A-klass montering och OTA

Information och erbjudanden från AstroSweden och TeleskopService.
Forum rules
Registrerade astronomisäljare får här posta erbjudanden och information om astronomiprodukter.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

A-klass montering och OTA

Post by skafar65 »

Hej

Vi på AstroSweden förbereder nu en stororder åt Baader Planeterium. Orden gäller 10Micron monteringar, Paramount monteringar och Planewave OTA teleskop. T.ex.

http://www.astrosweden.se/10-micron-gm2000hps/19049-0

http://www.astrosweden.se/planewave-cdk ... ph/18929-0

Det finns även mindre varianter av dessa som inte finns på hemsidan. Finns det något intresse av köp så hör av er. Vid storoder har vi en helt annan möjlighet att pressa priserna.

Mvh //Micke

Image
Image
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: A-klass montering och OTA

Post by Robert »

Ett sådant teleskop får jultomten gärna komma med :)

Men monteringen klarar jag mig utan :) För så mycket pengar hade jag hellre satsat på ett säkert kort som en Paramount ME som Astrosweden säljer för liknande summa.
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: A-klass montering och OTA

Post by Timo »

Ja, det finns ett par tre A-klass monteringar att välja bland. Denna är säkert bra.
För någon som har den gamla typen av denna montering kör oguidat har jag för mig.
Men skulle denna tappa en nolla så kan jag tänka mig köpa den direkt :D
Annars vill jag nog hellre ha en ASA.

Nu skall jag till tippen och slänga trädgårsavfall och lite smått o gott. Bl.a. en blå soptunna som sätt sina bästa dagar ;)
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: A-klass montering och OTA

Post by Bengt »

Nej den ingår nog inte heller på min egna lista av a monteringar. A monteringar är för mig astro-physics. ASA och Takahashis montering (som tyvärr inte funkar på vår breddgrad. ) + då den stora Paramount monteringen. Asa monteringen är nog den mest prisvärda av dessa. Tänk så gött det måste vara slippa allt vad guider heter oavsett brännvidd

Bengt
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: A-klass montering och OTA

Post by Terje »

10micron monteringarna lär vara bra, men som sagt skulle jag nog om jag hade dom pengarna ändå satsa på en AP eller Paramount. Planewave tuberna tycker jag personligen är bland det mest intressanta som finns på marknaden för närvarande.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: A-klass montering och OTA

Post by Jonas »

Timo wrote:Ja, det finns ett par tre A-klass monteringar att välja bland. Denna är säkert bra.
Nu skall jag till tippen och slänga trädgårsavfall och lite smått o gott. Bl.a. en blå soptunna som sätt sina bästa dagar ;)
Timo
Ja du Timo, Blå soptunnor håller inte speciellt länge. Vad blir det för färg nästa gång ;)

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: A-klass montering och OTA

Post by Timo »

Det bidde faktiskt en grå som jag redan köpt tidigare och den bara väntade på att få hoppa in i det lediga facket i sorteringsskåpet för avfall :good:
Texten här är off topic, ursäkta Micke !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: A-klass montering och OTA

Post by skafar65 »

Hej Timo

Det är lugnt :) Nu ligger alla 10Micron monteringarna uppe. Priserna är normalpriser, dessa kan som sagt pressas vid samköp.

http://www.astrosweden.se/Shop/Page/Art ... cron&aItem

Mvh //Micke
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: A-klass montering och OTA

Post by Timo »

GM1000HPS ligger ju i hyffsad prisklass. Där ser man.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
funkstar
Posts: 58
Joined: 2008-05-03 18:50:41

Re: A-klass montering och OTA

Post by funkstar »

Vad definierar egentligen en A-montering?
Jag tycker Mathis Instrument verkar veta vad de pysslar med. De har i alla fall koll på att koniska axlar :D
En annan sak som jag undrar över, tex ASA säger ju att man nu inte behöver guidekamera för de har så jäkla bra encodrar. Men är inte själva grejen med guidekamera att man kompenserar för faktiska fel (från alla felkällor) genom att titta på vad som faktiskt kommer in i aperturen? Alltså om man har noggranna encodrar så har man väl fortfarande problem med flex i tuben och halvkass polinställning eller tänker jag fel? Encodrarna ger dig ju bara en teoretisk korrekt plats i rymden vid en given tid enl ngn "trajectoryplannermjukvara" (ursäkta svengelskan)(som i sig kan bli en diskussion för felkälla), de berättar inte alls ngt om hur ljuset träffar chippet i kameran.

