Klart väder 6 mars :)

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Klart väder 6 mars :)

Post by Robert »

Himmlen ser fin ut ikvöäll även om seeingen inte verkar vara jättebra. Var ute i observatoriet nyss och hade veckans 3:e skolklass på besök där uppe. En 2:a klass i grundskolan som fick se Saturnus och Mars bland annat plus massa bilder som vi har tagit.

Nu är jag hemma igenon och tänker nog provfota lite hemma. Frågan är vad det skall bli. Får bära ner sakerna i alla fall :)
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Klart väder 6 mars :)

Post by Robert »

Allt är nerburet och ihopkopplat. Bara att hämta mössan och börja polinställa :)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Klart väder 6 mars :)

Post by Starsoft »

Jag provar också i kväll, hade hoppats på att äntligen få mina RGB bilder på M82, för nu har jag satt i mina RGB filter i snurran. Men vinden är våldsam i byarna så jag har varit tvungen att stänga ena sidan av taket vilket gör att M82 inte går att nå. Hittade M97 precis på rätt sida av kanten på taket, provar lite luminans på den i stället. Men seeingen verkar dålig här också så jag går nog över till RGB om det inte blir bättre efter ett par bilder.

Annars är det klart och fint ute, 3 plusgrader, några moln vid nordhorisonten, men som sagt, häftiga vindbyar.

Jag läste att Holmes ligger bredvid california nebulosan nu så jag kanske ska prova att ta 300D kameran och se om det kan bli något.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Klart väder 6 mars :)

Post by Robert »

Här är det några plus med men ingen vind.

Har inte funderat på vad jag skall prova att fota på ännu
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Klart väder 6 mars :)

Post by Robert »

Kass transparans idag vilket gör deep sky objekt lite svåra. Provade PK164 planetariska nebulosan men den syntes aldeles för dåligt för att fota idag. Betar nog av några M objekt till wikin tror jag. Börjar med M105
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Klart väder 6 mars :)

Post by Starsoft »

Här går seeingen upp och ned, men håller sig mest under 4" enligt IRIS vilket jag tror stämmer hyggligt, så jag kör luminans på M97 fortfarande, men tänker strax gå över till RGB för att få ihop min första LRGB bild med Artemis kameran.

Har legat i trädgårdsmöblerna en stund med kikaren, hittade M35 och M50, två öppna stjärnhopar i enhörningen resp. tvillingarnas stjärnbilder, två vanliga suddfläckar sedda med 10 x 60.

I dag var jag till återvinningen och kastade "monteringen" till min gamla Meade 8" Starfinder, en skön känsla att höra den värdelösa pjäsen åka ned med en smäll i skrotlådan. Nu har jag bett en god vän som har mekanisk verkstad att göra ett fäste så att tuben går att sätta på en riktig montering. Jag har insett att kikaren inte längre räcker, för att kunna se lite fler galaxer så krävs mera ljus. Starfinder tuben som har ny fokuserare och sökare tror jag är helt OK för övrigt.

Även transparensen är sämre en sist idag, jag såg inte skymten av The Leo Triplet, himlen verkar också vara lite ljusare vilket inte hjälper till, ska ta EOS kameran och ta en himmelsbild för att försöka få ett mått på himmelsmagnituden.

Så här ser den bästa luminans-suben ut, 6 min ofiltrerat

Image
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Klart väder 6 mars :)

Post by Robert »

Jag fotar lite i lejonet till wikin nu. Just nu fotas galaxgruppen Hickson 44.

Syns på IR sattelitbilderna att det är tunna höga moln som har kommit in och de förstär transperens/seeing. Jag har dubbelt så hög FWHM nu mot jag har då det är riktigt bra här och transparensen gör det svårare att hitta bra guidestjärnor så jag kör oguidat nu :)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Klart väder 6 mars :)

Post by Starsoft »

Hickson 44 är en kul grupp, som många Hickson grupper.

Här är det klart än så länge och det ser rent ut på sat-bilden så jag tror att det var tur att jag tog ledigt i morgon förmiddag. M97 fastnade i takkanten så några RGB blev det inte men däremot 26 st luminans varav en del blev riktigt bra, seeingen gick upp och ned men den blev stadigt bättre.

