Astro Art (Finland)

Information och erbjudanden från AstroSweden och TeleskopService.
Forum rules
Registrerade astronomisäljare får här posta erbjudanden och information om astronomiprodukter.
Oedling
Posts: 32
Joined: 2013-03-15 14:25:55
spamtest: JA
Location: Västernorrland

Re: Astro Art (Finland)

Post by Oedling »

stoffe wrote:@Oedling Kom över en sväng om du vill kika på Skywatchers Aplanatiska korrektor, jag äger en sådan och har haft den ihop med ett 8" f/4 teleskop med goda resultat. Det är en bättre korrektor än Baaders MPCC mk3 och det var därför jag valde den. Den är rätt lång däremot, min går in hela vägen in i fokuseraren och det är nästan så att frontlinsen på korrektorn är den del som sticker in mest i teleskopet. Men det bör inte vara några problem för någon egentligen.
Tack för erbjudandet men tyvärr bor jag inte i trakterna längre :) Kan tänka mig att den sticker in lite, det är inte långt från att den jag har nu gör det. Kan fortsätta snacka i PM eller dyl., börjar vandra off-topic. ;)
Shimonu
Posts: 78
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Astro Art (Finland)

Post by Shimonu »

Har handlat från AstroArt och kommunicerat en hel del. Jukka är trevlig och hjälpsam. Har köpt en del men också frågat om de kan ta in vissa produkter i sitt utbud och då har det inte varit några problem. Imponerad över de lite lägre priserna också.

Som nämnts så känns det ibland som det kan saknas lite information om produkter. Att det kan saknas lite i lagret stör mig inte så mycket men det beror lite på hur man ser det. Ibland är det rätt mulet och det känns okej att vänta, annars kan det plötsligt bli klart och man önskar man hade sin pryl tidigare.

Jag fortsätter gärna stötta men just nu har jag svårt att hitta en newton hos dem som jag trivs med.
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Astro Art (Finland)

Post by Miska »

Shimonu wrote:Har handlat från AstroArt och kommunicerat en hel del. Jukka är trevlig och hjälpsam. Har köpt en del men också frågat om de kan ta in vissa produkter i sitt utbud och då har det inte varit några problem. Imponerad över de lite lägre priserna också.

Som nämnts så känns det ibland som det kan saknas lite information om produkter. Att det kan saknas lite i lagret stör mig inte så mycket men det beror lite på hur man ser det. Ibland är det rätt mulet och det känns okej att vänta, annars kan det plötsligt bli klart och man önskar man hade sin pryl tidigare.

Jag fortsätter gärna stötta men just nu har jag svårt att hitta en newton hos dem som jag trivs med.
Vad är det för Newt som ligger på önskelistan?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Shimonu
Posts: 78
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Astro Art (Finland)

Post by Shimonu »

Miska wrote:
Shimonu wrote:Har handlat från AstroArt och kommunicerat en hel del. Jukka är trevlig och hjälpsam. Har köpt en del men också frågat om de kan ta in vissa produkter i sitt utbud och då har det inte varit några problem. Imponerad över de lite lägre priserna också.

Som nämnts så känns det ibland som det kan saknas lite information om produkter. Att det kan saknas lite i lagret stör mig inte så mycket men det beror lite på hur man ser det. Ibland är det rätt mulet och det känns okej att vänta, annars kan det plötsligt bli klart och man önskar man hade sin pryl tidigare.