P.-
funkstar
Posts: 58
Joined: 2008-05-03 18:50:41

Re: A-klass montering och OTA

Post by funkstar »

Och varför är det bara CAD-bilder på 1000-modellen?
Känner mig gnällig nu. Förlåt, det är fantastiskt fina monteringar och som maskiningenjör blir man alldeles varm i själen av att titta på dem.
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: A-klass montering och OTA

Post by skafar65 »

Hej Funkstar

Dina frågor är bra och jag är osäker på vissa av svaren men jag tror det är så här. Givetvis måste man ha en exakt polinställning, annars fungerar det ju inte utan guidekamera. Men är den "bara" det så är det ju då "bara" RA som enkodrarna måste ha koll på. Dessa är så exakta vad jag har förstått så några fel i RA är det nästan inte tal om. Då återstår flex men detta brukar ju vara ett problem mellan guidetuben och huvudtuben. Har man bara en tub så försvinner ju den biten. Återstår då flex mellan själva huvudtuben och monteringen. Ja vad ska man göra åt det, är det ett problem? Vet ej! Vi får väl se då vi testar detta i höst. Monteringen har ju även ett par andra ess i rockärmen som kommer att kompensera för både det ena och andra. t.e.x elektronisk balansering. Den mjukvarustödda precisa Polarinställningen var vad jag förstod när vi pratade med Thomas Baader en av nycklarna till framgången. Som sagt, vi får se. Jag tror stenhårt på detta koncept. Det gör Thomas Baader också och han förklarade att konceptet är utvecklat med insikten och erfarenheten av vad direktdrive gett dom. Thomas hade en hel del logiska argument till varför de inte gått in på direktdrive spåret som annars verkar vara lite inne.

När det gäller bilderna så är det helt enkelt så att 1000-modellen inte finns än! De första leveranserna kommer att ske i höst. Är man intresserad av en sådan så gäller först till kvarn och förhandsbeställning.
Och ja vist hugger det till i hjärtat hos en tekniker också då man ser dessa till synes fulländade tekniska skapelser!

Mvh //Micke
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: A-klass montering och OTA

Post by Timo »

Som Micke säger så är det bara Ra-axeln som behöver korrigeras och med encodrar som dessa "A-monteringar" har så menar tillverkarna att de är så precisa att autoguidning kan i flesta fall uteslutas.
Men naturligtvis gäller att man har polinställt extremt bra speciellt vid långa brännvidder. Själv använder jag drift align + 20 minuter i hög förstoring (kollar med PC) och Pempro.
Flex har jag aldrig upplevt mellan min montering och tuben. (G11 och 10 tums Cassegrain)
Problemet som återstår, som jag ser det, är atmosfärisk oro. Exempelvis när Jetströmmen ligger över Skandinavien, värmestrålning från observatoriet, från närliggande byggnader, skog m.m.
Detta "smetar" ut stjärnorna och speciellt fin struktur i nebulosor och galaxer. Så adaptiv optik är nog enda räddningen här.
Gäller förstås återigen vid långa brännvidder.
Jag testar atmosfärisk oro innan sessionen med att köra kontinuerliga 1 sekunders exponeringar och kollar på skärmen hur det ser ut. Tyvärr så är 9 kvällar av 10 med 2000 mm brännvidd inte så bra som man önskat. I princip varannan exponering är skarp och återstoden märkbart diffusa :sad:
Någon som har andra erfarenheter ?
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: A-klass montering och OTA

Post by Bengt »

Precis så är det Timo . Atmosfärisk oro är ett gissel för oss på våra breddgrader.Alla som fotograferar planeter ser ju live hur illa det är när allt bara dallrar. Jag har bara haft en bra kväll där fWHM värdet närmat sig 3 under alla nätter denna säsong.
. Nu har jag en mängd objekt runt mitt obs med värmestrålnng som hjälper till öka på eländet tex hustak skorstenar asfaltsvägar.

Men även flex kan uppstå på lite olika ställen. Hjälper nog inte vad man än har för super montering om man har brister i fokuserare, guidetub osv. Håller med dig Timo den enda medicinen mot dessa problem vid långa brännvidder som funkar är nog en bra AO enhet.

Har man råd köpa denna fina PlaneWave OTA ska man inte sätta den i detta landet den saken är säkert . Man kommer aldrig kunna utnyttja mer än en bråkdel av dess kapacitet.

Hade SAAF varit en större förening skulle man byggt ett remote obs på Gran Canaria eller dylikt som medlemmar kunde hyra in sig på. Alternativ om ett antal av oss bygger ett ihop och placerar det på en vettig plats.

Hade den möjligheten funnits hade man nog helt lagt av med jaga lugn i väderkaoset på hemmaplan.

Bengt
Post Reply