perihelium och från norra halvklotet syntes den bäst på dagtid under några dagar i slutet av oktober 1965. Det skulle vara spännande att få veta något om svenska observationer, om det överhuvudtaget gjordes några. Risken är att det kunde ha varit molnigt väder då? Hur såg molnigheten ut över Sverige omkring kometens perihelium den 21 oktober 1965 då komet Ikeya-Seki rapporterades från Japan lysa med magnitud -15 intill solen? Hans B? :)

/Timo K
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Kometen Ikeya-Seki 1965

Post by jwarell »

Jag skulle tippa på att mag -10 för Ikeya-Seki vid perihelium enligt amerikanska observatörer är en underskattning eftersom de jämförde ljusstyrkan med fullmånens, alltså snarare -12. Men fasvinkeln ändrades mycket snabbt timmarna kring perihelium, liksom ljusstyrkan som borde ha toppat under en mycket kort tid, och det kan tänkas att japanerna hade en bättre möjlighet att observera kometen när den var som allra ljusast.

Timo - vi obsade faktiskt McNaught samtidigt 13 jan 2007. Med 11x80 såg jag en 0,75 grader lång svans och en koma med central skiva. Det var en mycket märklig upplevelse och observation mitt på ljusa eftermiddagen, jag jagade kometen mellan molnen med bilen norr om Uppsala och fick till slut syn på den med blotta ögat men gjorde magnitudskattningen med fältkikaren. Totalt fyra svenska obsar varav Timo 3.

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kometen Ikeya-Seki 1965

Post by timokarhula »

Ja, komet C/2006P1 (McNaught) blev ett minne för livet trots dess korta synlighet för oss nordbor. Den 13 januari 2007 svepte jag försiktigt ovanför solen med 25x100-kikare (varning, gör inte detta hemma :D ). Sänkte altituden ett halvt synfält efter varje svepning i väst-östlig riktning med försäkran om att jag inte råkade få in solen. Så höll jag på tills jag möttes av en Venus-lik ”hårig” stjärna!

Skattade kometens skivformade centralkondensation som ca 30” i diameter, ungefär lika bred som Jupiter var då på morgnarna. Såg en kort, parabolisk, gul, ca 0.3 grader lång svans mot ”klockan 11” (PA 50). Jag kunde därefter med blotta ögat enkelt se en diffus stjärna med antydan till svans endast 5.7 grader ifrån solen. Eftersom jag fick syn på komet McNaught långt före Venus (magnitud -3.9) på kvällshimlen var min skattning -4 i underkant, speciellt med tanke på dess närhet till solen och den ljusa bakgrunden. -5 eller -6 skulle nog ha varit ett noggrannare värde skulle jag säga i efterhand, i överensstämmelse med Johans skattning. McNaught var faktiskt inte den första kometen som jag såg på dagtid. Det var Hale-Bopp den 16 mars 1997 då jag kunde följa kometen (manuellt) med mitt Celestron-8 teleskop visuellt till efter solens uppgång.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kometen Ikeya-Seki 1965

Post by Hans Bengtsson »

Timo och Johan och andra:

Molnmängden varje timme 1965 (när Ikeya-Seki syntes) vid de olika flygplatserna i landet kan man hämta hem härifrån:

https://www.smhi.se/data/meteorologi/la ... ations=all" onclick="window.open(this.href);return false;

För många andra stationer finns också molnmängd att hämta via ovanstående länk, men då oftast med lite glesare intervall.

Molnmängden ges i procent, men utgår från åttondelar (octas), därför är det bara vissa procenttal som förekommer.

Om jag inte minns helt fel (vilket kan hända att jag gör) så såg Karl Gustav Andersson Ikeya-Seki.

mvh
Hans Bengtsson
Post Reply