Äntligen klart väder

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Äntligen klart väder

Post by Starsoft »

Hej på er

Efter en dödperiod på 2 månader så blev det till sist en klar kväll utan måne. Vädret är utmärkt, seeingen bra och transparensen hygglig. Temperaturen är 5 grader och vinden svag men en och annan vindby kommer det då och då. Vintergatsbandet syns tydligt på lite längre avstånd från horisonten, de mörka områdena i vintergatan runt svanen är lätta att se.

Utrustningen hade klarat stoppet bra, enda problemet var att en massa insekter hade ordnat vinterbostad i både huvud och guidetelskopet, huvudspegeln är också enormt skitig med en massiv kladdig beläggning som är full med skräp. De som varit med ett tag brukar hävda att skräp på spegeln inte spelar någon roll och det verkar som dom har rätt, min spegel har nog chans att vinna en tävlig om skitigaste spegeln men den verkar fungera bra ändå. Förra sommaren tog jag hem den och gjorde rent den, men i sommar blev det inte så genom att jag hade planer på att byta ut hela obset. Det nya obset har inte blivit till ännu på grund av annan verksamhet men nu ser det ut som att bygget kommer igång till sist, rapporter följer.

Gjorde allignment men ingen poljustering, letade efter något bra objekt men jag föll in i gamla synder och startade säsongen med en serie luminans på M33 som står bra till. Så småningom kan jag nog få till en serie M33 bilder som duger till att periodbesämma cepheider, det skulle kännas som en prestation att göra det i en annan galax med amatörutrustning. Under förra säsongen blev det några serier som blev användbara, men det krävs nog ganska många innan det går att få fram några periodtider. Så det tar nog några år till...

Jag har med intresse följt Peter Rosens aktivitet och det är imponerande vad han lyckats fotografera från Stockholm, men i övrigt verkar det ganska dött på bildfronten med några undantag, antagligen fler än jag som inte fått så många luckor i molnen i höst.

Innan jag körde igång idag så blev det en ganska lång serie med bilder när jag ställde skärpan, bilder med exponeringstider på mellan en och 10 sekunder. På sådana bilder syns verkligen bristerna i monteringen tydligt, runda fina stjärnor på ett antal bilder men sedan kommer värsta bananstjärnorna när monteringen har hyss för sig och guidningen inte hinner med.

Jag hoppas verkligen att det blir lite bättre väder framöver så att inspirationen kommer tillbaka. Det vore verkligen ett misslyckande om jag inte kommer igång med fotometrin under den här säsongen.

Nu ska jag ut och obsa lite med min handkikare.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Äntligen klart väder

Post by Starsoft »

Jag bildbehandlade bilderna på M33 från igår och det blev ett riktigt bra resultat, utrustningen gjorde det den skulle, bilden håller minst lika hög kvalitet som de bästa bilderna på M33 som jag tog förra året.

Jag gjorde en blinkbild mellan den nya bilden och en bild på M33 från 8 Oktober förra året, det har hänt en hel del i M33 sedan dess :shock:

http://www.hemlin.se/astro/m33_2.gif

Bilden är i orinalupplösning men croppad en del så inte filen skulle bli alltför stor.

Nu saknar jag ett program som automatiskt kan alligna alla bilder jag har på M33, det är helt orimligt att försöka göra det manuellt. Iris klarar det inte automatiskt och inget annat program jag har testat klarar det heller. Tills vidare har jag stackat sessionerna var för sig och sedan stackat de resulterande bildera manuellt, men resultatet med det arbetssättet blir inte alls så bra som jag förväntat mig med så mycket total exponeringstid. Totalt har jag 14 timmmar luminans på M33 tagna under det senaste året med kvalitet som ligger på ungefär samma nivå som de här blinkbilderna.


Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Äntligen klart väder

Post by skafar65 »

Hej Anders

Som vanligt får du fram helt otroligt fina bilder. Måste även säga det om din blinkbild! En blinkbild som är behaglig att titta på är verkligen ovanligt! Att den är tagen med samma utrustning är väl en av förtjänsterna för detta? Tror inte jag haft samma utrustning så lång tid någon gång så jag har kunnat göra något liknande :roll:

Som du även säger, det har hänt en del!

Kul att se att du är igång igen! Ibland undrar jag om jag någonsin kommer igång mer! Sedan den dag jag sålde min gamla trotjänare 10" Meade LX200 så har jag bara haft klabb! Först "Vixen affären" och nu har jag lyckats bränna en motor i min LX400 :x
Utöver det har jag strulat med ny programvara, ny kamera som har envisats med att imma igen så fort jag slagit på kylningen. Det sista berodde på fel levererad "torrbolle"! Hur lätt är det att räkna ut?

Nu tror jag att jag har det mesta på plats! Men jag vågar inte hoppas för än dom första riktigt bra bilderna börjar tankas ner på datorn!

Mvh //Micke
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Äntligen klart väder

Post by Peter R »

Hej Anders,

Riktigt snygg!
Först en fråga: Hur gör du för att alltid behålla samma orientering på uppsättningen i förhållande till M33. Vad jag tänker på är att dina spikar verkar behålla sitt läge. Är det för att dina tuber alltid sitter kvar i monteringen så att de inte roteras från gång till gång?

