Kvadrantiderna 2021

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Andreas Livbom
Posts: 2
Joined: 2021-01-03 19:44:25
spamtest: JA

Kvadrantiderna 2021

Post by Andreas Livbom »

Ett dåligt år för Kvadrantiderna förutspåddes inför 2021 p g a störande måne och bedömt eftermiddagsmaximum den 3/1 (UTC-tid). Jag kikade dock närmare på detta och konstaterade att hemma hos mig i Luleå skulle himlen i varje fall vara klar (efter många veckor av gråväder), månen under horisonten fram till kvällen och slutet på den astronomiska skymningen infalla vid 17-tiden. Således ett fönster med utrymme för Kvadrantider på lite udda tidpunkt och med den cirkumpolära radianten anständiga 30 grader över horisonten. Inte ofta det lönar sig bo långt norrut i astronomiska sammanhang.

Nåväl, jag tog med mig fru och son i bilen och körde till en mörk plats ett par mil ut från stan. Första halvtimmen (1630-1700) såg vi 24 meteorer, varav 19 förmodade Kvadrantider, och trots att vi inte var överdrivet fokuserade. 1700-1715 beordrade jag "Plats" på medhavda liggunderlag. Blev fort kallt att ligga där i 15 minusgrader och fastän vi var väl påpälsade. Ännu fler meteorer fick vi se denna "organiserade" kvart: 21 Kvadrantider och 7 sporadiska, varav några riktigt ljusstarka (magnitud ca -3). Med gränsmagnitud 5,5 samt korrektion för tre observatörer och något begränsat synfält p g a skymmande träd gav detta ZHR på hela 147!

Vi firade med saftglögg i bilen, innan vi rullade hemåt. Det blev lite för kärva yttre omständigheter för att ligga/sitta still fler perioder. Dock så är jag övertygad om att jag lär få med mig familjen fler gånger på meteorspaning. :)
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kvadrantiderna 2021

Post by Hans Bengtsson »

Helt suveränt!

Det är viktiga data du samlat in. Inte många i världen som kan ha ZHR-bestämt denna aktivitet. Möjligen någon i Norge eller Finland?

Borde definitivt rapporteras till IMO:

https://www.imo.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Som sagt, jag är imponerad. Men jag misstänker att du är meteor-olog, det stämmer väl?

Mvh
Hans Bengtsson
Andreas Livbom
Posts: 2
Joined: 2021-01-03 19:44:25
spamtest: JA

Re: Kvadrantiderna 2021

Post by Andreas Livbom »

Hehe, det stämmer bra. Verkar vara en överrepresentation av meteorologer som även gillar astronomi, men så är meteorologi och astronomi på flera sätt närliggande. Jag har registrerat mig på IMO nyss och lagt in min rapport.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kvadrantiderna 2021

Post by Hans Bengtsson »

Verkligen snyggt jobbat.

ZHR-bestämningar är en astronomisk aktivitet som nästan dött ut i vårt land, jag vet inte riktigt varför. På 70-talet och en bit in på 80-talet var det åtskilliga svenska amatörastronomer som observerade åtminstone Perseiderna, men inte nu längre. Synd. Din rapport till IMO är nog den första svenska på många år.

Du har inte funderat på att testa även variabla stjärnor? Det är bekvämare och enklare. Du skulle mycket snabbt bli en duktig variabelobservatör, det förstår jag med ledning av din kvadrantidrapport! Vi har observatörer bara i södra hälften av landet, det vore inte fel med någon som bor norröver.

Variabeldiskussioner har vi här på astronet, och databasen är SVO (finns på SAAFs server):

http://var.saaf.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
Post Reply