Månobservationer

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Månobservationer

Post by Timaoes »

Sedan en tid har jag regelbundet observerat månen. Inspiration kom från arbetet med några bloggposter om Bertil Berggren (http://amatorastronomi.wordpress.com/ta ... -berggren/), och efter några första trevande försök har jag insett att månen inte bara är i vägen, utan rymmer en hel del spännande att observera. Jag tänkte därför starta en tråd för månobservationer, och är det någon annan som ägnar sig åt detta är det bara att fylla på.

Nedanstående teckningar gjordes den 13 mars i år (kl 21-22.30). Jag använde min SW 10"are och ett Nagler zoom-okular (6-3 mm). På zoomen monterade jag också ett neutralfilter för att dämpa ljuset något. Zoomen användes mest i 6 mm-läget för 200x. Transparensen var i avtagande med lätta slöjor som rullade in, medan seeingen snarare var i tilltagande och var riktigt bra mot slutet.

Översta skissen försöker fånga Aristarchos-platån. Aristarchos är den stora kratern till vänster och månens ljusaste krater. I just denna ljussättning var strålarna upp mot Herodotus, den stora grannkratern, inte speciellt påtagliga. I mitten återfinns Valles Schröteri, en 185 km lång och 3 km djup lavakanal. Till höger månens smalaste bergskedja Montes Agricola.

I den nedre skissen har jag försökt mig på att fånga det komplicerade strålsystem som emanerar från Kepler. Som framgår är skuggorna korta, det vill säga solen står högt från lokal horisont, vilket gör att dessa ljusa strålar stiger fram bra. Det visade sig dock ganska besvärligt att fånga dessa strålar med papper och penna, så det finns anledning att göra ett nytt försök en annan gång.
Aristarchos-platån och Kepler. Johan Kärnfelt.
Aristarchos-platån och Kepler. Johan Kärnfelt.
IMG_0003.jpg (172.45 KiB) Viewed 6935 times
För att ha utbyte av månobservationer behöver man till att börja med en bra atlas. Jag använder Wood & Collins "21st century atlas of the moon". Den är smidig att navigera och fungerar utmärkt i fält. Dessutom behöver man väl någon sorts program. Än så länge obsar jag ganska planlöst, men har så smått börjat beta av Lunar 100 (http://www.skyandtelescope.com/observing/the-lunar-100/). Senast igår kväll tecknade jag Proclus (L12) och Taruntius (L31).

/Johan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Månobservationer

Post by AstroFriend »

Hej Johan!
Blir alltid lika imponerad av er som tecknar av objekten. För mig själv är det foto som gäller. Men måste erkänna att tecknade bilder har en stor lockelse. På den tiden jag var med i STAR fanns det en kille där som hette Jörgen Blomqvist om jag inte minns fel. Han tecknade solfläckar, år efter år och förde noggranna anteckningar. Tyvärr avled Jörgen för inte så länge sedan, jag hoppas innerligt att hans teckningar finns kvar någonstans och tas tillvara för publicering i framtiden.

Jag hoppas du får flera som sluter upp och tecknar månen och kanske andra objekt så vi andra får se era talanger. Och tänk vad bra, inga problem med dator i fält eller batterier som krånglar.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Månobservationer

Post by Timaoes »

Tackar för glada tillrop. Jo, jag hoppas också att fler hänger på tråden.

På VSP sist presenterade Erik van Woerkens ("cedarcanoe" här på forumet) månteckningar som inte gick av för hackor. Dit har jag långt kvar. Hoppas dock att Erik lägger upp några av sina teckningar här. Hur det ser ut i övrigt vet jag inte. GAK hade en mycket framträdande månobservatör runt 1990 i Karstein Lomundal, men han verkar inte längre vara aktiv på området.

Men alla är vi ju barn i början så man måste ju inte vara mästare för att posta bilder (eller rapporter). Månen funkar ganska bra trots den ljusa sommarhimlen, och det finns fantastiskt mycket att se. Så ut med teleskopen och gör ett försök.

