Lägesrapport/ Observationsrapport från Valleberga

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Lägesrapport/ Observationsrapport från Valleberga

Post by skafar65 »

Hej
Nu har jag haft mitt första observationstillfälle från min nya ”hemmaplan”. Valleberga ligger beläget 2,7km öster om Helsingborg. I sydväst är det ungefär lika långt till Landskrona. Till närmaste by (Ekeby) som ligger åt norr är det ungefär 2km. Vårt hus (och framtida observatorium) ligger alldeles för sig själv mitt ute på den Skånska slätten. Till närmaste granne är det ungefär 300meter sen ligger det lite gårdar runt omkring i horisonten.
Sammanfattningsvis kan man då konstatera att förutom att jag har fri sikt åt alla väderstreck har en näst intill oförstörd himmel i norr, öster och söder. I väster ligger dom stora städerna men på ett avstånd som gör dom ”överkomligt störande”.

Trots detta så är inte allt helt problemfritt (men var får man det?) Vägen utanför huset är bestyckad med gatlampor. Dom står i och för sig ganska glest men en är precis utanför vårt hus. Huset i sig själv skärmar av ljuset från den så i observatoriet ser man den inte så jag får väl stå ut med den. Kanske den råkar ut för en olycka en dag J Eller att jag klättrar upp och skärmar av den. I vilket fall som helst så vad är en gatlampa mot dom hundratal jag hade att kämpa emot i Hyllinge? :D

Bilar som kommer på grusvägen från söder med fullt heljus kan också vara en störande faktor. Men även det ser jag som ett mindre problem då det inte kommer särskilt många bilar från det hållet på en kväll.

Image

Observatoriet ska jag bygga i det befintliga trädgårdsskjulet som syns som en svart rektangel på bilden efter garaget. Framför huset rinner en liten Å. Ni kan tro att det är trevligt att stå där i mörkret och höra porlet från den och tystnaden... att höra tystnad! Som jag har saknat i och med att man bott i närheten av en motorväg i 16 år. Helt underbart!

Image


Troligtvis börjar inte bygget för än till våren. Så det blev ingen säsong för mig i år. Men och andra sidan jag kommer att ha något mycket trevlig att se fram emot nästa höst :P

Nå vad såg jag då när jag var ute i går natt? Förutom komet 17P Holmes som ju verkligen är magnifik så såg jag bla. Vintergatan som det var längesedan jag över huvud taget skymtade! Det var ett kärt återseende får jag säga. Kul också att kunna följa den en bra bit ner mot horisonten i sydöst vilket man ju inte var direkt bortskämd med från Hyllinge! Trots mer än halvmåne kunde jag ana Andromedagalaxen med blotta ögat. En bra test tycker jag när man ska bedöma förhållanden. Ett annat sådant är även dom fyra stjärnorna som bildar ”skålen” i lilla Karlavagnen som väl har fallande magnituder från 3-6 (om jag inte mins fel). Dessa kunde jag också se. Plejaderna låg fint i öster och Casiopeja och Svanen blev sådär halvsvåra att urskilja på grund av mängden stjärnor som uppenbarar sig när det är hyfsade förhållande.

Så ja, jag är mer än nöjd får jag säga. Nu återstår bara att jag ska får hem ny utrustning. En Vixen Atlux med tillhörande stålpir är beställd från Astro och jag hoppas på att den ska dyka upp någon gång innan nyår.

http://www.vixen-europe.com/htm/zubehoe ... ierung.htm

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Lägesrapport/ Observationsrapport från Valleberga

Post by Bengt »

Verkar vara ett litet astroparadis du hittat i den skånska myllan.
:D


Du kommer få de bästa förutsättningar med en sån natthimmel att få till fin fina bilder.


Själv kommer jag sälja hela min optiska utrustning och kommer snart lägga ut en annons på rasket . Måste bara invänta tills jag haft min lilla stjärntittar afton som jag blivit inbjuden att hålla i den 14 november.


Så är någon intresserad av en takahashi tub fs 102 eller en liten röd lady WOC 80 mm så skicka gärna ett litet mejl.

Ny tub ska snart beställas det kommer bli en tec 140 som ersätter mina mindre tuber . Guidningen kommer att ske med offaxis av något slag.

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Post by Starsoft »

Fint ställe du hittat Micke, verkar fantastiskt trevligt att kunna hitta en sådan idyll så nära två städer.

Bengt lär väl också få in lite mera ljus i sin nya tub, kanske kan en AO enhet som guider vara bra, då blir det nog riktigt trevligt.

När jag ibland tittat på lite dyrare prylar som kan köpas i USA så har jag sett att priskillnaden snabbt blir så stor att man kan åka och hämta prylarna och ändå få pengar över, kanske kan vara en idé?
Post Reply