Fokuseringsfrågor

Metoder för astrofotografering
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fokuseringsfrågor

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,

Jag tog in bilderna och gjorde en enkel analys på två av de bilder som fanns i din PDF, kanske inte säger så mycket när man gör det på en jpg bild. De ser väldigt brusiga ut och då får man ju också brus i fokus mätningen. Hur stor del av det brus du ser i HFR som kommer från detta vet jag dock inte, men är ju inte bra och en bidragande orsak. Resten kommer från glappet i mekaniken och att det ev. slirar i friktionskopplingen och orsakar olika lägen där du mäter antar jag.

Så här ser det ut:
magnus-star-both-line.jpg
magnus-star-both-line.jpg (72.39 KiB) Viewed 3863 times
Den till vänster HFR 1.03 den till höger HFR 1.2 . Som du ser verkar det inte vara så stor skillnad i fokus på dom när man ser bilden direkt, men mätvärdena skiljer stort. En väl fokuserad stjärnare blir ju smalare och högre topp på. Ligger man nära seeing gränsen så stör det dock, då är det bra med några sekunders exponering för att medelvärdes bilda. Över exponerar det får man minska på förstärkningen/ISO.

Vad har du för magnitud på stjärnorna eftersom bakgrunden är så brusig? De här når inte mycket över brusbakgrunden och det borde finnas ljusstarkare i närheten.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Fokuseringsfrågor

Post by Fredrikdb »

En fråga bara vilken av Meade focal reducer har du ?
Den nya eller den äldre det finns två st, dom skiljer sig åt har jag lärt mig när det gäller vilket min fwhm värde man kan få, med den gamla blir små stjärnor lite tallriks formade medans med den nya blir dom mera som små "stjärnor"
Det är den erfarenheten jag har fått ialf


/F
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Fokuseringsfrågor

Post by magnuslar »

Hej!

Ja det blir brusigt, bland annat för jag har så kort exponeringstid som en sek. Jag vet faktiskt inte vad det är för magnitud men det fanns inga betydligt starkare i fältet här. Jag har inte använt darks här, kanske spelar det också roll?

Meade-reduceraren: inte den blekaste aning...:) Den är köpt för ca 15 år sen. Hur kan jag se vilken det är?

Magnus
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Fokuseringsfrågor

Post by Fredrikdb »

Ca 15 år sedan skulle jag tro att det är den äldre du har

På den äldre är avståndet mellan fokalreducerarens första lins (från dig räknat) till kamerans fokalplan ca 100-110 mm (dvs ca hälften av brännvidd) som är ca 22 cm

Du han göra ett test ta en stark lampa och gå ca 4-5 meter bakåt från den och rikta reducerarens framsida i mot ljuset ta sedan din andra hand och för den sakta i mot baksidan mot "bränpunkten" ? om focus nås vid ca 22 cm är det den gamla den nya har en brännvidd på ca 11 cm OBS titta inte in i den bara!!


Kopia på en konversation jag har haft tidigare i ämnet

Ha dock i åtanke att enda sättet att hitta exakt brännvidd och därmed den kritiska fokuspunkten för just din fokalreducerare är genom’trial-and-error’.
Min kollega **** använde den här fokalreduceraren för ett antal år sedan med olika SBIG CCD-kameror och han minns att det var svårt att få till stjärnor som inte liknade sopptallrikar! Som bäst kom han upp i ca 3,5-3,8 bågsekunders (FWHM) upplösning oavsett seeing – men detta var förstås, som sagt, ett antal år sedan!

så jag köpte en av nyare modell

en annan sak du kan prova är att se om du får bättre focus utan reduceraren på eller som jag läste ovan om du kunde låna en annan och prova


Med vänlig hälsning Fredrik
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Fokuseringsfrågor

Post by hbar »

Hej Magnus

Jag har bägge reducerarna. Den nya är gjord för att sitta direkt på en dlsr kamera (ca 50mm avstånd till sensor). Den gamla skall som sagt sitta på ca 100mm. Detta avstånd skall inte ändras när man fokuserar vilket innebär att har man en lös fokuserare så måste man (som du har gjort på din bild du länkade) ha ett extra distansrör (så är det den gamla varianten så har du rätt avstånd). Når du fokus med detta distansrör så har du den gamla då du med den nya hade fått f2.3 o ett bacfokus på 290mm (vilket jag inte tror går). Här är en bra kalkylator för detta
http://www.wilmslowastro.com/software/formulae.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Nackdelen med den gamla blir då att belastningen på fokuseraren blir högre (längre momentarm) och huvudspegeln hamnar lite väl nära gränsen för back-fokus vilket ger mer vinjettering. På min tcf fokuserare löstes detta med att Ted Argo plockade ut linserna och satte dom i innertuben som kameran fästes vid. Då hamnar dom inuti fokuseraren.

Vilken av meades som är optiskt bäst kan jag inte svara på men många som tidigare skrivit om detta tycke att den gamla "celestron kopian" var bättre och det borde vara lättare att få en bra bild med längre fokallängd. Vill du låna o prova med den nya så går det bra. Jag är i Beddingestrand nu men åker till Lund i morgon o kan ta med den om du vill hämta den där.