/Johan
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Månobservationer

Post by Timaoes »

Hade riktigt fina förhållanden igår kväll. Varmt och skönt, bara enstaka mygg och helt klar himmel. Månen stod dock över vårt hustak vilket gjorde att den lokala seeingen varierade högst betydligt, från usel till strålande och tillbaka på några minuter. Trots detta funkade det bra att obsa och under två timmar hann jag med två skisser, Montes Apeninnes (L4) och Copernicus (L5). Som tidigare är skisserna gjorda med SW 10" och TV zoom i 6 mm-läget (200x). Månen var drygt halv och i tilltagande (Lunation 179).

Montes Apeninnes ramar in Mare Imbriums södra sida och partiet jag observerade sträcker sig från Eratosthenes till Archimedes (L27). Bergskedjor är svåra att teckna och jag har bara försökt fånga kanten ut mot Imbrium. Här finns flera namngivna berg och jag tror jag lyckades upplösa Mt Wolff och Mt Huygens. De två stora kratrarna gjorde sig bra under rådande belysning och hade med fördel kunnat tecknas i större skala så att mindre detaljer kunnat återges.
Montes Apennines, 6 juli 2014, JK
Montes Apennines, 6 juli 2014, JK
Montes Apennines.jpg (144.46 KiB) Viewed 6786 times
När jag var färdig med bergen gjorde jag ett försök med Copernicus. Denna magnifika krater, drygt 90 km i diameter och nästan 4 km djup, stod nära terminatorn och hade perfekt belysning. Trots att jag skalade upp teckningen ganska mycket var det svårt att få med alla detaljer. Speciellt den solbelysta inre kratersluttning visade komplicerade strukturer, med flera platåer. Kraterkanten lyste kritvit även på sidan närmast solen. Två av de tre centrumtopparna låg fortfarande i skuggan, men själva topparna stack upp i ljuset.
Copernicus, 6 juli 2014, JK
Copernicus, 6 juli 2014, JK
Copernicus.jpg (79.45 KiB) Viewed 6786 times
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Månobservationer

Post by Timaoes »

När jag för något år sedan så smått började smaka på Lunar 100 -- månobservatörernas motsvarighet till Messier-listan -- kunde jag inte riktigt förstå vari utmaning låg och varför en del amatörer, speciellt i Storbritannien, blivit så fullständigt besatta av månen. När jag nu har klarat av drygt en tredjedel av listan börjar jag ana vad det hela rör sig om.

Till att börja med är månen bekväm att jobba med. Stor och ljusstark, enastående kontrast, och med en fullständigt överväldigande detaljrikedom. Gränsmagnituder och ljusföroreningar behöver man inte ens fundera på. Vidare är den trots sin stelfrusna selenografi och genom terminatorns ständiga rörelse synnerligen dynamisk. Vissa objekt framträder bara under några timmar under hela måncykeln, andra ändrar fullständigt skepnad beroende på var solen står över den lokala horisonten. Slutligen bjuder den på ändlösa utmaning, och det av synnerligen varierande karaktär. Bergskedjor, kratrar, utdöda vulkaner, förkastningar, instörtade lavatunnlar och så vidare. Svårighetsgraden sträcker sig från det busenkla (Platon), via det svåra (Småkratrarna i Platon) till det jättesvåra (vulkancalderan Ina).

Nedan följer några av de teckningar jag gjort den senaste tiden. Alla observationer är gjorda med SkyWatcher 10" dob och Nagler zoom 3-6 mm. Okularet har i första hand används i 6 och 5 mm-läge för 200x respektive 240x. Lunar 100 är sorterad efter svårighetsgrad. L1 är månen själv, L100 extremt svårfångade mörka virvlar på librationsobjektet Mare Marginis.

