Kort rapport från LSP (Lofttjärn Star Party)

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Kort rapport från LSP (Lofttjärn Star Party)

Post by timokarhula »

Eftersom årets Värmland Star Party hade ställts in hade vi istället ett spontant starparty förra natten vid Joel von Knorrings stuga i Lofttjärn i södra Dalarna. Första observationen gjordes redan i Fagersta då vi spanade in Venus högt upp på himlen med blotta ögat medan solen ännu var uppe. Detta var för övrigt den 122:a gången som jag noterat Venus med blotta ögat i dagsljus.

När vi (Joel och Lars Hermansson och Mats Johansson från Uppsala Amatörastronomer) anlänt till Lofttjärn (325 m.ö.h.) började Lasse och jag kollimera Joels 18-tums Dobson-teleskop. Rigels B-komponent syntes enkelt. Zodiakalskenet var synligt med början av zodiakalbandet som sträckte sig åtminstone upp till Plejaderna. Himlens mörker var redan hyfsat bra med SQM-L medianvärde 21.48.

Letade upp galaxerna M101, M81 och M82 med min Canon 18x50 bildstabilisatorkikare. M101 var en stor rund blaffa medan M82 såg ut som en cigarr. Med kikaren såg jag även reflexionsnebulosorna M78 och NGC2071 i Orion. Lasse och Mats noterade även mörk nebulositet i närheten med Dobson. Blev lite förvånad när jag ganska enkelt kunde se den enorma Barnards Loop med kikaren. Den verkar vara som tydligast NE om M78, nära stjärnhopen NGC2112. Jag kunde följa Loopen 4° söderut. Tank-track nebulosan NGC2024 visade ett mörkt NW-SE gående "hjulspår" med 18x50.

Kvällens höjdpunkt var när Lasse hade letat upp Hästhuvudnebulosan i Orion. Med 45cm teleskopet och 24mm Panoptic okular (76x förstoring) kunde vi se en inbuktning i IC434. B33 syntes lättare med UHC-filter som är det näst bästa filtret efter H-Beta på Hästhuvudet. Nebulosan var dock svår och krävde indirekt seende. Det är som att leta i ett mörkt område en ännu svartare fläck. Hästens mule var inte tydlig. Reflexionsnebulosan NGC2023 syntes i närheten.

Vid 20:30-tiden hade himlen blivit något mörkare med SQM-L 21.56. Rosetta-nebulosan syntes enormt stor i min 18x50-kikare. I Joels 18-tummare och UHC-filter syntes detaljer i nebulosan som en ring kring den öppna stjärnhopen NGC2244 och nebulosan var störst och ljusast i norr. Julgranshopen NGC2264 mot NE var fin.

Leo-galaxerna M65, M65 och NGC3628 syntes samtidigt i teleskopet. Såg ingen supernova av magnitud 11 i M66 så det var falskt alarm häromdagen. Såg en spiralarm som sträckte sig från M51 mot NGC5195. Spiralformen kunde antydas då vi såg mörkare områden mellan spiralarmarna. NGC2903 i Leo uppvisade också antydan till spiralarmar. När jag letade efter NGC4565 i Coma Berenices råkade jag stöta på en annan galax som jag först inte kände igen. Det visade sig vara "Koi Fish Galaxy" NGC4559. Nålgalaxen NGC4565 var mycket vacker och var en extremt långsmal galax med ett mörkt ekvatoriellt stoftband och en centralbula. Klothopen M3 i Canes Venatici var nästan helt upplöst i hundratals (tusentals?) stjärnor med 260x förstoring.

Efter klockan 23 uppmätte jag himlens mörker och fick imponerande värden. Erhöll SQM-L mätserien 21.75, 21.64 och 21.65 i zenit i Ursa Major. Tyvärr glömde vi att titta på Gegenschein nära Regulus i Leo. Det var mycket blåsigt med kraftiga byvindar. Vi observerade dock från stugans östra sida och fick då lite lä från vinden. Temperaturen sjönk till 0°. Detta blev ett lyckat spontant starparty.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Kort rapport från LSP (Lofttjärn Star Party)

Post by Torbjörn »

Det var verkligen trevlig läsning om era observationer vid Lofttjärn. Imponerande att ni lyckades se Hästhuvudet. Jag satt själv och letade förgäves efter Hästhuvudet med min 8" Dob från La Palma i våras!

Mörkt och fint hade ni det också.

Tack för en intressant obsrapport.

/Torbjörn :)
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Kort rapport från LSP (Lofttjärn Star Party)

Post by kribba »

Låter som ni hade det trevligt :good:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Kort rapport från LSP (Lofttjärn Star Party)

Post by magnahrl »

Tack Timo för en intressant och imponerande obsrapport. Och kul att läsa JvK ännu är igång -den skicklige spegeltillverkaren bl.a. :good:

-Magnus A.
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Kort rapport från LSP (Lofttjärn Star Party)

Post by jwarell »

Kul att obsa med ett så stort teleskop från en så bra plats!

Såg du någon komet? Vore intressant att höra om ni såg C/2019 Y4 under de fina förutsättningarna, det borde ha varit möjligt.

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kort rapport från LSP (Lofttjärn Star Party)

Post by timokarhula »

Jag brukar använda mig av printade Megastar-kartor när jag letar upp ljussvaga kometer. Tyvärr hade bläcket tagit slut i min skrivare så det blev inga kometkartor. :sad:

/Timo K
Post Reply