Nya okular till observatoriet

Nyheter för Alingsås Astronomiklubb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Nya okular till observatoriet

Post by Robert »

I december köpte vi tre nya okular till observatoriet. De vi har är över 10 år gamla och väl använda av många besökare genom åren.
Vi har nu köpt 2 st Baader Hyperion okular (13mm och 24mm) som har större synfält än de gamla okularen och är mer lättittade i. Vi köpte även ett 7 mm HR Planet-Okular som är bäst på planeter och månen i högre förstoring.

Image Image

Okularen är inköpta från TeleskopService http://www.teleskop-service.se/
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Timo »

Det är bra okular, jag gillar dom skarpt !

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Robert »

Jag med. har själv en 21mm hemma. Tycker de är mycket prisvärda och bra som visningsolular med då de är lätta att titta i för en nybörjare med.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Bengt »

Det är jättebra okular ni köpt. Köpte själv två 13mm och en bino till mig själv i julklapp . Härligt synfält och bra skärpa ända ut i baaders hyperion okular .

Bengt
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Morgan »

Jag har också tänkt uppgradera mina okular och sneglat på Baader Hyperion.
Jag kan tyvärr inte bestämma mig om jag ska köpa zoom okularet eller ett par fasta.

Tanken är att jag även ska kunna plåta med min DSLR kamera genom okularet.

Tacksam för tipps och förslag i ämnet.
// Morgan
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Robert »

Tyvärr vet jag aldeles för lite om zoom okularet för att ge något tips. Har aldrig tittat i ett Hyperion zoom ännu och vet inte om det är lite annorlunda för foto.
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Freddan »

Hej!
Jag tänkte att jag skulle försöka låna den här gamla tråden lite. Jag har tittat på nya okular och fastnat lite för Baader Hyperion.

Jag har en Skywatcher 8" reflektor dobsonmonterad. Fokalförhållande 5. Fungerar dessa okular bra tillsammans med ett så snabbt teleskop?

Det jag använder i okularväg idag är dels de två medföljande okularen (25mm, 10mm) och dessutom har jag Celestrons billigaste okularväska. Jag tycker dessa olika okular är likvärdiga i kvalitet. Ser ingen skillnad alls egentligen förutom förstoringen. Det enda jag reagerat på är det största Celestronokularet, 32mm tror jag det är. Det känns som att eye reliefen i det okularet är alldeles för lång för jag har väldigt svårt att få ögat i rätt läge. Använder tyvärr aldrig det okularet pga det.

Jag har inget att jämföra med så jag är väl hyfsat nöjd med det jag har men jag hoppas och tror att det går att få större synfält och skarpare stjärnor med lite bättre okular. När jag köpte teleskopet hade jag inte ens tanken på att köpa ett okular som kostar så mycket som Hyperion gör, men nu börjar jag bli nyfiken.

Frågan är bara vilka okular man ska börja med. 2st kanske man har råd med i en smäll. Skulle gärna ha ett väl fungerande lågzoomande okular för vida fina synfält. Men jag brukar också ofta titta i detalj på planeter och dubbelstjärnor så jag behöver ju bägge ändar av spektrat.

Är det någon som kan komma med rekommendationer vad jag ska börja med?
Och hur är eye reliefen egentligen? 20mm står det i specifikationen men det säger mig inte så mycket egentligen. Jag har inga glasögon. Jag vill bara fälla upp ögonmusslan, trycka dit ögat och det ska se bra ut. Det värsta som finns är ju att behöva "flyta" med ögat en bit ifrån för att hitta rätt. Nästan omöjligt att behålla positionen och det stör något enormt.
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Lars L »

Tycker att det här är det bästa "B" okularet på marknaden idag. http://www.teleskop-service.se/sv/tillb ... ar-70.html
Hans har hela serien och jag vet att han håller med mig!
Du blir inte besviken om du köper ett Hyperion heller.
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Freddan »

Tack för tipset!

Är det där teleskop-services egna märke på något vis? Det verkar inte lätt att hitta information om dessa okular någon annanstans.

Är det någon som har testat både Hyperion och Expanse?
AstroSweden har riktigt bra pris på Baaders okular för tillfället...
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Lars L »

Har båda de är prisvärda och fungerar tillfredsställande. Zoom-okularet är kanske lite väl hypat!
Tycker att du ska välja okular efter ditt teleskop och vad de ska användas till, i mångt och mycket får du vad du betalar för. Skillnaderna kan vara små, men märks. De okular som nämns får betraktas som fynd, alltså HR Planetary, Baaders Hyperion och Expanse men de är inga Zeiss.
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Lars L »

P.S. nästan alla okular är kloner, tror att Astro-Tech var först med detta "Kinesiska" okular, men TS har fått det modifierat bl.a med bättre coating. Gäller även HR som ursprungligen är ett TMB. Hyperion kan betraktas som en Vixen-klon, där föredrar jag LVW faktiskt, trots priset.
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Freddan »

Jag sneglade lite på Baaders zoom-okular ett tag faktiskt, men släppte sen den tanken.

Är det någon kvalitetsskillnad mellan de olika storlekarna i samma serie? Tänkte om det är nåt som är sämre än andra på samma sätt som mitt största Celestron-okular är värdelöst pga för lång eye relief. Eller är det bara välja och vraka - alla är "lika bra"? 24mm varianten verkar skilja sig från resterande. Men hittar inte riktigt vad som är skillnaden. Verkar inte som det går att använda justeringsringarna på den.

Funderar på om jag skulle välja två okular och sen eventuellt köpa en bättre barlow senare.
Tex Hyperion 21mm och 8mm. Skulle då också kunna köpa till de där finjusteringsringarna. Då har man rätt mycket olika kombinationer som man kan testa sig fram med.
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Hans Bengtsson »

Det bästa astronomiska tillbehör jag någonsin skaffat är faktiskt Hyperion-zoomen, jag kan numera inte tänka mig att vara utan den till 20 cm f/5 Newton. Genom att jag på ett par sekunder kan zooma in från 24 mm till 8 mm - och därmed i ett huj gå från magnitud 12 till 14 - får jag en praktisk fördel som för mig är enorm.

När jag behöver högre förstoring för att komma ner ytterligare några tiondelar i magnitud så använder jag fast Hyperion 5 mm, några andra okular har aldrig blivit aktuella sedan jag skaffade den uppsättningen.

En nackdel har dock alla zoom-okular, de har rörliga delar som kan krascha om man har otur. Har tyvärr råkat ut för det, men tvekade ändå inte att skaffa ett nytt. Någon månad var jag utan zoom, och då var det inte alls lika kul att observera, det var krångligt och tog längre tid med de ständiga okularbytena.

mvh
Hans Bengtsson
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Lars L »

Ja, det är skillnad har för mig att 21mm är riktigt bra, 8mm har jag ingen koll på. Tror du blir grymt besviken på de s.k. finjusteringsringarna, inget jag skulle använda mig av. Vänta och köp en bra Barlow är mitt tips, själv använder jag mycket sällan Barlow.
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Lars L »

Respekterar din åsikt Hans, men jag får i alla fall leta efter skärpan när man klickzoomat. Mekaniskt känns det lite sladdrigt och löst som du säger. Annars finns det inget uppenbart fel på okularet förutom att det väger en hel del.
Post Reply