Lite planeter och ett gäng planetariska nebulosor

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Lite planeter och ett gäng planetariska nebulosor

Post by hbar »

Var hyfsat väder natten som gått och Johan kom förbi för att han ville se vad min 16"RC kunde prestera visuellt. Seeingen var inget vidare och det var lite dis o höga moln. Vi tittade lite på Jupiter och den såg fin ut visuellt men när vi testade att ta bilder med kameran så insåg vi att det var alldeles för mycket turbulens för att det skulle kunna bli något av det. Vi använde mest mitt 5mm TS XWA (720X) och 9mm Nagler (400x) samt ett 20mm Nagler (180x) för de stora objekten.

Vi gick vidare till Uranus. Titania och Oberon var lätta men Umbriel och Ariel dränktes av Uranus ljus. Jag har inte gjort någon anpassning av min linjära adc så att den går att använda med okular och tillsammans med den dåliga seeing så kan detta ha bidragit. Neptunus med Triton var också fina.

Större delen av observerandet gick åt att titta på små (och några lite större) planetariska nebulosor. Johan ville försöka se pease1 i M15 men den krävde bättre förhållanden. Vi gick vidare till M57 Ringnebulosan där centralstjänan var lätt synlig. Sen rasslade det på med ngc 6826 Den blinkande nebulosan, ncg 6543 Kattögenebulosan och ngc 7662 Blå snöbollsnebulosan. Alla var vackra att se på med många detaljer. Lite mer ljussvaga ncg7354 och ncg 40 Flugnebulosan samt den fina M76 Lilla hantelnebulosan. Därefter ngc 1514 Kristallkulenebulosan och ic2003 samt ic351.

Innan Johan åkte så beundrade vi M1 Krabbnebulosan ett tag. En trevlig höstkväll som gav ett efterlängtat avbrott från den molniga vardagen.

/Håkan
Viggo T
Posts: 38
Joined: 2018-10-21 20:32:29
spamtest: JA

Re: Lite planeter och ett gäng planetariska nebulosor

Post by Viggo T »

Herlig beskrivelse-de planetariske tåger er altid interessante synes jeg.
En 16” er vanskelig til planeter-nice try-pga jetstrøm og dårlig seeing-i det mindste fra Danmark.
Mvh Viggo.
Post Reply