Optical distortion

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Optical distortion

Post by AstroFriend »

I kontakt här med Martin och hans bilder så fick vi problem vid aligningen pga av optikens distorision.

Jag har också detta problem i mitt teleskop, speciellt med reducern monterad. Har tänkt jag skall ta tag i detta problem länge men inte blivit av. Nu med diskussionen med Martin väktes intresset igen.

En normal align kan bara hantera linjära fel i avvikelserna mellan bilderna. X o Y sidledes förskjutningar, skalning och rotation, när man korrigerar för alla tre kallas det för en affine transformation. Alla program kan inte ens göra det.

All optik har mer eller mindre distorsion så det vore önskvärt att korrigera optikens distorsion innan align.

Hugin gör detta i ett steg när bilder stitchas och rimligen gör även photoshop och andra bildprogram det också. Gamla hederliga Iris som jag använde för kanske 15 år sedan kunde göra detta, men tyvär har det programmet för stora begränsningar idag.

Jag vill nu analysera optikens distorsion på ett enkelt sätt för att få fram den funktion som behövs för att transformera bilden till en linjär avbildning. Vill också helst göra det i AstroImageJ så jag får en bra kontroll över de olika stegen.

Efter lite googlande fann jag ganska snabbt detta:
https://imagej.net/Distortion_Correction" onclick="window.open(this.href);return false;

Det skall räcka med en 3x3 matris av bilder med 50% överlapp för att få fram de nödvändiga parametrarna. Det är inte gjort för astronomibilder utan mikroskopi, men om det inte fungerar med stjärnor får man ta bilder på något annat.

Just inom astronomi tillkommer tyvärr ytterliggare en förvrängning som försvårar det hela. Det är atmosfären som ger en olinjär förvrängning i höjdled. Vill man bara korrigera för optiken tar man referens bilderna rakt upp i zenit. Har ingen uppfattning om hur känsligt det är med atmosfären, men helt klart ett problem vid vidvnkliga bilder. Kräver då en korrigering för varje höjdvinkel vilket blir svårt att hantera. Men man kan kanske matematiskt räkna ut hur atmosfären påverkar och applicera den transformationen ovanpå optikens tranform. Då måste man också veta hur kameran är orienterad relativt horisonten.

Nu blev det ganska komplext men väl värt att testa. Verktygen till aij verkar ju redan finnas och en 3x3 matris är ju enkelt ordnat om vi bara har klart väder. Tror att APT till och med har en färdig funktion för att ta mosaiker.

Igår fick jag min ultratunna M48 till EOS adapter, endast 1 mm tjock. Nu kanske field flatter avståndet till kameran blir tillräckligt nära för att fungera.

Ja nu skaffade man sig lite mer arbete, men spännande sådant och tack vare diskussionen med Martin kom jag igång med första steget.

Nästan klar med uppgraderingen av hemsidan så jag kan koppla av från det. Lägger upp detta där med fler länkar längre fram.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Juicy6
Posts: 372
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Optical distortion

Post by Juicy6 »

AstroFriend wrote:Nu blev det ganska komplext men väl värt att testa. Verktygen till aij verkar ju redan finnas och en 3x3 matris är ju enkelt ordnat om vi bara har klart väder. Tror att APT till och med har en färdig funktion för att ta mosaiker. Lars
Inte än, va?

Ivaylo Stoynov APT på Facebook igår: "Definitely there is a plan for mosaic tool, but we have only four hands, two heads and so many requests to address. Once the meridian flips is ready it will clear the path for the mosaics... 2018 should bring a lot for all of us."

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Optical distortion

Post by AstroFriend »

Tålamod, tålamod....
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply