Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by Håkan N »

Torbjörn !

Jag var aldrig uppe längre än ca kl 2 i Marocko eftersom det var moln eller blåst då varje natt.
Kanske Antares kom upp så pass som 30 grader. Om så då sa Patric fel att Omega Centuari ex kom aldrig direkt högre än jag såg den och den var låg. Han sa du lär längre söderut.
Mitt första program jag tittade på var Stellarium, så jag har det på min stationära på jobbet.
Det står ju öven i ex Sky Safari om objekts rise & set mm men har aldrig riktigt gått in på det.
Ide hur avläsat korrekt på max höjd vs tid vs årstid ?

Det här Herschel objekten är kanske nåt man ska titta efter och ta fram en lista. Finns det nåt överslag när tiden är bäst för resp objekt där nan själv bor.
Kul !
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by Torbjörn »

Hej Håkan,

Omega Centauri ligger på -47 grader dvs 21 grader längre söder ut än Antares så den bör väl nå upp till ca 9 grader över horisonten som bäst i Marocko...väldigt ungefärligt...beroende på var i Marocko man är.

För att hålla koll på Herschelobjekten och när det är bäst att titta på dem så är det bästa nästan att registera sig på

http://www.deepskylog.org/index.php?title=Home

och använda det interaktiva verktyg som finns där annars... Det är en del jobb att knacka in sina uppgifter men håller man på med Herschelobjekt är det definitivt värt jobbet. Är man med där så kan man få fram alla möjliga listor med bästa tider för olika typer av objekt.

Annars (enklare och snabbare) kan man använda det här jättebra verktyget för att planera obsar av Messierobjekt

http://members.shaw.ca/rlmcnish/darksky ... lanner.htm

och utnyttja att Herschelobjekt som ligger i t ex Vattumannen ligger bäst till när Messierobjekten i samma stjärnbild är så högt upp som möjligt. Själv tycker jag att Herschelobjekten är riktigt kul som uppföljare till Messierobjekten.

/Torbjörn :)
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by Håkan N »

Lite off topics men går under observationer, och ev Herschels.
Ser man i ex SkySafari när ett objekt går upp och går ner och vinkeln ( samt tid ) när den är som högst ?
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by Torbjörn »

Det vet jag tyvärr inte, har aldrig använt SkySafari.

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by Torbjörn »

Jag var ute på Rossö söder om Strömstad för att obsa igår och efter att ha ägnat kvällen åt Herschel 400-II objekten satte jag strax före 00 UT upp min 12" Dobson för att leta efter det sista Herschel 400-objekt som jag hade hopp om att kanske kunna se härifrån trakten.

Horisonten mot sydost var underbart fin och fri från ljusföroreningar till skillnad från västra Orust där Göteborg ligger i den riktningen och jag tänkte att går det inte härifrån så går det inte från latitud 58 grader.

Från 00 till 01 letade jag systematiskt efter NGC 6401. Jag hittade den kedja av stjärnor som börjar med Theta i Ormbäraren och som innehåller tre ljusstarka stjärnor. Den var inte svår att hitta vare sig med 15 x 70 kikare eller med findern. Jag jobbade mig vidare i okularet från den sista stjärnan i kedjan och hittade positionen för NGC 6401 men lyckades inte hitta denna klotformade stjärnhop med 83 X eller 100 X. Problemet var väl att när objektet var tillräckligt högt upp för att kunna ha en chans att observeras så har himlen börjat ljusna.

Jag gav upp strax före 01 UT och tog istället en titt på M4 som jag hittade direkt. Den hade börjat blekna i gryningen men "staven" av stjärnor i nord-sydlig riktning var riktigt tydlig.

Jag får nog nöja mig med mina 382 observerade Herschel 400 objekt tills jag kommer åt att obsa från en sydligare plats. Det har varit en väldigt kul resa hit men jag tror att jag har kommit så långt det går nu med de här objekten, utan att obsa längre söderut.

