Venus skära med 3x förstoring, planetmaraton mm

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Venus skära med 3x förstoring, planetmaraton mm

Post by timokarhula »

Efter solnedgången igår spanade jag efter Venus med 10x50-kikare. Jag var tvungen att börja sökandet efter solnedgången för Venus elongation var bara 5°.8, dvs solen skulle synas i samma synfält som Venus!

Hittade till slut Venus vackra skära klockan 15:28. Skäran var hur tydlig som helst med 10x förstoring. Hornen pekade nästan rakt upp. Venus syntes omedelbart efteråt även med blotta ögat när jag visste dess position.

Jag provade sedan att med min Bresser 3x25 teaterkikare se skäran. Jag placerade den lilla kikaren på balkongräcket så bilden blev stabil. Med bästa fokus kunde jag faktiskt urskilja Venus pyttelilla skära med bara 3x förstoring! Enligt Horizons var Venus vinkeldiameter 62".7 och den var bara 0.48% upplyst, dvs skärans maximala bredd var blott 0.3 bågsekunder! Jag följde Venus tills den försvann bakom de avlägsna trädtopparna på andra sidan sjön klockan 16:02. Detta var början på ett planetmaraton.

Såg därefter Jupiter, Merkurius, Saturnus med blotta ögat och Neptunus och Uranus med 10x50. Saturnus såg avlång ut pga ringarna med 10x förstoring.

Med 25x100 observerade jag kometerna 104P/Kowal och 19P/Borrelly till vänster om månskäran.

Sedan obsade jag till kl 01 (dvs det blev ett 10 timmars observationspass) med min 12-tummare på deep-sky. Såg 8 nya Herschel-galaxer och kometen 4P/Faye. Det var -15° när jag gick in.

Vaknade klockan 7:20 för att se Mars lågt i sydost. Då hade jag sett alla planeterna samma natt med högst 10x50-kikare. Jorden var enklast att se.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Venus skära med 3x förstoring, planetmaraton mm

Post by Torbjörn »

Det var ett rejält observationspass med alla planeterna och två kometer. Inte illa att lyckas se Venus skära med den lilla teaterkikaren.

Vad var det för Herschelobjekt förresten?

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Venus skära med 3x förstoring, planetmaraton mm

Post by timokarhula »

Herschel-galaxerna var NGC7707, 39, 477, 523, 551 och 687. Två andra galaxer i samma synfält (NGC43, NGC668) visade sig inte vara Herschel-2500 objekt märker jag nu efteråt. Fastän de kan vara lika svåra så kan den ena av dem vara H2500 och den andra inte. Alla dessa galaxer finns i Andromeda och nu är det ju inte den bästa säsongen att obsa dem. Varför gjorde jag det? Jo, jag hade färdiga utskrivna kartor för And-galaxerna och de syntes nu rakt i W.

Jag kunde inte se supernovan SN2021afsj i galaxen UGC4671 i UMa. Den har tydligen falnat så pass mycket sedan december.

Himlens transparens var utomordentligt bra men bilden i teleskopet var inte lika bra. Jag skyller det på den stora temperaturskillnaden inom- och utomhus, nysnön och frost på sekundären. SQM-L var bara 20.5 mot >21.2 när det är bra hos mig. Jag har märkt att vid riktigt kallt väder får man aldrig bra "mörkertal". Alla galaxerna ovan var ganska svåra - mycket svåra att se. Jag misslyckades till och med att se några intilliggande NGC-galaxer vilket jag inte brukar göra.

/Timo K
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Venus skära med 3x förstoring, planetmaraton mm

Post by jwarell »

Såg Venus fina skära nu på morgonen, några minuter innan solens uppgång, trots dis men med lite hjälp av låga Sc som dämpade den upplysta himlen vid horisonten. Det var turbulent vilket gjorde att refraktionen gnistrade i olika färger utmed den snabbt böljande skäran, mycket vackert och något jag aldrig sett förr! Hittade Venus direkt med 7x50 och skäran var tydlig där, men bästa vyn var tveklöst i 40x100 prismakikare. Venus låg nu 6,5 grader från solen.

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Venus skära med 3x förstoring, planetmaraton mm

Post by timokarhula »

Johan, kul att du kunde se Venus som morgonstjärna nu. Kunde du se skärans längd utgöra mer än en halvcirkel? Den 1 juni 2012 (fyra dagar innan senaste venuspassagen) skattade jag skärans längd till 190°-200°. Då använde jag 25x100 kikare och Venus elongation var 6°.7. I förra veckan noterade jag inte en extra lång venusskära med bara 10x förstoring. Att Venus inte minskar sin magnitud avsevärt när skäran blir tunn tror jag delvis beror på ljusets framåtspridning ("forward scattering") precis som hos vissa kometer som C/2006 P1 (McNaught).

/Timo K
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Venus skära med 3x förstoring, planetmaraton mm

Post by jwarell »

Jodå, skäran sträckte sig över ca 200 graders vinkel, betydligt mer än en halvcirkel.

Så här såg den ut med mobilkameran på fri hand fraför 40x-okularet på prismakikaren, dessutom med sprucket objektivglas... Ingen som helst bildbehandling förutom förstoring.

Johan
Attachments
2F1DAF4C-90BB-4008-981E-7204EC6CEC27.png
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Post Reply