Kometobservationer

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by Robert »

ISON verkar verkligen bevisa att kometer är oförutsägbara. Vi kan nog få en komet att titta på ändå men jag tvivlar på att man kommer se "miniISON" med blotta ögat.
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Kometobservationer

Post by Yquem »

Hur stark eller svag ISON än må bli om några dagar, när man kan försöka få syn på den en tidig morgon, har det i alla fall varit mycket spännande att med hjälp av SOHO:s bilder få följa den på så nära håll.

Håller ändå tummarna för att den åtminstone kan bli ett hyggligt fotografiskt objekt!
/Anders
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by Timaoes »

Körde ett kometpass ikväll. Förhållandena var riktigt fina. Vinden hade lagt sig så det var ganska behagligt ute. Gränsmagnituden ca 5.8 men seeing ganska dålig, typ 3 av 5.

Började med Lovejoy (C/2013 R1). Nu när ISON tappat geisten, har Lovejoy seglat upp som en värdig ersättare. Skattade den till 5.6 och med en svans om nästa en grad (16", 58x). Svansen var precis som igår spikrak, med idag lite längre och dessutom lättare att se. Huvudet var stort och hade antydningar till horn på den främre sidan. Jag försökte se den för blotta ögat, men då den stod över min dåliga horisont räckte inte gränsmagnituden i området till.

Fortsatte sedan med 154P/Brewingham. Som jag skrev om i en annan tråd har jag länge haft bekymmer med denna och trots upprepade försök inte lyckats hitta den. Men med lite backning från Timo och Hans, så infann den sig precis där den skulle. Väldigt diffus, men en distinkt rund fläck med indirekt seende och lite hjälp från UHC-filtret. Skattade koman till 4' och magnituden till 11.3.

Avslutade sedan sviten med 290P/Jaeger. Timo skattade den förvisso till 13.9 igår men i kombination med den ringa utsträckningen (0',4) borde den vara inom räckhåll för min tub. Den sprack dock. Lite oturligt passerade den vid tillfället precis intill en mag 11 stjärna och den grusade alla förhoppningar om att se ett så ljussvagt objekt. Får prova igen en annan kväll.

Jag rapporterar till COBS i morgon.

/Johan
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Kometobservationer

Post by jwarell »

Det börjar dyka upp rapporter om möjliga siktningar av C/2012 S1 (ISON) på comets-ml. Ett par visuella skattningar talar om ett objekt ca 10' i diam, mag 8-10, dc ca 1. Dock säger båda att kometen inte följer efemeriden utan befinner sig 5-20' från positionen beräknad från banelement innan perihelpassage. Ganska bristande överrensstämmelse hittills alltså och dessa rapporter bör tas med en stor nypa salt.

CCD-sökningar har också gjorts men inget kondenserat objekt har identifierats.

Ska man extrapolera från SOHO-bilderna har vi att göra med ett objekt av totalmagnitud kanske i trakten av 10 men utspritt över en yta 30-60' i diameter. Mkt svårobserverat med andra ord.

Nu har ISON nått så långt från solen att den är tämligen lätt att fotografera även från Sverige. Något borde kunna fångas med djupa vidvinkelbilder som trackas på kometens egenrörelse.

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Kometobservationer

Post by jwarell »

För övrigt beräknar Seiichi Yoahida att resten av ISON kommer att passera bara 10' från C/2012 K1 (PanSTARRS) den 13 nov kl 03 UT.

Foto-op!

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by Timaoes »

Jag har inte observerat kometer på hela vintern så det kändes väldigt bra att plocka en ny i kväll: C/2012 K1 PanSTARRS. Just nu befinner den sig i övre delen av Björnvaktaren, på väg mot Stora Björn.

Kometen var påtaglig redan i låg förstoring med min 16"are. I högre förstoring (105x) framträdde en ganska stor koma (1,5') med kondensationsgrad omkring 6. Magnitudbestämningen var lurig då bästa jämförelsestjärnan var en dubbel (10,7 och 11,3). Efter lite funderande stannade jag för 10,7 (UT 20:15). Jag ser emellertid på COBS att andra skattar den en magnitud ljusare. Jag tror mig dock ha ett systematiskt fel i denna storleksordning, som antingen beror på en ovanligt pessimistisk hållning, på att jag obsar med större apertur än de flesta andra kometobservatörer, eller att min gränsmagnitud generellt är sämre (obsen gjordes innan det var riktigt mörkt så ZLM landade på 5.3). Timo, Johan, vad tror ni om detta.

Har jag förstått saken rätt så ska C/2012 K1 ljusna ett tag till, så det kan finnas anledning att hålla koll på den.

