Tafflig tracking; problem i DSS

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Tafflig tracking; problem i DSS

Post by Trollsvans »

Fick äntligen en kväll klart väder och lyckades baxa ut bazookan i trädgården.
Blev inte mycket foto, och ljusförorenat så det heter duga, men tänkte mest ha för övnings skull, blev M31, M33 och M42, ca 43 resp 25 och 28 minuter.

Polställningen är nog som bäst halvdan, för objekten driver en del mellan bilderna.
Jag får helt enkelt inte till stackningen i DSS. Ibland får jag nåt hyggligt om jag stackar JPEG, men med rawbilderna blir det bara den vänstra femtedelen av bilden, eller så stackar den bara en bild.

Försökte göra ett test med 10 bilder för att se om det blev nån skillnad, men då brakade datorn ihop för kvällen (ingen värstingdator, så den är lite känslig antar jag).


La ihop första och sista bild på M31 för att visa driften mellan 87 exponeringar.
Skiljer 14 px i höjd, det är jag måttligt orolig för, och 665 px i bredd; det är lite värre, ca 7,8 px/bild.
Är det på tok för mycket för DSS, eller är det bara skit bakom spakarna? Har bara försökt med standardinställningarna och några olika utklipps-varianter.
_MG_6618.jpg
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Tafflig tracking; problem i DSS

Post by Miska »

Har märkt att DSS är lite kass på stacking om det rör sig om bilder som inte är "perfekta".

Släng upp bilderna på Dropbox eller liknande så kan nån av oss stacka dem åt dig med hjälp av PixInsight.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tafflig tracking; problem i DSS

Post by AstroFriend »

Hej,
Det brukar bli så i DSS när driften är för stor, lite bättre kan det bli om du kalibrerat bilderna. Annars prova med Fitswork där du kan göra det med mer kontroll och inte så automatiserat.

Ett litet tricks du kunde prova i detta speciella fall. Gör en comet tracking istället på galaxkärnan, det borde fungera.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Tafflig tracking; problem i DSS

Post by Trollsvans »

Verkar inte ha comet tracking i min version av DSS, eller så hittar jag det inte.
Är iofs 1½ år sen jag skaffade det.

Oh well, verkar inte kunna läsa ut TIF-filerna ändå; har än så länge bara PS Elements v10. Kan däremot öppna dom via fotovisaren, göra någon minimal justering, och spara en kopia, som sen går att öppna i Elements, om det sen försvinner tonvis med data är synnerligen oklart, men nivåerna såg ut som en luskam så jag utgår från det.

Lägger upp vad jag samlat på mig under helgen här:
https://www.dropbox.com/sh/hxm7myozqxjz ... Q0wha?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Vill någon vänlig själ försöka sig på en stackning vore jag väldigt tacksam, så ska jag och Jultomten ha ett litet snack om det där med fräsigare dator och en PS-licens så länge.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tafflig tracking; problem i DSS

Post by AstroFriend »

DSS har det sedan många år och det borde finnas i din version, kommer upp till höger om bilden en kometsymbol.

Numera när jag har problem med att bilden förflyttat sig mycket och alignen inte fungerar brukar jag dela upp det i två steg. Först gör jag en 1-punktjustering i hela pixlar, därefter gör jag en till justering med multipoint. Detta gör jag i AstroImageJ där jag skrivit mina egna makron. Men bör gå att göra i Fitswork också fast aldrig provat.

Varför inte ladda ned Fitswork och testa? Det är gratis och jag har gjort en komma igång tutorial här:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... swork.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Får du bara gjort de grövre justeringarna här kan du nog finjustera med det fotoprogrammet du redan har. Det går att exportera i flera olika format.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Tafflig tracking; problem i DSS

Post by Trollsvans »

Försöker jag öppna råfiler (.CR2) i Fitswork får jag felmeddelande om att en .dll-fil inte kunde öppnas.
Är det nåt som hör till installationen av programmet, eller nåt som hör till själva datorns brister?
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tafflig tracking; problem i DSS

Post by AstroFriend »

Det var länge sedan jag installerade Fitswork, men kommer inte ihåg något om någon extra dll fil. Möjligen kanske en sådan fil fanns där innan från Irfan view då jag installerade all plugin till den. Kan ju vara värt att prova.

Vilket opsystem har du? De senare har ju fler drivisar medföljande. Jag har haft Vista och de senare.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Tafflig tracking; problem i DSS

Post by Trollsvans »

Windows 7. Oh well, det ordnar la sig. Letar efter ny dator med lite mer kräm i, det kan ju tänkas att det funkar bättre sen.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Tafflig tracking; problem i DSS

Post by anivision »

Attans, varje gång jag läser titeln till den här tråden förkortar min hjärna det till "trafficking", vilket är något helt annat ;)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tafflig tracking; problem i DSS

Post by AstroFriend »

Vilka filer finns i ditt Fitswork bibliotek?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Tafflig tracking; problem i DSS

Post by Trollsvans »

Där är bara .exe-filen och konfigurationsinställningarna i fitswork.ini.

Dvs; solklart BDU-fel. Zip-fil med nämnda .dll-fil fanns efter kort sökarbete.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
User avatar
Tony
Posts: 481
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Tafflig tracking; problem i DSS

Post by Tony »

Den tidigare versionen av DSS klarade inte CR2- filer. Dom måste konverteras till tiff eller nåt annat.
Om man laddade in dom ändå så blev som smala spalter, som du beskriver.
Den senaste versionen klarar CR2-filer. Men då uppstod ett annat fenomen...färgerna tycktes delvis komma bort, man såg det redan med dom inledande färgstaplarna. Dom blev som smala streck, till skillnad mot tiff-filer som såg ut som välfyllda koner.
Det gick sen aldrig att få till färgerna riktigt.
-Sen kan jag ju fått allting om bakfoten och missat nån inställning, men det är så jag upplevt det i alla fall.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tafflig tracking; problem i DSS

Post by AstroFriend »

Jag tror alla DSS från åtminstone de senaste 5 åren klarar cr2 filer, men däremot måste dcraw filen som "framkallar" cr2 filen uppdateras allteftersom det kommer nya Canon modeller (eller andra kameror). Annars får man de typiska konstiga resultaten som Tony beskriver. Tyvärr ligger den filen inbakad i programmet så man kan inte uppdatera den separat. Men även om utvecklaren slutat utveckla DSS så brukar han lägga ut uppdateringar där just detta är gjort. Ser att den senaste versionen DSS 334 är från januari 2014 så kameror tillverkade efter det kan ju bli problem. Men ibland dyker det upp betaversioner också som är av senare datum. Kolla Yahoo forum https://groups.yahoo.com/neo/groups/Dee ... /links/all" onclick="window.open(this.href);return false; du måste ha konto där eller så laddar du ned den direkt på DSS hemsidan download http://deepskystacker.free.fr/english/index.html" onclick="window.open(this.href);return false; .

På Fitswork kan man uppdatera DCRAW filen separat utan att ändra i Fitswork, finns flera som kompilerar den för Windows.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Tafflig tracking; problem i DSS

Post by Trollsvans »

Kameran i fråga är en Eos 1100D, så den är gammal nog att finnas med där nånstans, får snoka lite på det vid tillfälle.
Det gick utmärkt att öppna råfilerna i Fitswork när jag väl hittat .dll-filen och lagt den i rätt mapp iaf.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
Post Reply