/Torbjörn :)
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 376
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by Kroppefjäll »

Även jag är igång med dessa nu, man blir ju mäkta motiverad av alla rapporter som ramlar in här på forumet att det är helt klart ett måste att checka av denna listan. Har obsat en liten del av dem tidigare men nu ska den mer systematiskt betas av. Står på bakgården inne i byhåla så länge jag kan och har nu loggat 42 objekt av Herschel-400 på två kvällar. Skaffat konto på Deep Sky Log, de ska in där så småningom. Funderar på att börja försöka teckna av de bästa, Bengts skisser är ju jättebra. Får troligen luta mig mig Kärnfälts guide när det börjar dra i hop sig.

Är det någon mer som tar sig igenom H400 nu?
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by mikaelanderlund »

Hej Björn!

Jag försöker också ta mig igenom H400 men det går långsamt. Har dock blivit inspirerad av Torbjörns aktivitet så jag håller på att gå igenom och uppdatera listorna i mina pärmar. Igår var jag ute på ett kortare pass. Det första på mycket länge och det kändes riktigt bra. Lyckades visuellt tydligt se alfa i ugnen och beta med 80x20 kikar så det var klart och fint. Obseverade lite av varje, Messier, dubbelstjärnor och vanliga stjärnor som Rigel. Det skulle vara riktigt roligt om vi blir fler som jobbar på med Herschel.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 376
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by Kroppefjäll »

Hej Mikael! Det var längesedan. Hoppas det är bra på nya jobbet (som inte bör vara så nytt längre). Kul, ja den (Alpha Fornax) kan inte ha stått särskilt högt över horisonten ens för en skåning! Då får vi kämpa på med dessa objekt, men nu har jag hittills fuskat med Goto, så det känns ju inte helt äkta - men det är ju så glest mellan molnluckorna nuförtiden att man får dra på sig spikskorna och bara köra så mycket och så fort det går när det väl är klart. Ska försöka logga många ljussvaga nu med LX200:an, sedan tänkte jag handjaga de ljusstarkare med den nya refraktorn som förhoppningsvis kommer nästa vecka.

Liten extra krydda i det här med Deep Sky är ju när man hittar objekten i eller i närheten av en asterism. NGC 1931 i Auriga var ju lite kul med det, alldeles i utkanten av en mycket tydlig Stetson-hatt! NGC 2683, Ufo-galaxen i Lynx, var också trevlig att se visuellt.

På tal om dubbelstjärnor, försökte splitta ETA GEM,som Magnus A kikade på här i annan nylig tråd, men för mig i går gick det sådär. Testade med 154x och 267x. Vid högsta förstoring kunde jag möjligen, mycket möjligen, ha anat en liten nyans åt det blåa hållet alldeles intill A och uppblandat i ljuset från denna. PA stämde hyfsat, men det är alldeles för osäkert för att "godkännas". Har du separerat den?
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by mikaelanderlund »

Nej det har jag inte. Jag har faktiskt varit ganska dålig på att observera dubbelstjärnor av någon anledning. Dubbelstjärnor är ofta vackra och spännande objekt. I min eviga jakt på galaxer har dubbelstjärnorna glömts bort. Men än finns det tid :)
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by Torbjörn »

Det var länge sedan jag la till något i den här tråden helt enkelt på grund av att jag inte har observerat några nya H400 objekt på länge men i samband med den mycket trevliga SAAF träffen i Beddingestrand, med tillhörande Messiermaraton, fick jag tillfälle att obsa från sydligaste Skåne. Det har jag velat göra länge! :D Teleskopet var mitt Celestron C8.

Akterskeppet
NGC 2571 kl. 20.10 UT. Relativt tydlig, framför allt två framträdande ljusa stjärnor. 85X.

Ormbäraren
NGC 6401 kl. 02.05 UT. En ytterst svag klotformig stjärnhop. 85X.

Summa 384 sedda Herschel 400 objekt.

