Go-To Skyliner-250P FlexTube 10"

Information och erbjudanden från AstroSweden och TeleskopService.
Forum rules
Registrerade astronomisäljare får här posta erbjudanden och information om astronomiprodukter.
Post Reply
AstroSweden
Posts: 23
Joined: 2011-05-20 21:05:50
spamtest: JA

Go-To Skyliner-250P FlexTube 10"

Post by AstroSweden »

Dobsonteleskop är inte "dumma" längre! Med motor och GO-TO funktion tar SkyWatcher Dobsonteleskopen ett steg längre. Skyliner modellen med sin praktiska hopfällbara konstruktion har med detta blivit ett ännu bättre teleskop som ger möjlighet åt nybörjaren och den erfarne amatörastronomen att med ett par knapptryck låta sig visas runt på natthimmelen.

Image

En HOPFÄLLBAR TRUSS-TUBE DOBSONIAN med motorer och GoTo-funktion av objekt. En gammal favorit får en fullständig ansiktslyftning med nya funktioner och uppgraderade komponenter! SkyWatcher är stolta över att introducera en helt ny hopfällbar Dobsonian komplett med Crayford fokuserare. Den ultimata ljussamlaren med portabilitet och fantastisk prestanda!

http://www.astrosweden.se/go-to-skyline ... 0-/19878-0
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Go-To Skyliner-250P FlexTube 10"

Post by Peter R »

Hej Micke,

Går det att köpa enbart monteringen om man redan har den vanliga Skyliner-250 och vill uppgradera utan att behöva köpa en ny tub?

Hälsningar

/*Peter
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Go-To Skyliner-250P FlexTube 10"

Post by Lars L »

Tja, en modell större kanske och gärna motordriven sökare (modell bättre)
Go-To har jag ingen nytta av.

Bättre sökare gärna rättvänd bild exempelvis Antares.
Sökarens fäste bör vara av modellen dubbla ringar för att kunna ställas in lättare och dessutom
stanna där, även om det blåser ute. Naturligtvis kommer mitt Telrad att sitta på.

Sen är det där med spegeln och följningens kvalité.

P.S. Fixas ett gäng stora hjul (i köpet) istället för de i regel små gummifötter som brukar sitta på dylika Dobsons? :D

Mvh Lars L
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Go-To Skyliner-250P FlexTube 10"

Post by Hans Bengtsson »

Bra med en särskild avdelning på Astronet där det är legitimt med reklam, tycker jag!

En lite filosofisk fråga:
När upphör ett dobson att vara ett dobson? Goto ligger rätt nära gränsen, om man ser på själva grundtanken med dobson. Nästa steg, om det inte redan finns, blir väl att luta konstruktionen så att monteringen blir ekvatoreal. Då hamnar vi snart väldigt nära en traditionell gaffelmontering - och det hela har liksom gått varvet runt.

Två saker som jag hoppas någon dobsontillverkare kommer att saluföra som standard är:
Låsbara hjul på rockerboxen.
Ljuskappa om tuben är öppen.
Båda dessa ting är köparen hänvisad till att fixa själv. Varför? Jag tycker de borde ingå i standardutrustningen eftersom de är så grundläggande.

M v h
Hans Bengtsson
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Go-To Skyliner-250P FlexTube 10"

Post by Lars L »

Ja, ett skydd borde följa med mot ströljus, då syslöjd inte är min starka sida. :good:
Vet att det medföljer ett i priset på Meades Dobson.

/Lars L
Post Reply