Pressa ut ljussvaga detaljer

Metoder för astrofotografering
Post Reply
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Pressa ut ljussvaga detaljer

Post by jörgen_jo »

Hej!

Kan någon ge ett tips på att få ut det sista ur en bild, innan infon försvinner i bruset . Jag har prövart med Photoshop, och Nebulosity och tycker jag lyckas bäst med den sistnämda. Jag har en del väldigt ljussvaga objekt som jag skulle vilja få fram.

Det finns i bägge programmen så många spakar att ratta på men finns det någon metod/arbetflöde som ger bäst utbyte brus/signal.


Mvh
Jörgen
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Pressa ut ljussvaga detaljer

Post by Bengt »

Det enda som hjälper bra är mer exponering .

Lätt det blir artefakter man ökar och lurar sig själv tro det är objektet man får fram. Drar man sen på
brusreducering så har man gjort bilden ännu längre ifrån de detaljer som faktiskt fanns i råbildena .



Finns bra plugin som är bra börja med i PS lära sig lite trick förstärka detaljer . Sen kan man lära sig köra dessa utan ha de i dessa autofunktion .

http://www.prodigitalsoftware.com/Astro ... rsion.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Men som sagt lätt man går för långt, levels och curves med måtta kommer man långt med om man är noga mäta var i histogrammet objektet finns som ska förstärkas.

Bengt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Pressa ut ljussvaga detaljer

Post by AstroFriend »

Hej Jörgen,
Som Bengt säger är mer exponering alltid önskvärt. Men med de bilder man redan har så är ett bra förarbete viktigt innan man ger sig på finliret. Tänker då på kalibreringar typ flats, dark/dithering, kanske du har en liten variation (typ dithering) i läge på bilderna så du kan med fördel median stacka bilden. Kalibreringen bör vara noga genomtänkt eftersom alla kalibreringsbilder tillför slumpmässigt brus men tar bort statiska fel. När man gjort de stegen till fullända går man vidare.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply