Obsväder igen

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Obsväder igen

Post by Robert »

Meade är bra på Goto och det är en av styrkorna med gaffelmontering att det är lätt att implementera en bra goto modell i mjukvaran.

För en ekvatoriell montering ska vara bra på goto krävs det att den är bra polinställd eller har programvara i monteringen som kan bygga upp en bra modell om hur fel polinställd den är och sedan göra korrigeringar för detta.

Med en Losmandy G11 montering så skpar man ganska fort en bra modell med det med typ 5-6 stjärnalignment och sedan är den bra på goto.
Kör man färre punkter så fungerar den bara bra om man har den rätt polinställd. Jag tror att EQ6 gör liknande med men har inte använt den sy mycket att jag kan svära på det.

Min AP900 montering har ingen inbyggd modell för att korrigera för fel polinställning utan den kräver att man har polinställt teleskopet för att GOTO skall fungera bra. Dock har den bra hjälpmedel för att hjälpa till med polinställning.

Meade gaffel montering vinner i snabbhet lätt över min AP900 i uppsättningstid och är man bara intreserad av visuellt tittande så är duger ju MEade med gaffel bra.

För deepsky foto är det helt annorlunda då bra tracking är mycket viktigare än GOTO noggrannhet och där vinner en EQ montering lätt över en gaffel i mitt tycke. Jag tar gärna lite mer tid med att polinställa mot att jag har bra tracking vid foto.

Att jämföra med stora observatorium går inte riktigt tycker jag. De bygger Alt-az för att hålla nere vikt och har råd med dyra nogranna motorlösningar för att styra teleskopet noga i båda axlarna under foto tracking fasen. Plus att de utan problem kan lägga ner några miljoner dollar på att lösa problemen med att kompensera för fältrotationen som blir vid alt-azimut monterat foto.


Ur amatörbruk så tycker jag att för visuellt tittande och nybörjare är en gaffelmontering ett utmärkt val.
Vill man däremot fotografera med långa exponeringstider kompenseras den extra tiden en EQ montering tar att sätta upp flera gånger om med trackingnogranheten och brist på fältrotation.
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Obsväder igen

Post by Terje »

Anledningen till att stora teleskop har gaffel är så enkelsom att det skulle vara nästintill omöjligt att hönga upp ett såpass stort teleskop bara på ena sidan och att det därför blir bättre med en gaffel. jag tror faktiskt även att de flesta gaffelmonteringar i observatorier är ekvatoriella åtminstånde på medelstora teleskop, hur det är med VLT och Keck och liknande stora teleskop vet jag inte.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Obsväder igen

Post by Bengt »

Kan ju lägga till at jag inte hade någon snabb motor och ingen egentlig goto på min gamla meade. Såg därför inte de fördelarna med min gamla meade.

Gaffel kan säkert vara ett bra instrument för en nybörjare och för visuellt tittande.


Jag tycker det stora problemet uppstår när man är fast i denna hobby och ska uppgradera och man står inför både en monteringskostnad såväl som optikkostnad. Känns som bättre ekonomi att välja montering för sig och optik för sig från början.

Finns det månne fabriksförsäljning av montering med gaffelmonteing som inte är hembygge där man kan montera valfri tub?

Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Obsväder igen

Post by Timo »

Jag alignar bara med 2 stjärnor för det mesta och det fungerar bra.
Kanske inte om det krävs en förflyttning till motsatt horisont men det blir aldrig aktuellt eftersom jag bestämt fotosessionen i förväg.
Jag funderade själv länge och väl på att bygga en egen gaffelmontering men bl.a. problemet med field rotation så drog jag mig ur det projektet. Visst, det går att köpa till en wedge men efter vad jag hört så bör man köpa en BC & F wedge (dyr !) och inte en Meade original om man vill fotografera DSO. "Poor workmanship" heter det hos en del av recencenterna. Finns även (field) de-rotator för att upphäva rotationen.
Summa summarum - klarade min GP/DX att hitta objekten och t.o.m. på ett chip av ST4,s storlek och det säger inte lite, så måste din Atlux klara det i ett okular. Mitt råd är att du får bara lära dig att ställa in. Övning ger färdighet.
Du kanske t.o.m. blir riktigt nöjd så småningom, hoppas vi i alla fall :D
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Obsväder igen

Post by Timo »

Förresten , kolla på min hemsida så ser ni det nya teleskopet. Klicka på minibilden på första sidan så hittar ni fler bilder.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Obsväder igen

Post by skafar65 »

Hej alla!

