Premiär senare i höst för månadens astrobild SAAF!

Allmänna diskussioner om SAAF.
Post Reply
User avatar
SDST
Posts: 10
Joined: 2019-06-30 20:22:18
spamtest: JA

Premiär senare i höst för månadens astrobild SAAF!

Post by SDST »

Senare i höst tänker vi i SAAF lansera "Månadens astrobild" . Tävlingen är öppen för vem som helst. Max ett bidrag per person och månad, och bilden får inte
innan vara publicerat på ett Svenskt forum. Motivet ska givetvis vara kopplat till astronomi. Teknisk finish är ingen nackdel, men vi kommer även lägga vikt
vid särprägel och ovanlighet. Vinnaren kommer utannonseras i slutet av varje månad och förutom äran blir bilden publicerad i SAAF kanaler och
även länkad till här på Astronet. Redaktörer blir christian.bergqvist[at]saaf.se och claes.martinsson[at]saaf.se . Juryn kan komma att utvidgas.

Mer information inom kort!
Team SDST ( Kribba, Pava, Goran, Roger, Claes ). Teleskopet är ett entusiast drivet projekt och finns i Extremadura,
Spanien. ASA DDM60, TS 130mm APO, QHY268mm med LRGBHOSVI filter, ASI174, Voyager och PHD.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Premiär senare i höst för månadens astrobild SAAF!

Post by Hans Bengtsson »

Spännande! Det låter extra bra att originalitet kommer att ses som en viktig beståndsdel i en bild. Och det tycker jag förresten är något som gäller alla fotografier, inte bara astronomiska.

En sak förstår jag dock inte riktigt. Bilden får inte tidigare ha varit publicerad på ett svenskt forum? Inte ens på SAAFs forum astronet.se? Varför? Det låter kontraproduktivt. Skulle kunna leda till att en och annan håller inne med en intressant bild till månadens slut?

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Premiär senare i höst för månadens astrobild SAAF!

Post by kribba »

Tack Hans! Bra feedback :good:

>Bilden får inte tidigare ha varit publicerad på ett svenskt forum? Det låter kontraproduktivt.>

Tanken är lite att ha en viss exklusivitet och att vi inte ska bli dränkta med gamla bilder utan att det är just "månadens bild".
Men vi tar det med oss, kanske man kan säga istället att bilden ska vara fotograferad under nuvarande år. Vi återkommer!

ps. SDST är inte avsändare, råkade vara inloggad fel!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Premiär senare i höst för månadens astrobild SAAF!

Post by Hans Bengtsson »

Jag instämmer till fullo i att det inte ska vara någon bild som togs eller publicerades för länge sedan.

Samtidigt så tycker jag att en snabb publicering på astronet.se av en aktuell komet aldrig får rendera i en diskvalifikation från att få en utmärkelse av detta slag. Det är enbart positivt att fotografen snabbt som ögat publicerar och inte väntar till kometen försvunnit.

Så om det ska finnas någon regel angående publicering så är det snarare motsatsen som borde gälla. Valet skulle kunna stå mellan de bilder som under (exempelvis) de två senaste månaderna visats på astronet.se. Då får man en utmärkelse som uppmuntrar till snabb publikation på forumet, till allas glädje.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Premiär senare i höst för månadens astrobild SAAF!

Post by kribba »

>Samtidigt så tycker jag att en snabb publicering på astronet.se av en aktuell komet aldrig får rendera i en diskvalifikation från att få en utmärkelse av detta slag. Det är enbart positivt att fotografen snabbt som ögat publicerar och inte väntar till kometen försvunnit.>

Vi tar med oss det!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Post Reply