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by Torbjörn »

För att hålla den här tråden komplett så tänkte jag nämna de observationer av Herschel 400 objekt som jag gjorde från Teide på Teneriffa den 21-26 maj i år. De finns även närmare beskrivna i min tråd "Rapport från Teneriffa".

Det är objekt som krävde en sydligare observationsplats, jag har inte lyckats se dem från Sverige. Instrumentet var en 200 mm f/5 resedobson.


Vattenormen
NGC 3621 Relativt ljussvag avlång galax, fast å andra sidan stod den inte helt optimalt till. 42X.

Ormbäraren
NGC 6355 En liten ljussvag klotformig stjärnhop. 42X.
NGC 6316 Liten men relativt ljusstark klotformig stjärnhop. 42X.
NGC 6304 Liten men ganska ljusstark klotformig stjärnhop. 42X.

Skorpionen
NGC 6144 Liten ljussvag klothop nära Antares. Roligt att äntligen få se den. 42X.
NGC 6451 Vacker öppen stjärnhop 42X.

Skytten
NGC 6522 Liten men relativt ljusstark klotformiog stjärnhop. 83X.
NGC 6528 Liten ljussvag klothop. Ligger nära NGC 6522 och de syns i samma synfält. 83X.
NGC 6520 Liten men ganska ljusstark öppen stjärnhop. Ligger nära den mörka nebulosan B 86 som ser ut som ett mörkt hål i Vintergatan. Bäst att inte skriva svart hål
NGC 6540 Extremt ljussvag liten klothop. Ett riktigt svårt objekt som jag knappast hade sett om jag inte hade letat mig fram. 42X.
NGC 6569 Liten ljussvag klotformig stjärnhop. 42X.
NGC 6624 Liten men relativt ljusstark klothop. 42X.

Kompassen
NGC 2627 En vacker öppen stjärnhop. 42X.

Akterskeppet
NGC 2567 En liten öppen stjärnhop. 42X.
NGC 2489 En öppen stjärnhop som glittar svagt men tydligt. 42X.


Summa 399 st observerade Herschel 400 objekt.

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by Torbjörn »

För att vara komplett så lägger jag här in min obs av NGC 613 som blev mitt sista H400-objekt. Jag såg den nu i natt kl 03.25 UT från Teneriffa. Jag har skrivit mer om obspasset i min tråd Teneriffa 2018.

NGC 613 En relativt ljusstark galax som ligger nära en stjärna. 84X

Nu har jag sett dem allihop!

/Torbjörn :D
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by timokarhula »

Grattis, Torbjörn! Jag visste att du skulle lyckas med alla. Jag såg NGC613 från Geraldton den 17 oktober 2000 med min Meade ETX-125. Med 59x förstoring tyckte jag att NGC613 var ganska ljus, betydligt stor (ca 2’.7x2’), lite avlång och jag misstänkte se en stellär nucleus. Herschel 400-II nästa? :)

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by Torbjörn »

@ Timo Tackar! Det var väldigt roligt. Jag var lite fundersam kring om det här skulle gå eftersom det är ett horisontdis här nere som verkar vara typiskt för årstiden och jag fick sitta på morgonkvisten och vänta på att Sculptor och NGC 613 skulle hinna stiga upp tillräckligt långt ur det för att det skulle gå att se den. Jag gjorde flera försök innan det lyckades. Fick syn på den 30 min innan det var slut på astronomiskt mörker.

Den var relativt ljus jämfört med flera av de andra objekten som jag obsade och låg nära en stjärna, så det var inte någon speciellt svår obs när den väl hade kommit upp tillräckligt högt ur diset.

Jag jobbar vidare på H400-II och har sett ett sådant objekt nu, NGC 24. Har nu sett 396 av dem, får se om jag lyckas hitta något mer här nere, de ligger lite illa till med tanke på diset.

/Torbjörn :)
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by Katarina H »

Grattis till H400 Torbjörn! Helt otroligt att du hela tiden går vidare.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Post Reply