Jag har ingen egen erfarenhet av Iris men tror att den ska kunna stacka och aligna bilderna med gott resultat. Här exempelvis en bild plåtad på 11 x 20min som bara har behandlats med Iris från början till slut: http://www.astrosurf.com/ubb/Forum3/HTML/019995.html
Och här en länk till bilden i 100% (obs! tung fil): http://astrosurf.com/nightpixels/photos ... m_full.jpg
Nu kanske det inte är riktigt samma problem för dessa var plåtade vid ett och samma tillfälle dvs ingen rotation och troligtvis knappast någon förskjutning samt identiska exponeringar.

/*Peter R
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Äntligen klart väder

Post by Starsoft »

Hej

När det gäler de här bilderna så har tuben inte varit bortplockad sedan förra hösten så därför har jag inget problem med multipla spikar. Men det är definitivt ett problem som måste hanteras när jag väl tar bort tuben, jag vill inte ha spikar som på vissa av mina färgbilder, där har jag använt färgdata från exponeringar med min EOS kamera då tuben var roterad så att mina spikar låg horisontellt, och luminans från min nuvarande uppsättning med diagonala spikar.

Den lösning som verkar ligga närmast till hands när det blir aktuellt att plocka bort tuben är att skruva fast tuben i tubringarna innan jag plockar bort den, då borde det gå att få dit den med samma rotation när det blir dags att återuppta verksamheten. Men i vinter får nog tuben sitta kvar, möjligen tar jag bort spegeln för rengöring.

Om man tvingas till att justera in tuben med en viss rotation så är det antagligen enklast att använda horisontella spikes, men jag misstänker att det tar en god stund att göra. Så det är nog klokt att ha tuben sitta permanent fast i ringarna, åtminstone om man som jag har samma uppsättning prylar så att inte man behöver balansera tuben genom att flytta den i ringarna. Det kanske också finns någon annan klurig metod att lösa problemet?

När de gäller alignment av bilder så går det utmärkt med Iris om bilderna är tagna vid samma tillfälle och ibland även om de är tagna vid olika tillfällen om geometrin är den samma. Men om jag t.ex. har kollimerat teleskopet mellan bildserierna så blir bildens geometri annorlunda och då får Iris problem, i synnerhet om bilderna är stora. Nu finns det i och för sig massor av inställningar som kanske skulle kunna hjälpa Iris. Det stora problemet verkar vara att Iris hittar alldeles för många stjärnor, kunde jag hitta en inställning så att bara några tiotals starka stjärnor användes borde det kunna fungera. Jag får forska lite mera i det här.

Jag blev positivt överaskad över min M33 bild, tvärt emot vad vissa hävdar tror jag inte att ett objekt kan fotograferas för mycket, varje bild är unik och det finns alltid nya detaljer att upptäcka. Att bilden är svartvit som den jag lade i galleriet tycker jag heller inte är bara negativt. Jag tycker också det är klart intressant att se alla dessa variabler som har förändrat sin ljusstyrka under ett år i blinkbilden. Synd bara att man har ett så litet teleskop så att det skulle ta alltför lång tid att undersöka dom närmare med hjälp av fotometriska filter.

Hoppas att Micke får ordning på sina prylar och att himlen öppnar sig framöver. Fukt i kameran är något som men verkar ta alltför lättvindigt på i många fall, jag som ännu inte köpt några kameror till mitt nya obs har studerat det en hel del utan att bli så mycket klokare. Även en förmodat gastät kamera verkar med tiden kunna få i sig fukt. Den enda säkra lösningen jag hittat verkar vara att ventilera kameran med torkad luft, ingen lösning man snor ihop i en handvändning och jag har inte hittat någon som säljer sådant. Helt säkert något som måste lösas om man som jag tänker ha kameran sitta permanent monterad i obset.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Äntligen klart väder

Post by Bengt »

Får instämma i berömmet!

Härligt få se en svartvit galax bild i så hög klass tagen från Sverige.

>De duggar inte tätt :D


Toppbetyg från mig!!


Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Äntligen klart väder

Post by Starsoft »

Inspirerad av berömmet så tog jag och gick igenom möjligheterna i Iris för att försöka stacka bilderna som jag tagit på M33 under det senaste året, inte de enskilda subarna utan den stackade bilden från respektive tillfälle. Det första jag konstaterade var att Iris inte klarar att stacka bilderna rakt av, ungefär varannan bild misslyckas. Då tog jag och gjorde på följande vis:

1. Grovstackade bilderna manuellt med kommandot QR2, som bara flyttar bilderna utan att förändra geometrin.
2. Grovstackade en gång till, nu automatiskt med kommandona QR21 och QR24, som också bara flyttar bilderna utan att förändra geometrin.
3. Cropade bilderna för att få bort bildkanterna som Iris har stora problem med, Iris tror att kanten består av stjärnor med förutsägbart resultat.

Nu är bilderna stackade linjärt så gott det går, vilket betyder att bilderna är bra alignade i bildcentrum där riktstjärnorna finns men dåligt i kanterna där bildernas olika geometri visar sig, ytterligare justering behövs.

4. Kör "Global "matching" och "quadratic" för att bildernas geometri ska justeras mot varandra, och nu fungerar faktiskt det automatiska komandot, det var det här jag försökte med från början utan framgång.

Det här går hyggligt att orka med när jag bara har 5 bilder men knappast med 125 stycken som jag har om jag ska stacka alla de individuella exponeringarna vilket jag tror är nödvändigt om jag ska kunna få ut något av den långa totala exponeringstiden. Skillnaden mellan min 3 timmars bild från i veckan och den totala 12 timmarsbilden är mycket liten, så gott som försumbar.

Bildern ligger i galleriet.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Post Reply