Parallell data behandling?

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Parallell data behandling?

Post by AstroFriend »

Hej,
Finns någon dataguru här?

Funderar på en gammal Windows server för bildbehandling. En sådan har ju inte bara många kärnor utan också flera processorer med var sin uppsättning ram minne. Sitter väl på varsitt kort på databussen antar jag.

Hur beter sig program (Windows) när man kör på program på en sådan. Delas arbetet automatiskt ut på alla prossesorer och kärnor som är tillgängliga eller läggs det bara ut på en processor?

Lämpligt op system?

På Unix vet jag att man kan lösa sådant, men i Windows inte aning.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Parallell data behandling?

Post by ThomasK »

Om programmet är skrivit så att det delar upp beräkningen på flera trådar kan du utnyttja fler CPU:er. Men om det inte är kodat så tror jag inte du kan göra så mycket från Windows-operativets sida. Det ser du om du startar aktivitetshanteraren när du kör programmet på din nuvarande PC. Jag tror du skrev att du hade 4 kärnor nu. Om du kör AIJ och inte har några andra program igång och ser hur mycket CPU som används. Har du lite drygt 25% användning delar inte programmet upp jobbet på flera trådar, har du 100% CPU-användning gör den det och du skulle ha nytta av en server.
Thomas Karlsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Parallell data behandling?

Post by AstroFriend »

Jo AIJ kan använda flera kärnor i processorn. Men frågan om den kan dela ut det till flera processorkort med sina egna minnen?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply