Färger i nebulosor

Metoder för astrofotografering
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Färger i nebulosor

Post by magnuslar »

Hej!

Jag blir inte klok på det här med färger i mina bilder. Jag har en DSLR, Canon EOS 350D som är astromoddad, och så har jag ett Astronomik CLS-filter i den, som tar bort skyglow.

Jag behandlar bilderna enbart i Pixinsight, och gör color calibration tidigt och sen gärna senare också, på stretchad bild. Jag tar bort grön-stick med SCNR, och så ökar jag saturation med Curves Transformation och lite med Color Saturation (så jag bara fokuserar det blå och det röda). (jag gör mycket mer men det är det som borde beröra färgerna). Och då landar jag på nåt som liknar den första bilden här:
ngc6992_slojneb_final_2016-12-17_small.png
Men jämför jag den med de jag ser på nätet så är det mycket mindre blått här och det röda är mer orange. Hur kan det komma sig? Jag kan mycket väl justera det hela med Curves Transformation, a- och b-kanalerna i LAB-färgrummet, och då landar jag på nåt som liknar den här bilden:
ngc6992_slojneb_final_2016-12-18_ver2_small.png
Men här har jag alltså gjort en ganska rejäl manipulation av färgtonerna.

Det jag undrar över är: vilket är mest "rätt" här? Och om den senare bilden är mer "rätt", hur kommer det sig att jag måste manipulera färgerna så mycket? Är mina subs fattiga på blått (OIII, antar jag)? Eller hur ska jag förstå skillnaden mellan de här båda bilderna? Är det kanske en konsekvense av mitt CLS-filter (men jag får ju bort den färgtonen med hjälp av DBE och sen color calibration, tänker jag)?

Alla bud på detta är varmt välkomna!!

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Färger i nebulosor

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Har du filterkurvor?

Skyglow ligger ju ofta i det röda. Om du först modifierar kameran för att få in mer rött (hAlpha) och sedan filtrerar bort det röda för att bli av med skyglow kanske en del problem kan tänkas ligga där.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Färger i nebulosor

Post by magnuslar »

Hej!

Det här borde vara kurvan för Astronomiks CLS-filter:

http://www.astronomik.com/media/produkt ... _trans.png" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Färger i nebulosor

Post by Martin F »

Jag brukar justera efter eget tycke och smak med "selective colour" i Photoshop.
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Färger i nebulosor

Post by ragge »

Jag känner till tre olika metoder att neutralisera färgskalan, dock inte i PI - jag är en gammaldags PS-användare :D

- I Raw-konverteraren kan man klicka med "white balance tool" på en punkt i bakgrunden där ingen färggrann nebulosa finns.
- GradientXterminator med option "balance background color" brukar göra ett bra jobb (men inte alltid).
- Ett justeringslager med "curves" med verktyget "sample in image to set grey point".

Men för att få det som känns mest rätt blir det ändå en del justeringar efteråt. Man har ju olika preferenser också :
- att ta fram så mycket detaljer som möjligt (= mest information, även om färgpaletten inte är "äkta", ex smalbandspaletter).
- att göra en bild som man själv tycker är så attraktiv som möjligt att titta på (och då är det inte säkert att "äkta färger" har betydelse).
Personligen tycker jag oftast att en bild som "känns äkta" är snyggast. Förebilderna är väl sådant man sett på nätet och fastnat för.
Den senaste jag fastnade för var Cristofers bild : http://www.astronet.se/view_image.php?i ... =1&filter=" onclick="window.open(this.href);return false;
Den känns helt naturlig tycker jag.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Färger i nebulosor

Post by magnuslar »

Hej!

Tack, yes. En viktig fråga tänker jag är vad som känns äkta :) Jag menar, ingen av oss har ju nånsin sett det här med våra egna ögon. Så vilka färger "bör" det vara? Min tanke har varit att inte justera dem så mkt, att neutralisera och sen låta det vara så. Men då blir det orange, orange, orange...;) intressant nog för lite blått, alltså (om jag fattar rätt - jag tycker inte det är lätt med färger).

Det vore kul att veta lite mer om hur en sån här nebulosa "borde" se ut, om man går på våglängder osv... om man kan det?

Magnus
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Färger i nebulosor

Post by ragge »

magnuslar wrote:...Det vore kul att veta lite mer om hur en sån här nebulosa "borde" se ut, om man går på våglängder osv... om man kan det?
Magnus
Jag tänker ungefär likadant - hur ser det ut "egentligen" ? Men om man vore på plats så såg man antagligen ingenting. Och hur ser tex en viss våglängd ut inom det vi kallar rött ? Djupaste mörkrött till blekt rosa kan vara samma våglängd - färgen kan vara olika mättad.

En moddad kamera ger mer respons på det röda, blir det då en missvisande bild ? Det är svåra frågor. En annan och mer filosofisk fråga är hur de flesta människor ser färger i naturen, och hur djur - tex insekter - uppfattar samma verklighet.

Man får försöka hitta en balans mellan vad man tycker är snyggt och vad som känns realistiskt (men det senare är inte lika viktigt för alla). Generellt tror jag man kan säga att om bildens "form" överröstar dess innehåll så har man gått för långt. Dvs om betraktaren stör sig på sättet bilden framställs på, så att hen inte kan ta till sig innehållet - då når man inte just den betraktaren. Men kanske någon annan ...

