Astrofototävling på AstroSweden FB

Information och erbjudanden från AstroSweden och TeleskopService.
Forum rules
Registrerade astronomisäljare får här posta erbjudanden och information om astronomiprodukter.
Post Reply
AstroSweden
Posts: 23
Joined: 2011-05-20 21:05:50
spamtest: JA

Astrofototävling på AstroSweden FB

Post by AstroSweden »

Hej

Triggad av tråden som dök upp här på Astronet angående astrofototävling och med egna erfarenheter från tävling på just AstroSwedens forum så har vi nu dragit igång en liten tävling på AstroSwedens FB sida. http://www.facebook.com/event.php?eid=111751072262909

Motivet är den här första rundan valfritt. Sista inlämningsdagen 2011-10-30. Pris till vinnaren för bästa bild är valfri bok på den här sidan:
http://www.astrosweden.se/bocker/5427
Bilden ska läggas upp på det AstroSwedens FB evenemang. Fotograf, utrustning, datum, exponeringstid ska bifogas till bilden. AstroSweden utnämner vinnaren med en motivering.

Mvh //Micke
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Astrofototävling på AstroSweden FB

Post by Timo »

Får man sätta sitt namn tvärs över bilden så ingen stjäl den om den nu mot förmodan skulle bli riktigt bra ?

Å andra sidan Micke så är jag i detta fall gammaldags. Har inget intresse i Facebook, än så länge i alla fall.
Då skruvar jag hellre på min montering eller hur Bengt :good:
Timo N
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Astrofototävling på AstroSweden FB

Post by Bengt »

Helt rätt Timo :good:
Om man tapetserar hela namnet över bilder så lär de vara svårsålda för facebook :D

Jag tycker annars det är högvinst varje kväll man får klart väder denna regniga höst. :D



Bengt
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: Astrofototävling på AstroSweden FB

Post by int0x21 »

Tycker det låter som en trevlig ide. Hoppas att molnen beslutar att det är dags att bege sig

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
AstroSweden
Posts: 23
Joined: 2011-05-20 21:05:50
spamtest: JA

Re: Astrofototävling på AstroSweden FB

Post by AstroSweden »

Hej

Jag tycker ni har lite hybris då det gäller att folk snor bilder :) Vill man det kan man ju sno dom här också? Bengt du har ju även lagt upp bilder på FB redan? Såg ingen Astropixlar banner på den bilden :)

Jag kan däremot hålla med om att fint väder är den högsta vinsten men och andra sidan, en god bok under en tillfällig molnbank är ju heller aldrig fel! :) Men det är ju givetvis frivilligt. Tanken med detta är ju att få igång intresset för astronomihobbyn. På FB når man ju även icke inbitna. Som det är nu är det ju även en enkel vinst då det inte finns några konkurrerande bilder :)

Mvh //Micke
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Astrofototävling på AstroSweden FB

Post by Timo »

Jag förstår det för din del då ni kan få nya kunder den vägen.
Inte alls fel att lägga det där.
Lycka till !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Astrofototävling på AstroSweden FB

Post by Bengt »

Japp för er del är det säkert bästa reklamplatsen .
Folk är säkert idag medvetna om villkoren på facebook för det man lägger ut där och vad som gäller. Jag är det och väljer med omsorg vad jag lägger ut där.

Hoppas ni får fram många fina bilder i er tävling.
Bengt
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: Astrofototävling på AstroSweden FB

Post by mikael »

Nu har jag kommit med mitt bidrag i tävlingen.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
AstroSweden
Posts: 23
Joined: 2011-05-20 21:05:50
spamtest: JA

Re: Astrofototävling på AstroSweden FB

Post by AstroSweden »

Hej

Sista veckan för att lämna in sitt bidrag till AstroSwedens fototävling. Motivet är den här första rundan valfritt. Sista inlämningsdagen 2011-10-30. Pris till vinnaren för bästa bild är valfri bok på den här sidan: http://www.astrosweden.se/bocker/5427 Bilden ska läggas upp på AstroSwedens Facebook sida: http://www.facebook.com/#!/event.php?ei ... 1072262909

Fotograf, utrustning, datum, exponeringstid ska bifogas till bilden.

Mvh //Micke
AstroSweden
Posts: 23
Joined: 2011-05-20 21:05:50
spamtest: JA

Re: Astrofototävling på AstroSweden FB

Post by AstroSweden »

Vinnaren i AstroSwedens astronomifototävling är nu utsedd! Vi gratulerar Roger Utas till hans vinnande, magnifika bild på Jupiter!

http://www.facebook.com/event.php?eid=111751072262909

Håll ögonen öppna, snart startar nästa omgång!

Mvh //Micke & Christer på AstroSweden
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Astrofototävling på AstroSweden FB

Post by utas »

Hej.

Tackar, tackar!

Hade rådatan till bilden i datorn, men den var behandlad i Registax 5 och blev lite "kladdig". Lurade på om jag skulle skicka in ett bidrag, och bestämde mig för att göra om bilden i Registax 6. Resultatet blev mer krispigt och inte så "överprocessat"!

Tycker det är en kul ide´med denna form av tävling, lätt för alla att delta och kan förhoppningsvis sporra... Själv fick jag "tummarna ur", att göra iordning bilden som förmodligen annars hade legat kvar i datorn... :D

Mvh, Roger.
Post Reply