/Johan
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kometobservationer

Post by timokarhula »

Johan, största diskrepansen tror jag beror på aperturen (och förstoringen). Även om kometen syns enklare med större öppning skattar man ljussvagare magnituder, speciellt för mindre koncentrerade kometer. Samma sak gäller för höga förstoringar. Du hade nog kunnat se kometen med kikare (på stativ) och fått en ljusare skattning. Jag hade inga problem att se C/2012K1 (PanSTARRS) med 18x50 kikare förra natten. Däremot fick jag nästan nackspärr. :D Jag såg koman 7'-8' i diameter och det bidrar förstås till en ljusare totalmagnitud, i mitt fall 8.9. Komans stora utsträckning berodde på bra ZLM (>7.0) och att kometen låg mycket högt upp. Idealiska förhållanden med andra ord.

/Timo K
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by Timaoes »

Timo! Tackar för input. Jag observerade kometen på nytt i lördags och använde då lägsta möjliga förstoring jag har på min 16"are. Kvällen innan och vid 105x skattade jag den alltså till 10.7, men nu fick jag den till 9.9 vid 58x. Himmelskvaliteten var i princip densamma så jag antar att det var förstoringen som var den viktigaste boven i dramat. Jämfört med andra obsar på COBS ligger den senare obsen ungefär en halv magnitud lågt, vilket känns mer rimligt. Får se till att använda 58x i fortsättningen.

/Johan
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by Timaoes »

Trots stökig himmel men mycket drivande moln, gjorde jag ett försök på C/2014 E2 Jacques. Det visade sig gå alldeles utmärkt trots att kometen stod mitt i ljusdomen från Göteborg. Den var mycket påtaglig och enkel att se. Med min 16"are skattade jag magnituden till 7.2 (20:40 UT) och koman till 3'. Hade en klar känsla av att koman var betydligt större, men det var svårt att säga något definitivt med så mosig himmel. Jag ser att andra loggat den på omkring 6'. Jag såg inte någon antydan till svans, men det verkar inte heller andra gjort. Ska bli kul att följa Jacques framöver. Obsen är rapporterad till COBS.

/Johan
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by wilt »

Obsade C/2014 E2 (Jacques) ikväll med 15x70 fältkikare. Magnituden skattades till 7.0 med Sidgwickmetoden och en AAVSO-sekvens för den närbelägna variabeln V0465 Cas. Såg ingen svans. Komadiameter: 6'. Obsade även med 90 mm Maksutov, 50x och 182x; kometen upplevdes som ljusare och större i fältkikaren än i teleskopet.

Det här är ett tacksamt objekt, lätt att se!

Rapporterad till COBS.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by wilt »

Obsade C/2014 E2 (Jacques) med 15x70 ikväll (21:10 UT, 25 augusti). Halvbra himmel, inte helt optimal transparens, observationsplats i centrala Lund. Skattade magnituden till 7.1 med hjälp av en närbelägen AAVSO-sekvens, komadiameter 7', DC 5. Rapporterad till COBS.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by Timaoes »

Jag obsade ånyo komet Jacques för en stund sedan (UT 20:00). Det var ännu inte riktigt mörkt (ZLM 5.2) men den stod ändå ut fint mot himmelsbakgrunden. Med 16"aren fick jag koman till 5' och magnituden till 7.5. För någon tid sedan (15/8) fick jag den till 7.2 så den har droppat några tiondelar. Denna gång gav koman också ett något mer stökigt utseende. Den kan ha varit fältstjärnor som spökade, men det är också möjligt att svansen håller på att titta fram. Det var dock omöjligt att säga något definitivt.

Johan
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by wilt »

Jag obsade C/2014 E2 (Jacques) ikväll med 15x70: magnitud 7.1 (AAVSOsekvens), komadiameter 7', DC 6. Rapporterad till COBS.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by Timaoes »

Jag obsade också kometen igår kväll (27/8). UT 20:50 fick jag magnituden till 7.5 och koman till 8' (med 16", 58x). Kometen hade ändrat utseende sedan kvällen innan. Kärnan var inte lika markerad (DC 3) och koman hade en antydan till droppform (PA 170). Jag tolkade detta som att svansen håller på att titta fram. Svansen är i så fall bara några bågminuter.

/Johan
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Kometobservationer

Post by jwarell »

Kära kometen Jacques är nu blott en spöklik skugga av sitt forna jag. I fredags 19/9 obsade jag den med 11x80; den hade då trillat ned en och en halv magnitud till 9,0 på bara två veckor. I övrigt var den en disig, dålig kondenserad (DC 3) fläck med 4 bågmin diameter.

Här ses alla obsar av kometen i COBS med de svenska markerade med svarta stjärnor.

Johan
lightcurve_20140925-095647.png
lightcurve_20140925-095647.png (36.17 KiB) Viewed 6260 times
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Post Reply