Södra stjärnhimlen-kamera i Chile

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Södra stjärnhimlen-kamera i Chile

Post by Torbjörn »

Jag hittade igår en väldigt intressant hemsida där det finns kameror som visar stjärnhimlen i Chile, alltså hela den södra stjärnhimlen. Jag har tidigare sett mer eller mindre risiga webbkameror som visar ett par gryniga stjärnor men ett par av de här kamerorna är av en helt annan kvalitet!

Sidan tillhör European Southern Observatory och den kamera som jag intresserade mig mest för sitter på Paranalobservatoriet.

https://www.eso.org/public/outreach/webcams/#paranal" onclick="window.open(this.href);return false;

Den översta kameran på sidan visar ett all-sky panorama som uppdateras en gång i timmen och man kan vrida runt på himlen och zooma, ungefär som med Google maps.

Jag tog en snabb titt igår förmiddag innan det blev ljust i Chile men jag bestämde mig för att kolla in det här ordentligt så jag stannade uppe igår för att prova att ”obsa” med hjälp av kamerorna.
I efterhand kan jag väl säga att det hade varit smartare att gå upp tidigt istället för det mörknade inte förrän långt fram på småtimmarna...

Efter att ha sovit några timmar startade jag upp igen idag på förmiddagen och började titta mig omkring med hjälp av kameran igen.
Månen besvärade ganska ordentligt utom de sista timmarna av natten men det fanns mycket att se ändå:

Carina/Kölen
NGC 2516 En öppen stjärnhop som syns riktigt fint.
IC 2602 Södra plejaderna. Syns jättefint.
NGC 3372 Eta Carinanebulosan. Syns bra.
NGC 3114 Öppen stjärnhop, syns bra.
NGC 2808 Klotformig stjärnhop.
IC 2714 Öppen stjärnhop.

Centaurus/Kentauren
NGC 3766 Öppen stjärnhop. Liten men ganska tydlig.
Collinder 249 Öppen stjärnhop med en del omgivande nebulositet.
NGC 5128 Galaxen Centaurus A. Ganska svag.
NGC 5139 Omega Centauri! Riktigt ljus men man ser bara en jätteljust område.
NGC 5617 Öppen stjärnhop.

Crux/Södra korset
Kolsäcken. Mörk nebulosa. Stor och mycket tydlig.
NGC 4609 En liten öppen stjärnhop belägen i Kolsäcken.
NGC 4103 Öppen stjärnhop.

Dorado/Svärdfisken
NGC 2070 Tarantelnebulosan i Stora Magellanska molnet. Syns som en ljus men liten fläck.

Musca/Flugan
NGC 4833 En ljusstark klotformig stjärnhop. Tydlig.
NGC 4372 Ganska ljussvag klotformig stjärnhop, nära en stjärna. Syns hyfsat.

Tucana/Tukanen
NGC 104. 47 Tukanen. Ljusstark klotformig stjärnhop!
NGC 362 Klotformig stjärnhop. Tydlig.

Triangulum Australe/Södra triangeln
NGC 6025 Tydlig öppen stjärnhop.

Norma/Cirkelpassaren
NGC 6087 Tydlig öppen stjärnhop.

Pavo/Påfågeln
NGC 6752 Ljusstark klotformig stjärnhop. Tydlig.
NGC 6744 Galax. Svag men tydlig.

Aquarius/Vattumannen
NGC 7293 Helixnebulosan. Ganska blek, men tydlig.

Jag letade efter några objekt utan att hitta dem:
NGC 1325 Eridanus/Floden Galax. Stod för lågt och bakom en byggnad. Antagligen för svag dessutom...
NGC 1261 Horologium/Pendeluret Klotformig stjärnhop. Stod lågt.
NGC 2867 Carina/Kölen Liten planetär nebulosa.
NGC 3195 Chamaeleon/Kameleonten Liten planetär nebulosa.
NGC 6101 Apus/Paradisfågeln Klotformig stjärnhop. För liten och svag?
NGC 3199 Carina/Kölen Nebulosa. För liten och svag?
Melotte 105 Carina/Kölen Liten öppen stjärnhop. Gick inte att urskilja...
NGC 5189 Musca/Flugan Planetär nebulosa. Syntes inte.
NGC 5281 Centaurus/Kentauren Öppen stjärnhop.
NGC 6362 Ara/Altaret Klotformig stjärnhop.

Det säger sig självt att det inte är samma sak som att titta genom ett teleskop men det var riktigt kul och framförallt kan man ju titta på Vintergatans skönhet och på de Magellanska molnen.
Öppna stjärnhopar kan synas fint liksom större objekt. Galaxer verkar inte synas speciellt bra, inte heller planetära nebulosor.

Sammanfattningsvis: Riktigt kul!

Så håll koll på Månfasen, sätt klockan på ringning, koka en kopp kaffe eller två och ta en titt på kameran på Paranalobservatoriet.

/Torbjörn :)
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Södra stjärnhimlen-kamera i Chile

Post by hbar »

Tänk om vi hade den kvaliteten på webb-kamerorna när vi besökte LaPalma, mycket lättare att bestämma när det var dags att köra upp till toppen.

Hur ofta uppdaterade dom bilderna på natten? När jag tittade nu så var det en gång i timmen. Tänkte att man kanske kunde zooma in på en bit o spara några bilder som man sen stackar för att få ner bruset o komma lite djupare.

/Håkan
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Södra stjärnhimlen-kamera i Chile

Post by Torbjörn »

Ja det hade underlättat en del på La Palma med tanke på hur instabilt vädret var där :D

Fantastiska kameror. Det hade varit intressant att testa detta som Virtual Reality. I morse tittade jag på Paranal i månskenet och det såg ut som ljusan dag. Det är en helt annan ljuskänslighet än vanliga webbkameror som ser gryniga och dassiga ut i mörker...och inte visar mer än en handfull ljusa stjärnor.

De verkar uppdatera en gång i timmen, ibland kvart i och ibland kvart över heltimme. Jag har provat att "ta" ett par bilder mha Print Screen.

En rätt kul grej i alla fall tycker jag, man får en möjlighet att tillbringa en del tid med den södra stjärnhimlen via datorn.

/Torbjörn
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Södra stjärnhimlen-kamera i Chile

Post by Robert Habolin »

Fasen va häftigt! tack för länk, riktigt coolt

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Post Reply