Nya okular till observatoriet

Nyheter för Alingsås Astronomiklubb
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Hans Bengtsson »

Det låter som en utmärkt okularserie. Men om du ska använda teleskopet för visuella ändamål, så skulle jag som en fjärde pryl föreslå Hyperion 5 mm istället för Barlow. Då har du alla förstoringar du normalt behöver. Man får vanligen bättre resultat med t.ex. original 5 mm än man får med 10 mm + 2x Barlow.

mvh
Hans Bengtsson
freddeg
Posts: 42
Joined: 2007-02-09 08:43:34
Location: Örnsköldsvik

Re: Nya okular till observatoriet

Post by freddeg »

Ett tips som kanske alla kanske redan känner till:
Om man skruvar bort 1 1/4 tums delen på att Baader Hyperion okular ( på de med fast brännvidd) så tar man i praktiken bort en barlowlins. Okularet blir då givetvis endast ett 2 tums okular.
Det ger då följande förstoringar:

Original brännvidd------------------>Brännvidd med 1 1/4 tums delen bortskruvad
Hyperion 21.0-----------------------> 32.2
Hyperion 17.0-----------------------> 21.8
Hyperion 13.0-----------------------> 22.9
Hyperion 8.0 ------------------------> 21.8
Hyperion 5.0 ------------------------>22.5
Hyperion 3.5 ------------------------>21.8
Allt enl. deras "datablad" på okularet. se http://www.baader-planetarium.com/pdf/h ... uell_e.pdf
Mvh.
Göran Fredriksson
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Freddan »

Hans, tack för tipset. Visserligen känns det mer rejält att inte blanda in extra linser, plus att med en barlow så blir hela monteringen ännu större och tyngre.

Men det jag är intresserad av med barlowen är att nå större variationer vid hög förstoring. Jag är rädd att 5mm kan bli både för mycket och för lite beroende på om det är dålig eller bra seeing. Det vore skönt att ha några fler alternativ att välja mellan, men samtidigt är det också skönt att bara ha 4 fasta okular och 5mm skulle komplettera mina andra tre okular väldigt bra, som du säger.



Tack för tipset, freddeg. Men jag har läst det där tidigare och det är inte direkt intressant för min del.
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Nya okular till observatoriet

Post by Timaoes »

Till hyperionerna bör man också lägga deras 2" Aspheric. Jag har 31 mm (finns även som 36 mm) och det är utan tvekan det bästa av alla mina Baaderokular. Det enda jag egentligen är missnöjd med är deras 24 mm som i mitt snabba teleskop (f4.5) ger helt kass bild, så kass att jag försöker undvika det helt. Bäst av hyperionerna är i min mening 17 och 13 mm.

/Johan
Post Reply