Observationer från Australien

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Observationer från Australien

Post by timokarhula »

Har inte skickat någon observationsrapport på länge men här kommer en. Är återigen i Geraldton, Western Australia och observerar den underbara södra stjärnhimlen. Har skaffat lokalt mobilt bredband till min lägenhet och kan därför skriva detta. Nu är det vinter här och då befinner sig Vintergatans centrum i zenith. Den är obeskrivligt detaljerad och 40 grader bred mellan Skorpionen och Södra Kronan! Gränsmagnituden är ca 7.5.

Har observerat 40 timmar effektivt hittills och sett ett hundratal DS-objekt. För första gången fick jag ta på mig en extra jacka inatt för temperaturen sjönk till +5.

Efter månens nedgång inatt letade jag upp Pluto intill stjärnmolnet M24 i Skytten. Använde mitt 10-tums SkyWatcher Dobson och ett 8-24 mm Baader Hyperion zoom-okular. I M24 finns myriader av stjärnor så jag visste att Pluto skulle bli en riktig utmaning! Med hjälp av en utprintad Digitized Sky Survey karta hittade jag den detroniserade planeten i stjärnfältet. 2 timmar senare noterade jag att Pluto rört på sig en aning. Detta var nog åttonde gången sedan 1985 som jag sett Pluto men första gången sedan år 2000.

Andra highlights hittills under resan (mer eller mindre ostrukturerat)

Sirius syntes både som aftonstjärna och morgonstjärna.
Orion steg upp över horisonten med Rigel överst.
Såg Antares som dubbelstjärna. Använde Baader 3.5 mm (350x förstoring) och B-komponenten syntes ganska väl. Försökte mig på Sirius B men här var jag mer tveksam.
Såg häromkvällen Merkurius inne i stjärnhopen Bikupan (M44) med 10-tummaren. En otrolig syn!
Supernovakandidaten Eta Carinae med sin Homunculus-nebulosa såg ut som en stekt äggula.
Bekräftade IC1257 och sålunda har jag observerat samtliga hundratalet klotformiga stjärnhopar i NGC/IC-katalogen.
Komet C/2009P1 (Garradd) som uppvisade en kort svans inatt.
Den svaga kometen C/2009F4 (McNaught) i stjärnbilden Kameleonten.
Galaxen NGC6907 uppvisade en spiralarm.
Den avlånga galaxen NGC6925 i stjärnbilden Mikroskopet.
Såg nu de övriga M-objekten som jag inte såg under mitt Messier-maraton i mars. Hela M-katalogen (110 objekt) observerad inom 4 månader. Alla klothopar kunde jag upplösa mer eller delvis. M72 är nog svårast. M22 var helt upplöst och såg ut som en spindel.
Omega Centauri täckte hela synfältet med "salt" och med sitt fotspår nära centrum.
Har återigen sett "min" LMC Light Bridge. Den bekräftades sex nätter i rad från Namibia av en engelsk amatör i förra veckan.

osv. :green:

/Timo Karhula
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Observationer från Australien

Post by Robin Andersson »

Låter riktigt kul och tack för rapporten! Du verkar verkligen ha fått till det väldigt bra med positioneringen på flera olika objekt. Som t.ex. Merkurius, bra jobbat och grattis till att hitta Pluto! :D

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Observationer från Australien

Post by Timaoes »

Kul att hora ifran dig Timo (skriver pa tyskt tangentbord, darav stavningen). Och en smaskig rapport dessutom. Alltid lika roligt att lasa om dina aventyr down under. Jag sitter just nu pa Naxos, Grekland, och har ocksa kunnat obsa Skytten och Skorpionen innan manen stallde till det, men med gransmagnitud pa ca 5.5 och med mitt lilla Galileiskop. Kul forstas att kunna logga lite nya M-objekt, men jag hade ju hellre sett dem nere hos dig med din himmel och ditt teleskop :-). Jag skriver ihop ett rapport nar jag ar hemma igen.

/Johan
Post Reply