Månförörkelse och annat

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Månförörkelse och annat

Post by Starsoft »

Gräset är klippt, jag sitter svettig och full av gräs och kopplar av med en läsk, månen kan anas som ett gulaktigt sken bakom träden så den lär bli synlig om en liten stund. För en enda gångs skull så är himlen klar när det händer något intressant, så jag ska försöka få några bilder på förmörkelsen med EOS kameran.

Tänkte också prova min spektrograf på några väldokumenterade stjärnor för att se om den ger något vettigt resultat, Vega står först på den listan.

Om tiden räcker till så ska jag även prova mitt 50mm objektiv mera, först som guider men också ta någon längre exponering för att se hur optiken klarar sig.

Vädret är riktigt bra, litet fuktigt ute, 13 grader och vindstilla, tystnaden är total, verkar som alla fåglar som brukar skrämma livet ur mig redan dragit söderut.

Nu har månen krupit fram...
Image

Bilden är tagen ca. 21:30.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Månförörkelse och annat

Post by Starsoft »

Nu är klockan 21:58

Image

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Månförörkelse och annat

Post by Robert »

Försöker fotografera den med. Är inte van att fota så nära astronomiska objekt :) Men det skall väl gå ok.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Månförörkelse och annat

Post by Robert »

Men det verkar komma mer moln :(
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Månförörkelse och annat

Post by Starsoft »

Bilden tagen ca 23:02

Image

Det ser nästan ut som att den röda färgen avtagit en del?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Månförörkelse och annat

Post by Robert »

Blev inte bättre för mig blir sakta disigare och disigare. Verkar som om det blir dimma snart.
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Månförörkelse och annat

Post by skafar65 »

Trevligt att följa månförmörkelsen "live" från din sida :D Då var det snart över för den här gången. Här var det mest moln hela tiden. Men det sprack upp lagom så jag kunde se lite i varje fall. Uppfattade aldrig den röda färgen. Men den syns väl mest vid maximum och då var det helmulet.

Ha det gott! //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Månförörkelse och annat

Post by Bengt »

Trevliga månförmörkelsebilder ni bjussar på!

Själv la jag ner lite tränings tid på min nya astroplats. Har ju numera ett smultronastroplats långt från tätorter på en camping som ligger en bit från Våxtorp. Såg under gårkvällen när diset släppte en aning bättre vintergatan trots månljus och lätt dis än jag sett den under de bästa nätter från min gamla astroplats i Örkelljunga tätort.

Som många av er vet så håller jag på att gå över till off axis guider. Testerna med min fs 102 på hemma plan från min balkong visar på lovande resultat. Men tyvärr måste jag byta ut hela fokuspaketet för att nå fokus med den. Så den kommer att piffas upp med en motorfokus av märket moonlite. I går testade jag min 80mm woc men det verkar som den kommer att bli knepigare att använda. 80mm är märkbart ljussvagare och verka i de första tester jag gjort svårare att hitta bra guidestjärnor med inom det synfältet man vill fotografera i. Men det var ganska disigt här igår så det kan hända att klarare väder krävs innnan jag helt sågar off axis guidningar med den . Men dual plate lösningen har ju funkat utmärkt med den.
Så i värsta fall får jag återigen återgå till tacken som guidetub när jag använder den.

Det är med polinställning är något jag bävat för nu när jag blivit mobil. Men det verkar inte bli så svårt att ställa in som jag trott. Polsökaren på Losmandys G11 är utmärkt och det är en stabil montering som verkar bra på att behålla sina inställningar i höjdled. Detta gör det avsevärt enklare att få det rätt.

Månen ja jo jag hade tyvärr disigt här under hela inledningen av förmörkelsen men i slutet så klarna det till. Den verkade bli ovanligt mörk mot sist jag såg en månförmörkelse. Kan det ha med att den stod så lågt? Några bilder tog jag dock aldrig utan för en gångs skull nöjde jag mig med att titta på "miraklet"

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Månförörkelse och annat

Post by Starsoft »

Det ska bli intressant att se hur det går med din off-axis guider Bengt, jag är lockad av den lösningen för att kunna få till riktigt långa exponeringstider men jag har ännu inte hittat en trovärdig lösning som går att kombinera med en coma-corrector.

Jag använder Moonlite fokuserare och tycker dom är utmärkta och förvånansvärt billiga, jag har i och för sig inte några andra kvalitetsfokuserare att jämföra med men jag kan i alla fall säga att dom håller "industrikvalitet" i stället för den fruktade "astrokvaliten" som jag drabbats av ibland :D

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Post Reply