Vad gäller stjärnorna så skall du helst inte stretch då man bäst ser det på de centrala delarna. Försökte titta på dina fits filer men de var inte kompatibla med mitt program.

/Håkan
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Fokuseringsfrågor

Post by magnuslar »

Hej!

Spännande. Jag ska experimentera mer så snart det blir en glipa i molnen. Det är klart den gamla jag har, den sitter på ett rör på kameran, fast avstånd. Jag lånar gärna av dig, Håkan - ska in till Lund i morgon och titta på lägenhet med dottern, kanske kan funka då?

Märkligt att inte fits-filerna funkade? Det är raw-filer konverterade till fits av Ekos, borde inte vara nåt konstigt. Jag kan spara om och se om det går. Klara du xisf-format också?

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fokuseringsfrågor

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Darks brukar man inte använda när man fokuserar, i varje fall så klarar inte APT som jag använder det. Mitt problem brukar vara att stjärnorna blir så ljusstarka att inte ens iso100 räcker alla gånger för att kunna ta exponeringar på ca 2-3 sekunder som jag brukar försöka hålla för att jämna ut seeingen till viss del.

Du skriver ganska mycket om din reducerare, kanske den inte sitter rätt och förutom koma också ger ett högre f-tal, typ att du inte har f/6.3 utan kanske mer åt f/10 vilket skulle förklara dina ljussvaga stjärnor till en viss del. Jag har själv haft en Celestron C8 en gång, hade dock aldrig någon reducerare till den. Om jag kommer ihåg rätt så börjar Canon 350D brusreducera redan vid iso1600, du använder ännu högre. Brusreduceringen innebär att man "smetar" ut bilden och den blir oskarpare, kanske en del av förklaringen till varför det krånglar. Men som jag skrivit tidigare, låter väldigt konstigt med ljusstyrkan, du har svårt att få det att räcka till vid ISO3200 och jag brukar vid vissa tillfällen ha motsatta problemet att ISO100 kan vara lite för könsligt. Mitt f/5.2 och ditt f/6.3. Min Canon 6D har kanske dubbla känsligheten mot din Canon 350D, men det förklarar ju inte skillnaden. Korrigerat för detta skulle jag ligga på iso400 till iso800.

Kom nu på en sak som skulle förklara att jag måste gå ned till så låga iso för att inte överexponera mina stjärnor. Mitt teleskop är mycket skarpt, det kan alltså koncentrera stjärnljuset på ett mycket lite område och då är det självklart att det lättare blir överexponerat. Fokusen är mycket känslig, redan några graders temperaturskillnad så märker man att det blir sämre, utan temperatur kompensering eller att man omfokuserar med jämna mellanrum skulle det inte gå.

Finns det någon mer som har erfarenheter av exponeringstid och fokusering på de ljusstarkare stjärnorna och kan dela med sig ?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Fokuseringsfrågor

Post by LasseH »

Hej Magnus,
Jag skummade igenom din tråd. Med reservation för att jag inte läst tillräckligt noga och missuppfattat frågeställningen helt, ser det ut som att ditt problem är ett av följande:
1. Din fokuserare rör sig inte när du kör motorn. Den spridning i FWHM du får i dina mätningar ser ut som seeingeffekter.
2. Du försöker göra kurvan med ett alldeles för litet spann. När du gör en v-kurva ska stjärnan vara avsevärt ofokuserad i ändlägena.

Mvh,
LasseH.
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Fokuseringsfrågor

Post by Fredrikdb »

Ett lång skott...men använder du dig av microstepping ?
För jag har en gång kliat mig i huvudet när ett projekt inte fungerade riktigt ... och svaret då var att vridmomentet vart för lågt med microstepping aktiverat för mina stegmotorer då vridmomentet drastiskt försvinner med för höga Microsteg

http://www.designfax.net/cms/dfx/opens/ ... icle&pn=01" onclick="window.open(this.href);return false;



F
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Fokuseringsfrågor

Post by magnuslar »

Hej!

Nja. Halv-steg. Jag har sett det där med vridmomentet, men det kanske finns bra anledning att testa med hel-steg och se om det gör skillnad. Tack för tipset!

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fokuseringsfrågor

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Det var nog en bra ledtråd, du kanske inte helstegar.

Säg att du växlat den så att 65000 helsteg ger en slaglängd på 100mm. Men om du halvstegar kommer den bara förflytta sig max 50mm eftersom räknaren i normala fall endast kan räkna till 65000 (2^16). Har du 64x mikrosteg blir det ju knappt någon förflyttning alls, men väldigt fin upplösning om motorns moment orkar flytta något. Man får anpassa den mekaniska utväxlingen efter hur man tänker styra motorn. Med mitt program kan man välja mellan halvsteg och helsteg. Brukar för det mesta använda helsteg annars skulle jag behöva växla om mekaniken. Det drar också mer ström när man mikrostegar, det måste alltid ligga på ström för att hålla motorn i läge, vid helsteg slipper man detta.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Fokuseringsfrågor

Post by hbar »

Helsteg är ingen bra ide, motorn är starkare i halvstegsmode (och går jämnare). Det enda man måste vara medveten om är att oavsett stegmode så är positionerings noggrannheten inte bättre än ca +-1/2 steg om den belastas (eller går trögt).

/Håkan
Post Reply