L35: Triesnecker rilles

System av lavakanaler intill Triesnecker. Den vänstra, något bredare, kanalen framträder redan under hyfsad seeing, medan den högra är smalare och kräver goda förhållanden.
L35_Triesnecker.jpg
L35_Triesnecker.jpg (62.89 KiB) Viewed 6399 times
L65: Hortensius domes

Fem slocknade vulkaner intill Hortensius. Ytterligare en vulkan (Pi) syns intill Milichius. I denna senare framträder också själva kratern. (Det ska även gå att se kratrarna i de andra vulkanerna med det lyckades jag inte med.) De ljusa stråken som skär tvärs över området är nedslagsejekta från Kepler och/eller Copernicus.
L65_Hortensius domes.jpg
L65_Hortensius domes.jpg (88.23 KiB) Viewed 6399 times
L69: Copernicus secondary craters

Detta är några av de mest fascinerande objektet jag observerat så här långt. Dessa småkratrar bildades av 'småsten' som regnade ner efter det stora nedslaget som bildade Copernicus. Vi medelgod seeing framträder bara några av de större kratrarna, men vid god seeing visar sig hela området vara perforerat av nedslag. Strax ovanför Copernicus syns också Copernicus H vilken har ett eget nummer på listan (L74).
L69_Copernicus secondary craters.jpg
L69_Copernicus secondary craters.jpg (111.81 KiB) Viewed 6399 times
L93: Dionysius dark rays

Trots det höga L-numret var detta ett förhållandevis enkelt objekt. Runt Dionysius syns en ljus krage och både ljusa och mörka ejektastråk. Nyanserna kommer av att kratern bildades på gränsen mellan lavaslätten (mörkare material) och höglandet (ljusare material). Två typer av ejekta har alltså blandats och bildat stråken. Teckningen gör inte fenomenet rättvisa.
L93_Dionysius dark rays.jpg
L93_Dionysius dark rays.jpg (82.25 KiB) Viewed 6399 times
Det var allt för den här gången.

/Johan
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Månobservationer

Post by staffastro »

Att man kan bli fängslad av månobservationer kan jag verkligen skriva under på, men jag gav upp teckningsförsöken redan på 1970-talet...
Det man nu "lätt" åstadkommer genom filmning+Registax är så häpnadsväckande nära det man kan se visuellt att det känns som bortkastad tid att bara teckna av något enda litet område. Jag filmar i stort sett varje gång månen står hyggligt till, och gör bilder av åtminstone hela terminatorområdet, ibland hela månen. Seeingen är sällan optimal, men det är spännande att samla på sig bilder vid olika fas och libration. Många bilder hamnar på min observationsblogg (staffastro.wordpress.com), men ett framtida mål är förstås att försöka sammanställa observationer av enskilda områden (ala Lunar 100). Det tar dock såpass mycket tid och möda att dels reducera filmerna, dels lägga in bilderna i en databas så att jag kan hitta dem, att jag inte kommit till skott med något mera ännu...

Jag kollar sällan vad andra gör, men reagerade nu på att dina fina teckningar alla har söder uppåt. Jag vill ha kontinuitet mellan översikter och detaljer, och har vant mig vid att vända min gamla Hatfield-atlas upp-och ned när jag identifierar kratrarna på mina foton...

Staffan Söderhjelm
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Månobservationer

Post by Timaoes »

När det gäller månobsar är det väl knappast så att tecknandet har något värde, utöver nöjet att göra dem. För min del är tecknandet en integrerad del av själva observerandet, och skulle jag inte teckna så vet jag inte riktigt vad jag skulle göra vid okularet. Men om man nu gillar att teckna så är förstås månobjekten en formidabel utmaning. Jämfört med proffsen på området känner jag mig verkligen som en nybörjare.

Att vända kartor och atlaser upp-och-ner är numera så självklart att jag inte ens tänker på det. Att läsa namn och beteckningar upp-och-ner är väl en av alla besynnerliga färdigheter vi amatörer snart tillägnar oss.

Blev lite inspirerad av din wordpress-sida, vilket jag inte tror mig ha sett förut. Fina bilder och en bra sätt att organisera observationerna. Kanske läge att starta en egen observationsblogg. Hum.


