Grönt klot/ljussken 2 september kl 01.15

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
BadCash
Posts: 3
Joined: 2011-09-02 21:46:01
spamtest: JA

Grönt klot/ljussken 2 september kl 01.15

Post by BadCash »

Hej!

Jag såg ett konstigt grönt klot som rörde sig snabbt över himlen inatt då jag kom körande söderut på E4 vid Klevshult, mellan Jönköping och Värnamo. Klotet befann sig öster om E4 och rörde sig söderut, men försvann efter ett par sekunder (kan ha hamnat bakom träden, det var helt beckmörkt så det var svårt att avgöra om där var träd eller ej ivägen). Det hade inte direkt någon svans vad jag kunde se, men dock ett grönt ljussken runt omkring sig.

Jag är helt okunnig inom det astronomiska området, så nu undrar jag vad det kan ha varit för något? Finns det några kometer eller andra himlakroppar som rört sig i området vid tidpunkten? Det såg på pricken ut som de bilder jag lyckats Googla fram av kometen "Hartley" (eller "Hartley 2"?), t.ex. denna. Men den var ju från 2010...


För de konspiratoriskt lagda UFO-älskarna därute kan jag tillägga att Hagshult flygplats ligger i närheten... I say no more :geek:
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Grönt klot/ljussken 2 september kl 01.15

Post by Bengt »

Mycket märklig observation.Hur kunde du avgöra det var ett klot? Flög det så lågt. Det enda astronomiska fenomen jag känner till som flyger snabbt och kan vara grönformat är en bolid. Du borde då ha sett en vit svag svans efter den. En sådan rör sig väldigt snabbt och det borde vara över på ett antal sekunder. Var det en stor bolid har säkert fler sett den.

http://www.youtube.com/watch?v=YBMRLxyewn0
Var det ett mer stillastående fenomen kan det ha varit en fyrverkeripjäs med barium

Finns denna sight där man kan se live om där är flygplan i luften.

http://www.flightradar24.com/#!/

Det fanns inga större plan på den platsen vid den tidpunkten. Tror inte denna flygradar visar mindre flygplan.

Föreslår du skickar in din observation till UFO Sverige de kan säkert luska ut om det var en markbaserad tingest vid den tidpunkten.

Bengt
BadCash
Posts: 3
Joined: 2011-09-02 21:46:01
spamtest: JA

Re: Grönt klot/ljussken 2 september kl 01.15

Post by BadCash »

Hej!

Kanske utryckte mig lite slarvigt när jag skrev "klot", för det behöver ju inte ha varit helt sfäriskt. Det framstod dock som en lysande prick som flög ganska lågt och mycket snabbt. Jag körde lastbil vid tillfället, och såg det först i ögonvrån genom sidorutan, jag kunde sedan följa det i ett par tre-fyra sekunder medans det rörde sig söderut och snett nedåt, varefter det försvann. Då befann det sig i så pass låg vinkel att det mycket väl kan ha försvunnit bakom träden, det var dock så pass mörkt och lite dimmigt att jag inte kunde urskilja träden mot himlen, så det kan helt enkelt ha "slocknat" också. Det som alltså gjorde att jag vred på huvudet och fick syn på det var just att det rörde sig så pass snabbt att jag kunde se det med periferiseendet.

Min första tanke var såklart "fyrkverkeri", men en fyrverkeripjäs som rör sig i en nästintill horistontell (svagt nedåtlutande) bana har jag då aldrig sett. Dessutom rörde det sig så snabbt relativt till mig (som ju också färdades i 80km/h i samma riktning dessutom) att det isåfall måste varit mycket nära, vilket gör att fyrverkeripjäs känns uteslutet.

Flygplan har samma problem - det rörde sig på tok för snabbt för att vara ett flygplan, isåfall måste det varit antingen A) jättenära, vilket det inte föreföll vara, eller B) ett överljudsplan eller liknande med en starkt lysande grön lampa :S

Funderade också på om det kunde varit något som reflekterades i fönsterrutan, jag hade en handdator med svagt grönt lysande knappar sittandes i en hållare i mittkonsolen, men den är ju stationär och kan omöjligt ha "rört sig" över sidorutan som detta gjorde!

Har försökt Googla efter tidningsartiklar eller liknande för att se om någon annan sett det, men jag vet inte vad de har för tidningar där, Värnamo nyheter t.ex. måste man tydligen vara medlem för att kunna läsa.
Post Reply