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Färger i nebulosor

Post by AstroFriend »

En dslr kameras rgb filter är ju gjorda för att efterlikna ögats spektrala känslighet. Om du dark och bias kalibrerar din raw bild och sedan skalar röd och blå kanal, ca 1.5 resp 1.8. Kolla iris hemsida så har han bättre värden för din kamera. Flatkalibrering kan kanske vara bra att låta bli då den ofta normerar signalen och man tappar kontrollen över nivåerna. Sedan behöver du få bort atmosfärens och ljusföroreningarnas inverkan också. Sätt svartnivån på ett stjärn och nebulosatomt område i mitten av bilden. Skalningen kan nu fintrimmas genom att jämföra med kända stjärnors spektra, gärna sollika g2. Det skall vara rgb värden, inte astronomernas bvi.

Datorns skärm måste ju också vara kalibrerad.

Du måste också göra om den linjära kurvan till den gammakurva som ditt system är gjort för, vanligen gamma 2.2. Sedan färgöverföringsfunktionen. Dessutom är det ju så att vid sådana här ljussvaga objekt som nebulosor är uppfattar ju inte ögat några färger. Ja det är mycket mer komplicerat än så vilket jag inte har kunskaper om så att jag kan gå in i detaljer.

Nebulosor sänder ju ut sin strålning smalbandigt och mycket svagt. De ljusstarkare stjärnorna blir vanligen överexponerade och förlorar sin färginformation i en bild där man vill se nebulositeten. Här blir också det väldigt känsligt när man subtraherar bort ljusföroreningarna efter som nebulositeten ofta är av samma storleksordning. Man får söka upp en så mörk plats som möjligt och välja ljusstarka objekt.

Genom att använda de värden du fick genom att mäta på stjärnor kan du få fram din kamera/teleskops färgegenskaper som du kan använda för nebulosabilderna.

Efter detta har du kanske fått fram en mycket grov uppskattning hur ögat skulle uppfatta färgerna. Antagligen skulle det inte se mycket ut jämfört med de bilder man ser i tidningar eftersom de är väldigt kontrastförstärkta.

De bilder du ser på min hemsida är i regel ganska rakt av, och på m13 så försökte jag få kalibrerad färg med stjärnor som referens. Har dock använt gamma 3 och i regel ökat färgmättnaden med 25% för att några färger skall framträda överhuvudtaget. Blev nog nu inte så bra med all den ljusförorening jag har, men ett försök i varje fall. Här var det bara stjärnor, nebulosor är mycket svårare.

Ett avancerat astroredigerings program kopplat till en databas över stjärnors egenskaper och på utvalda ej överexponerade stjärnor bör ju kunna göra detta mer eller mindre automatiskt. När jag gjort det manuellt har det tagit många många timmar och det resulterar ju inte i några pretty picture bilder men kanske intressanta på annat sätt.

Man kan göra på andra sätt också bara man vet vad man gör.

Fitswork kan vara bra till detta då man har ganska bra kontroll över vad man gör. DSS och andra program har för mycket automatik som gör att man tappar kontrollen.
Har man modifierat kameran faller ju allt detta för då tar man ju in våglängder som ögat inte kan uppfatta.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Freke
Posts: 28
Joined: 2016-10-18 13:21:05
spamtest: JA
Location: Surte

Re: Färger i nebulosor

Post by Freke »

Jag tycker den första känns mer rätt, den andra har ju en blå färg över hela bilden, även stjärnorna är ju blåaktiga och jag tror nog de är mer gula egentligen.

Här finns en utläggning på ämnet:
http://www.clarkvision.com/articles/col ... night.sky/" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Färger i nebulosor

Post by magnuslar »

Hej!

Yes, jag håller med, det är för mycket blått över hela bilden i den sista där. Å andra sidan tycker jag den mer liknar de jag finner på nätet, t ex Astrobin.... De flesta bilder där har mer blått i nebulosan än jag får fram, och mer mer djupröd (mer åt blått också) röd färg än vad jag får...

Här är två nya, just for fun. Den första backade jag lite i behandlingen, och gjorde enbart en color calibration i PI - ingen saturation eller färgjustering med Curves. För er som inte använder PI så tar colorcalbration (det sätt jag använt den här) och väljer ut alla stjärnor (mellan vissa parametrar) som en vit-bild, och använder en liten ruta som jag skapat som exempel på bakgrund (ruta utan stjärnor då). Det som är bra med den, är att den gör ett slags genomsnitt på alla stjärnor i bilden då, för att sätta vit-punkt - och den tar verkligen med massa stjärnor men inte nebulosan. Så här blev det då:
ngc6992_slojneb_final_2016-12-18_ver3_cc_only_small.png
Och om jag från denna lyfter lite blått i bara nebulosan med Curves Transformation (och lite mer saturation i hela bilden), så blir det så här, som för tillfället då känner mig nöjd med:
ngc6992_slojneb_final_2016-12-18_ver3_small.png
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Färger i nebulosor

Post by AstroFriend »

Den senare ser ju mer ut som de flesta brukar återge den, men skiljer antagligen mycket från hur vi skulle se den om vi kunde betrakta den direkt, men det är ju inte så intressant här. Om man koncentrerar sig bara att återge nebulosan snyggt och man får "dra" på mycket på någon enstaka kanal bör man öka exponeringen på just den så den hamnar i nivå med de andra och därmed brusbidraget blir ungefär detsamma för de ingående färgkanalerna.

Bilden ser väldigt bra ut förresten!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Freke
Posts: 28
Joined: 2016-10-18 13:21:05
spamtest: JA
Location: Surte

Re: Färger i nebulosor

Post by Freke »

Här hittade jag en annan teknik för att lyfta fram färgerna, kanske detta lyfter mer av det blåa i nebulosan utan att göra hela bilden blå?
http://www.screencast.com/t/RU1smQmlv" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply