Har jag hittat M51?

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Har jag hittat M51?

Post by Advertise »

Jag håller på att göra en liten superamatörmässig mossaikbild av stjärnhimlen.
Bilderna tar jag med kass kompaktkamera, DMC-F3 (3-4x30s som stackas is DSS). (Jag tar bilderna rakt upp och ner, inget extra).
Igår var det dags för bla Ursa major.
När jag stackade och började leka i photoshop med bilden upptäckte jag en dubbelstjärna rakt under Alkaid, mellan Megrez och Phecda.
Jag vet att M51 ska ligga i det området.

Är det verkligen möjligt att en galax fastnar på bild men en sådan dålig kamera, så pass kort exponering och så få stackade bilder utan att använda sig av teleskop/zoom?
Jag tycker att det verkar otroligt osannolikt, speciellt med tanke på att jag stod på en gräsplätt mitt i Malmö.
Finns det någon dubbelstjärna i det området som kan förväxlas med M51?
Har varit sjukt taskigt om den fastnade på bild, men att jag inte kunnat hitta den med teleskopet de gånger jag letat efter den. :P

Jag lägger upp en bild när jag kommer hem ikväll. Kanske blir något lättare att svara på frågan då. :)
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Har jag hittat M51?

Post by Advertise »

User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Har jag hittat M51?

Post by Bengt »

Ser ut som du fick med den .
Finns gott om galaxer man kan få med på bild med väldigt enkla medel. Spanar du lite till kanske du även fått med en glimt av m 101 på din bild?
För många år sedan fick jag och Timo N med den på en bild med hjälp av en liten coolpix 4 megapixel kamera :D
Image
Det var tider det :D

Bengt
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Har jag hittat M51?

Post by Peter R »

Jag tror inte att det är M51 utan en stjärna som bl. a. heter HIP 65550 med magnitud 5,9.
M51 ligger högre upp och är orienterad annorlunda. Se exempelvis http://apod.nasa.gov/apod/ap110624.html
Men som Bengt visar så går det absolut att få med M51 på en vanlig bild men kanske inte mitt inne i Malmö :-)

/*Peter R
Post Reply