/Johan
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Månobservationer

Post by Timaoes »

Den ljusa kvällshimlen omöjliggör förstås alla äventyr i den djupa rymden, men månen funkar fortfarande hur bra som helst, iallafall om man ger sig ut efter klockan tio. Den senaste tiden har jag därför betat av ytterligare några objekt på Lunar 100-listan. Skisser med svengelska kommentarer finns här:

https://timaoes.wordpress.com/

/Johan
Anders W
Posts: 12
Joined: 2012-06-08 23:51:04
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Månobservationer

Post by Anders W »

Mare-Nektaris.jpg
Mare-Nektaris.jpg (70.82 KiB) Viewed 6164 times
Upptäckte denna tråd. Jag tittar på månen då och då och ritar gärna av det jag ser genom min 10 tums dobson. Knappast konsekvent men ändå.
Förförra året, i andra observationsärenden, fick jag för mig att titta närmare på Mare Nectaris, ett av de äldsta haven och som har sin dubbelringstruktur synlig. Mare Nectaris var vid terminatorn i dramatisk silhuett och man kunde se spökkratern Daguerre ( här i nedre, norra delen av Mare Nectaris). Det var så fint att jag bara måste göra en teckning.

Det senaste jag observerat är Lunar X och Lunar V, vilket var roligt. Då jag till slut fick se det blev det ingen teckning på grund av väderförhållandena.

Har inga planer just nu, men kanske...

/Anders Wettergren
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Månobservationer

Post by Bengt »

Så fina skisser hade gjort sig bra i galleriet. Varför finns inte astroskisser med där som kan inspirera oss som är nyfikna på denna gren? Det är betydligt svårare idag hitta dessa samlade än astrofoto som finns i dussinvara på nätet av samma objekt.
Jag är imponerad av hur duktiga astroskissare man kan hitta bland svenska amatörer om man letar lite på olika platser på nätet .Tyvärr lever många astroskisser en anonym tillvaro på bloggar eller andra sigter.
Din sista månbild Anders var riktig höjdare. Hatten av !

Bengt
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Månobservationer

Post by Timaoes »

Kul att se dig på Astronet. Att du dessutom öppnar med denna suveräna teckning. Imponerande minst sagt. Vilken teknik är den gjord med? Det svarta är så svart så jag gissar att det inte bara är blyertspennor. Eller? Hur som helst, posta gärna fler (mån)teckningar.

/Johan
Anders W
Posts: 12
Joined: 2012-06-08 23:51:04
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Månobservationer

Post by Anders W »

Vet inte om ni tycker om det. Många av mina teckningar, som den här, är egentligen inte rena teckningar utan också digitala skapelser. Jag har förstås ritat en skiss i fält med blyerts, i detta fall på första bästa papper. Men den är sedan inskannad och fullföljd i Photoshop. Det är så som jag har fått det svarta så svart bland annat. Det är den teknik som jag är bekväm med. /Anders
Anders W
Posts: 12
Joined: 2012-06-08 23:51:04
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Månobservationer

Post by Anders W »

Kopernikus 20140314.jpg
Kopernikus 20140314.jpg (190.21 KiB) Viewed 6123 times
Till skillnad från förra "teckningen" är den här på kratern Kopernikus är däremot ett inskannat original. Den är utförd i fält i blyerts i 240x den 14 mars 2014. (Hyperion 5 mm) /Anders
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Månobservationer

Post by Timaoes »

Det finns väl inga rätt eller fel i den här branschen. Man får försöka erövra tekniker som man klarar upp och som man är bekväm med. Jag har tidigare provat att lägga skuggor på mina skisser i PS men då jag inte lyckats få det att se naturligt ut har jag övergett dessa försök. Istället använder jag en hel uppsättning pennor i olika hårdhetsgrader.

Fast alldeles oavsett detta tycker jag att din Kopernikusskiss vinner med hästlängder. Skuggorna blir förstås inte nattsvarta med denna teknik, men här finns ett uttryck som jag är väldigt förtjust i och som gör att skissen kommer till liv (om det nu är rätt uttryck i sammanhanget).

/Johan
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Månobservationer

Post by Timaoes »

Gjorde ett försök på L95: Procellarum Basin häromdagen. Rapport på min teckningsblogg:

https://timaoes.wordpress.com

/Johan
Post Reply