NGC 1360 i Fornax (Ugnen)

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

NGC 1360 i Fornax (Ugnen)

Post by Torbjörn »

När jag var ute på Orust igår för att titta på Herschel 2500-objekt så tog jag även en titt efter den planetariska nebulosan NGC 1360 i Fornax (Ugnen).

Den kommer bara upp ca 6 grader över horisonten så det skulle inte vara lätt, men samtidigt så har jag sett planetariska nebulosor i bl a Sagittarius på låg höjd förut ute över havet så jag misstänkte att det inte skulle vara totalt omöjligt heller.

Jag stjärnhoppade från stjärnan Tau 4 i Eridanus till de båda stjärnor i Fornax som bildar en triangel med NGC 1360. Det var ganska enkelt att hitta positionen.

Det första försöket vid ca 23 UT misslyckades men när jag gjorde ett nytt försök vid 23.45 UT lyckades det! Utan filter syntes ingenting men med 24 mm okularet (63 X förstoring) och O-III filter skymtade nebulosan svagt och intermittent. Den var väldigt svag och diffus, och syntes bara av och till (kanske på grund av låga moln i söder som kom och gick) men den såg relativt stor ut. Obsad från en sydligare plats är det säkert ett fint objekt.

Det var roligt att se den. Jag har tidigare bara sett ett djuprymdobjekt i Fornax och det är galaxen NGC 1097 som jag såg från Teneriffa i juli för tre år sedan. Jag hade aldrig sett något djuprymdobjekt i Fornax från Sverige tidigare.

OK...det här var med 12” teleskop, O-III filter, 6 graders höjd över horisonten och krypande på marken...och bara glöm att se några detaljer...men det gick! :D

Planetariska nebulosor kan gå att se på förvånansvärt låg höjd över horisonten, speciellt med UHC- eller O-III filter.

/Torbjörn
Post Reply