Nu har jag också svängt in till Lejonet, tänkte mig att försöka fotografera svansen på NGC 3628, en av de märkligaste sakerna jag sett på en galax. Men det kan vara att den är utom räckhåll för mina prylar och omständigheter. Börjar också se ut som om seeingen är på väg att försämras, eller så blev det så mycket sämre på grund av lejonets lägre höjd!
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Klart väder 6 mars :)

Post by Robert »

Seeingen började förbättras dramatiskt då det var dags att sluta.

Avslutade med att titta lite visuellt ihop med min fru på Saturnus och sedan M81/M82. Sedan tog vilite öppna stjärnhopar. M35, M36, M37, M38, M35 och M44.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Klart väder 6 mars :)

Post by Starsoft »

Det blir allt trevligare med visuella obsar tycker jag, till och med en öppen stjärnhop kan vara riktigt kul när man lär känna den lite :)

Jag lyckades se några nya galaxer med kikaren till sist, M63 och M104 lyckades jag identifiera, såg flera i Virgo hopen också som jag inte lyckades hitta i CdC, bra kartmaterial är ett måste om jag ska kunna hitta nya objekt.

Fick lite bilder i alla fall, det blev en LRGB på M3 som kan vara ganska bra om jag har tur, seeingen gick verkligen upp och ner i natt så det är svårt att veta innan bildbehandlingen. Dessutom en serie på NGC 3628 som jag vet blev ganska oskarp. M97 tror jag kan bli kanon när jag får lite färg på den.

Nya flatbilder har jag tagit med RGB filtren också, men nu ska jag sova.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Klart väder 6 mars :)

Post by skafar65 »

Hej

Vad kul ni verkar ha haft! Får mig att minnas mina MSN konversationer med Bengt när vi låg i som bäst! I Skåne trakten var det växlande molninghet som gjorde det omöjligt att få ut något vettigt. Nu står i varje fall allt inkopplat på plats. Körde lite guidningstester som såg lovande ut men inga bilder.

Ska när jag kommer igång även testa nya kamera. En Qcam8 http://www.astrosweden.se/Astronomi_Utrustning/Bidvisning/info.asp?Idobjekttyp=1&Bild_Id=81 (jag vet texten är på Danska och det är lite rörigt, men jag jobbar på det) :D Enligt utsago ska denna vara ungefär lik i prestanda som Starlights MX25.a och det lovar ju gott! 6 megapixel! Mumma! :D

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Klart väder 6 mars :)

Post by Bengt »

Håller med Micke !


Kom själv till en dyster insikt igår . Det kommer inte funkar ta några deep sky bilder från mitt nya hem . För många lampor för det är lönt ens att testa .

Tror knappt det hade gått mer från min gamla bostad mycket längre . Gick en runda med hunden för att jämföra platser inklusive från min gamla bostad . Verkar vara fler lampor än någons som sken från villa området . Kunde knappt se mer än de fyra stjärnorna från orion mer . Riktigt illa !

Däremot verkar ett gammalt övergivet grustag ett stenkast från min lägenhet kunna funka hyffsat som jag också besökte igår . Åtminstone för visuella obsar .

Orions stjärnbild riktigt gnistra från den platsen. Bra grusväggar runtomkring som effektivt skärma av . Kanske något bra tips för er med såna grustag i er närhet.

Mest hopp lägger jag till min framtida förvaringspats för min husvagn vintertid .Ser riktigt bra ut på Eart google den platsen . Håll tummarna det kommer funka . Om det inte gör det får jag börja med planter o sånt skit foto igen i värsta fall .

När jag får fazit på hur den platsen är någon gång i april så avgörs vilka tubköp jag kommer att göra inför hösterminen. Kan i nuläget bli allt från en tec till en stor dobson . Känne mig oerhört frestad just nu för att åter ta upp mitt stjärnhoppande. Rogivande och icke så prestatiosnkrävande . Det enda trista är att man blir snuvad på den roliga bildbehandlingen :)

Bengt
JohanH
Posts: 43
Joined: 2008-02-11 20:33:32

Re: Klart väder 6 mars :)

Post by JohanH »

Jag hoppas det kommer bilder från er (Beng och Micke) igen. Det vore kul att se vad ni kan prestera med ny utrustning. En TEC hade ju inte varit fel att ha. :D Men det är väl lång väntetid på en sådan?

/Johan
Post Reply