Jag fortsätter gärna stötta men just nu har jag svårt att hitta en newton hos dem som jag trivs med.
Vad är det för Newt som ligger på önskelistan?
Jag är väldigt mycket inne på en 150/600(6 tum f/4) just nu. De har en sån modell från TS Optics: https://www.astroart-store.com/product/ ... -newtonian" onclick="window.open(this.href);return false;
Däremot blev det påpekat för mig att sekundärspegeln på den sitter obekvämt långt in i tuben och kräver en hel del förlängning för att få något i fokus. Men jag är villig att lägga lite pengar för att få lite mer kvalitet och då hittade jag TS 6" f/4 UNC: https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... rmany.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Den verkar vara av lite bättre kvalitet men jag misstänker att Teleskop-Service inte säljer den via andra återförsäljare. Kollar man sen hos astroart i liknande budget ~€1000-1500 så har teleskopen snarare blivit större/kraftigare eller lite mer tillbehör. Jag skulle gärna vilja ha ett mer kvalitativt teleskop som passar mina krav och som jag kan använda direkt ur lådan. Något jag märkt med newtons verkar vara att det oftast ska moddas och bytas ut saker för att få något vettigt. Nya skruvar, fjädrar, modda primärspegeln för att inte tappa kollimering osv.
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Astro Art (Finland)

Post by Miska »

Shimonu wrote:
Miska wrote:
Shimonu wrote:Har handlat från AstroArt och kommunicerat en hel del. Jukka är trevlig och hjälpsam. Har köpt en del men också frågat om de kan ta in vissa produkter i sitt utbud och då har det inte varit några problem. Imponerad över de lite lägre priserna också.

Som nämnts så känns det ibland som det kan saknas lite information om produkter. Att det kan saknas lite i lagret stör mig inte så mycket men det beror lite på hur man ser det. Ibland är det rätt mulet och det känns okej att vänta, annars kan det plötsligt bli klart och man önskar man hade sin pryl tidigare.

Jag fortsätter gärna stötta men just nu har jag svårt att hitta en newton hos dem som jag trivs med.
Vad är det för Newt som ligger på önskelistan?
Jag är väldigt mycket inne på en 150/600(6 tum f/4) just nu. De har en sån modell från TS Optics: https://www.astroart-store.com/product/ ... -newtonian" onclick="window.open(this.href);return false;
Däremot blev det påpekat för mig att sekundärspegeln på den sitter obekvämt långt in i tuben och kräver en hel del förlängning för att få något i fokus. Men jag är villig att lägga lite pengar för att få lite mer kvalitet och då hittade jag TS 6" f/4 UNC: https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... rmany.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Den verkar vara av lite bättre kvalitet men jag misstänker att Teleskop-Service inte säljer den via andra återförsäljare. Kollar man sen hos astroart i liknande budget ~€1000-1500 så har teleskopen snarare blivit större/kraftigare eller lite mer tillbehör. Jag skulle gärna vilja ha ett mer kvalitativt teleskop som passar mina krav och som jag kan använda direkt ur lådan. Något jag märkt med newtons verkar vara att det oftast ska moddas och bytas ut saker för att få något vettigt. Nya skruvar, fjädrar, modda primärspegeln för att inte tappa kollimering osv.
Nu verkar den vara upplagd på deras hemsida. Gissar att den är tillgänglig om ca 3 veckor fr.o.m måndag.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Shimonu
Posts: 78
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Astro Art (Finland)

Post by Shimonu »

Miska wrote:
Shimonu wrote:
Miska wrote: Vad är det för Newt som ligger på önskelistan?
Jag är väldigt mycket inne på en 150/600(6 tum f/4) just nu. De har en sån modell från TS Optics: https://www.astroart-store.com/product/ ... -newtonian" onclick="window.open(this.href);return false;
Däremot blev det påpekat för mig att sekundärspegeln på den sitter obekvämt långt in i tuben och kräver en hel del förlängning för att få något i fokus. Men jag är villig att lägga lite pengar för att få lite mer kvalitet och då hittade jag TS 6" f/4 UNC: https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... rmany.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Den verkar vara av lite bättre kvalitet men jag misstänker att Teleskop-Service inte säljer den via andra återförsäljare. Kollar man sen hos astroart i liknande budget ~€1000-1500 så har teleskopen snarare blivit större/kraftigare eller lite mer tillbehör. Jag skulle gärna vilja ha ett mer kvalitativt teleskop som passar mina krav och som jag kan använda direkt ur lådan. Något jag märkt med newtons verkar vara att det oftast ska moddas och bytas ut saker för att få något vettigt. Nya skruvar, fjädrar, modda primärspegeln för att inte tappa kollimering osv.
Nu verkar den vara upplagd på deras hemsida. Gissar att den är tillgänglig om ca 3 veckor fr.o.m måndag.
Snyggt, andra tankar som dykt upp. För någon månad sen frågade jag om det kunde läggas till en väska som matchade teleskopet jag kollade på just då, en 150/750. De var som alltid trevliga och hjälpte med att lägga till en väska men den verkar nu ha försvunnit. Nu har jag inte gjort något köp än, är det så att de inte vill ha produkter uppe som inte köps?