Kul att det blev lite diskussion! Det visar väl egentligen bara än en gång att smaken är som baken! Jag tror nog du har rätt i det Timo att jag kanske behöver öva lite mer innan jag dömer ut Atluxen men det säger ju även en del om att det trots allt är svårare med en EQ! :D

Som du även säger så är ju inte GO-TO det viktigaste med en montering, det är ju hur följsam och exakt den är som är det viktigaste. Det har jag ännu inte hunnit testa. Atluxen känns väldigt mjuk och fin i sina rörelser så det är väl bara att hålla tummarna!

Vilken liten läckerbit du har där Timo! Som gammal Astroholic får man ju nästan en liten tår i ögat när man ser finishen på den! Ha begäret ger sig direkt till känna! Hoppas du får många fina nätter med den!

Mvh //Micke
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Obsväder igen

Post by Timo »

Micke, då har vi samma fabrikat du och jag. HalvVixen och HelVixen visar trixen :lol:
(Jag har ju bara tuben medan du har montering och tub.)
Du skall tro att det är fin finish och kvalite över den tuben.
Jag håller själv och "kämpar" med polinställning (klar) och drift align (ej klar). Den kan bli klar ikväll om jag har tur för det verkar kunna bli luckor i molntäcket.
Några av de duktiga astrofotografer som inte har observatorium färdigställer teleskopet med exakt polinställning m.m. på cirka 30 minuter.
Men de har vanan vilket inte vi har, än i alla fall.
Hoppas du kommer igång snart !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
JohanH
Posts: 43
Joined: 2008-02-11 20:33:32

Re: Obsväder igen

Post by JohanH »

Gaffel kan jag inte uttala mig om eftersom jag aldrig haft den typen av montering.

Men jag måste hålla med Micke om newtonteleskop. Jag blev aldrig riktigt vän med min 8” F/6 GSO. Det blev någon form av hatkärlek, men tillslut tröttnade jag på att behöva kollimera varje gång (jag har inget fast obs) och problem med balansering. Hur ofta måste ni som har fast obs kollimera?

Sedan tycker jag att placeringen av okular är väldigt obekväm vid visuella observationer, där föredrar jag refraktorer eller katadioptriska teleskop.

Men newtons har ju många fördelar, och nu börjar jag så smått fundera på om man ska skaffa en när man bygger ett fast obs. Mycket öppning för pengarna, och inga färgfel. Men då blir det nog en med lite bättre optik. Jag tycker jag hade svårt att få till den där riktiga skärpan med mitt GSO.

Timo, den där Vixen VMC260L ser spännande ut. Jag har inte sett så mycket foton tagna av dom på nätet, så det ska bli intressant om du kunde visa några sen.

/Johan
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Obsväder igen

Post by Starsoft »

När jag obsade visuellt med newton, som jag snart ska börja med igen, tyckte jag i början att det var mycket gymnastik när jag skulle komma åt okularet. Men efter ett tag så drog jag inte åt tuben i tubringarna ordentligt, då att det gick att rotera tuben beroende på vilken sida om monteringen den var på, sedan tyckte jag det gick utan problem.

När det gäller kollimering så försöker jag att undvika det, i mitt fasta obs har jag den här säsongen bara gjort det en gång i höstas. Det blir mycket konsekvenser när jag kollimerar om så jag gör det inte i onödan. Dels får jag nya sättpunkter i fokuseraren som jag ska komma ihåg vilket kanske inte gör så mycket, värre är att geometrin i bilden kan förändras vilket gör stackning av bilder tagna vid olika tillfällen hopplös (i alla fall med dom metoder jag använder nu), och dessutom måste jag också kollimera om mitt fasta guideteleskop så att synfältet på det ligger i mitten av synfältet på huvudkameran.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Obsväder igen

Post by Timo »

Johan, det kommer bilder bara de där j§%?a molnen försvinner. Kan vi inte skicka dom till det där "Remote observatory" området där bl.a. Gendler har sitt teleskop så ska vi se hur många bilder de kan skaka fram :twisted:

Håller med er övriga som såg programmet - "halleluja moment" skulle man kunna kalla det för !
Hoppas att många icke astronomer såg det också så de får en inblick i "vår" fantastiska värld.

Ja du Bengt, en 20 eller 24 tums Newton för visuellt skådande lyfter verkligen en till oanade höjder en klar septemberkväll.
Det går knappt att beskriva ens för andra amatörer som "bara" tittat i 4,6 och 8 tums refraktorer eller SCT,s som ofta har höga f-tal. Får ni chansen så missa inte den är mitt råd !
Och som Starsoft säger, det går ju att vrida tuben även om det kanske ändå inte ger den bekvämaste ställningen.
Men får man bara skåda i en f4 Newton så är det värt det.
Ja, ni har rätt - här är en som älskar Newtontuber speciellt för visuellt bruk.

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Post Reply