Pickerings månutmaningar

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Pickerings månutmaningar

Post by timokarhula »

Imorse var himlen molnfri för första gången i år. Såg en 81% upplyst måne i väster efter soluppgången. Jag hade läst i Tähdet ja Avaruus om astronomen William Henry Pickering som i början av 1900-talet föreslog 12 detaljer på månytan att testa sin syn med blotta ögat. #1 till #12 är i ungefärlig svårighetsordning. Det var första gången som jag provat detta test och resultatet varierar förstås i olika månfaser, höjd över horisonten, solhöjd mm.

Objekten kan identifieras med sina numreringar i

https://www.cloudynights.com/gallery/im ... june-1962/" onclick="window.open(this.href);return false;

Detaljernas namn syns i

https://www.cloudynights.com/gallery/im ... rchimedes/" onclick="window.open(this.href);return false;


Mina resultat efter ett snabbt test jag utförde inomhus efter soluppgången:

Nr 3, Mare Humorum syntes enkelt

#1, Kopernikus-regionen, relativt enkel

#4, Kepler, ej så svår. Även kratern Aristarchus i närheten syntes ganska enkelt men den är inte en av utmaningarna.

#7, Mare Vaporum, var ej heller så svår

#9, Sinus Medii, var lite svårare att urskilja. Den vänstra loben var mörkare och enklare.

#5 + #8 + #12 såg jag bara som ett enda sammansmält ljust område

En del av objekten låg för nära terminatorn eller delvis i skuggan så det var inte rätt tillfälle för dem.

Jag bekräftade alla detaljerna efteråt med 10x50-kikare. Med kikaren såg jag alla objekten utom #10 (Sacrobosco) för jag vet inte riktigt vad som avses. #2, Mare Nectaris, låg mestadels i skuggan men borde i månens tilltagande fas vara lätt synlig med blotta ögat.

Har ni försökt er på Pickerings månutmaningar?

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Pickerings månutmaningar

Post by Torbjörn »

Hej Timo,

Nej jag har inte försökt mig på de utmaningarna men det kan man ju ta en titt på någon månskenskväll :) Kan ju vara kul att prova med blotta ögat och verifiera med en kikare.

/Torbjörn
Post Reply