Något jag kan sakna är också en concenter collimation eyepiece, som denna: https://www.astroshop.eu/collimation-ey ... 2-/p,61902" onclick="window.open(this.href);return false;
Har fått tips om att de är väldigt bra och enkla att använda.
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Astro Art (Finland)

Post by Miska »

Shimonu wrote:Snyggt, andra tankar som dykt upp. För någon månad sen frågade jag om det kunde läggas till en väska som matchade teleskopet jag kollade på just då, en 150/750. De var som alltid trevliga och hjälpte med att lägga till en väska men den verkar nu ha försvunnit. Nu har jag inte gjort något köp än, är det så att de inte vill ha produkter uppe som inte köps?

Något jag kan sakna är också en concenter collimation eyepiece, som denna: https://www.astroshop.eu/collimation-ey ... 2-/p,61902" onclick="window.open(this.href);return false;
Har fått tips om att de är väldigt bra och enkla att använda.
Minns du vad det var för väska du tittade på? Lacerta, TS eller något annat märke?
De har produkter på sin sida och allt efter att folk gör beställning tar de hem det till kunden.

Det är bra att komma med produktönskemål. Ska ta detta vidare till dem.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Shimonu
Posts: 78
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: RE: Re: Astro Art (Finland)

Post by Shimonu »

Miska wrote:
Shimonu wrote:Snyggt, andra tankar som dykt upp. För någon månad sen frågade jag om det kunde läggas till en väska som matchade teleskopet jag kollade på just då, en 150/750. De var som alltid trevliga och hjälpte med att lägga till en väska men den verkar nu ha försvunnit. Nu har jag inte gjort något köp än, är det så att de inte vill ha produkter uppe som inte köps?

Något jag kan sakna är också en concenter collimation eyepiece, som denna: https://www.astroshop.eu/collimation-ey ... 2-/p,61902" onclick="window.open(this.href);return false;
Har fått tips om att de är väldigt bra och enkla att använda.
Minns du vad det var för väska du tittade på? Lacerta, TS eller något annat märke?
De har produkter på sin sida och allt efter att folk gör beställning tar de hem det till kunden.

Det är bra att komma med produktönskemål. Ska ta detta vidare till dem.
https://www.astroshop.eu/carrying-bags/ ... ns/p,55889

Tack!

Sent from my SM-A715F using Tapatalk
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Astro Art (Finland)

Post by anivision »

Behöver man en väska till sitt teleskop kan jag tipsa och rekommendera Spectrum Cases:
https://spectrumcases.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dom har alternativ till Peli som är mycket billigare och dom är inte dyra om man vill ha en anpassad inredning till den. Jag köper en hel del väskor till jobbet av dom och dom är mycket hjälpsamma. Dom säljer även till privatpersoner.
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Astro Art (Finland)

Post by Miska »

anivision wrote:Behöver man en väska till sitt teleskop kan jag tipsa och rekommendera Spectrum Cases:
https://spectrumcases.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dom har alternativ till Peli som är mycket billigare och dom är inte dyra om man vill ha en anpassad inredning till den. Jag köper en hel del väskor till jobbet av dom och dom är mycket hjälpsamma. Dom säljer även till privatpersoner.
Coolt, tack för input. Ska vidarebefordra detta! :)

De har fått Oklop Bags som partner nu. Säljs bl.a. av FLO och Astroshop. Väskorna tillverkas i Serbien istället för Kina, så leveranstiderna är kortare.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Post Reply