Lofttjärn Star Party (LSP)

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Lofttjärn Star Party (LSP)

Post by timokarhula »

I lördags blev jag tillfrågad om jag önskade komma till Joel von Knorrings stuga i Lofttjärn och observera. Då alla prognoser lovade klar himmel var det ingen tvekan. På plats var också teleskopbyggaren Sten-Arne Eriksson och vi skulle använda en 17.8-tums Dobson och en 15.5-tums bino-Dobson!

Sten-Arne började med att visa några klotformiga stjärnhopar. Trodde först att han hade rattat in M13 men det var ju "bara" M92. Med 39.5cm bino-Dobben och 140x (13mm Televue Nagler) var hopen i princip upplöst till centrum och var mycket fin.

M13 var däremot "mind-blowing". Hopen såg nästan tredimensionell ut när man fick se M13 med båda ögonen och stor apertur. Jag lade omedelbart märke till "Mercedes-symbolen" ganska nära centrum och ett långt, rakt, mörkt band på motsatta sidan. Det utgick flera krokiga stjärnkedjor från stjärnmassan och jag liknade synen med en kosmisk "spindel" eller en "bläckfisk". M15 i Pegasus var nästan lika vacker men mycket kompaktare.

Under tiden hade Joel råkat svepa fram en intressant stjärnhop norr om Perseus med sin 45.3cm Dobson. Jag undrade först vad det var så jag kollade med Telrad-sökaren vart tuben var riktad mot. Vi kallade skämtsamt hopen för "Joel 1" initialt. Enligt Uranometria var det den öppna stjärnhopen NGC1502 i Camelopardalis. Visst, det stämde. Härifrån utgick den 3° långa stjärnkedjan Kembles Kaskad mot nordväst och jag kunde följa hela kedjan med Dobben.

Det finns inga enkla kometer att se för tillfället men innan komet C/2019U6 (Lemmon) i Serpens hade sjunkit för lågt så letade jag upp den klockan 23. Med 18-tummaren stjärnhoppade jag från Corona Borealis till komet Lemmon. Den var anspråkslös och jag skattade den till magnitud 12.7, komadiameter 1'.7 och DC=2.

M76 visade upp med låg förstoring två lober där den sydvästra var den ljusare av dem. Den något droppformade asterismen Karhula 1 syntes i samma synfält.

Efter en lång stjärnhoppning från Gamma Pegasi hittade jag NGC7722. Galaxen var ljusstark, ganska liten och hade en stjärnlik kärna. Denna stjärna är med största sannolikhet supernovan SN2020ssf (min 63:e supernova och 12:e för i år). Jag är inte 100% säker på att det verkligen var SN2020ssf ty galaxen har i övrigt en stellär nucleus och SN ligger mycket nära galaxens centrum. Jag skattade stjärnan till magnitud 14.0 och om den ändrar i ljusstyrka till nästa observation så avgör det saken.

I Andromedagalaxen såg jag två mörka stoftband med ljust område även utanför det yttre, andra stoftbandet. Det var en fröjd att svepa M31 med bino-Dobben och både M32 och M110 såg ovanligt stora ut. Stjärnmolnet NGC206 var tydligt.

Sten-Arne visade upp cigarrgalaxen M82 med bino-Dobson. M82 var mycket ljusstark, mycket stor, mycket avlång och visade tre mörka, icke-parallella stråk längs lillaxeln.

I nästan samma 140x-synfält kom då nattens höjdpunkt, M81 med dess satellitgalax UGC5336. Jag hade aldrig sett Bodes galax så här bra. Den såg extremt stor ut där dess avlånga halo sträckte sig en bra bit ut från den ljusstarka centrala delen. Omedelbart såg jag M81:s östra spiralarm. Den stack ut från galaxens norra ände och böjde sig mot sydost med mörk himmel mellan spiralarmen och galaxens centrum.

En verklig utmaning som har gäckat mig under ett par årtionden är dvärg- och satellitgalaxen UGC5336, Holmberg IX. Med 15.5 tums bino-Dobson och 140x förstoring kunde jag tidvis med indirekt seende skönja en mycket kontrastfattig fläck 10' öster om M81. Eftersom jag inte var influerad av en sökarkarta och jag nedtecknade galaxen i rätt position så var detta en positiv observation. Galaxen har en ytljusstyrka på endast 16.5 magnituder per kvadratbågminut! Har någon annan sett Holmberg IX visuellt?

Himlens mörker var bland det bästa jag uppmätt i Sverige. SQM-L mätaren visade 21.74 mot Ursa Major klockan 22:30. Det ljusaste (sämsta) uppmätta värdet under natten var SQM-L 21.60. Jag kunde skymta en stjärna av magnitud V=7.2 i Draco med blotta ögat. Det blev en mycket lyckad och minnesvärd natt med dryga 6 timmar obsar tillsammans med goda vänner, mörk himmel och stora teleskop med bra optik.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Lofttjärn Star Party (LSP)

Post by Hans Bengtsson »

Det låter som en fin upplevelse!

Om du vill lägga in någon obs av supernovan i SVO så är manegen krattad, dvs som giltigt variabelnamn finns nu:

SN2020ssf

http://www.astro-photos.net/SN/NGC7722+SN2020ssf.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Lofttjärn Star Party (LSP)

Post by timokarhula »

Inatt kunde jag med 12-tums Dobson och 300x förstoring separera SN2020ssf från galaxkärnan i NGC7722. Skattade SN till magnitud 14.5. Supernovan låg 5 bågsekunder väster om kärnan och den ljusare komponenten i "stjärnparet". Skymtade en närbelägen fältstjärna av V=15.92 (stjärna nr 2 i Hans länk ovan).

/Timo K
Post Reply