Vad har hänt med dither här?

Metoder för astrofotografering
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Vad har hänt med dither här?

Post by magnuslar »

Hej!

Håller på att meka med bilder med min "nya" Canon 1000D, och upptäckte en artefakt som var helt ny för mig, se bilden här, som är screenshot från PixInsight.
PI_screenshot_2017-12-28.PNG
Den rödtonade bilden i bakgrunden är en stackad/integrerad bild, av 34 subs. Den är rödtonad för jag har gjort bakgrundsextrahering, och då försvinner den gröntoning som annars är i bilderna på grund av mitt CLS-filter. Men det intressanta nu är inte färgtonerna, utan de små röda svaga strecken i denna röda bild. Det är en massa såna, och de syns först tydligt i det här steget. Vad handlar detta om?

Jag granskade mina enskilda subs, och i en serie av dem finns det vita, heta pixlar, och det är en av dem som syns på de tre gröna bilderna nedanför. Det är tre subs tagna efter varandra, kalibrerade med bias, darks och flats. Där är en vit pixel i nedre vänstra delen av bilden som "rör sig" mellan exponeringarna. Den svarar mot ett rött streck i den stackade bilden, så jag tänker att det är så strecken har uppstått vi stackningen/integreringen. Och det rör sig, tänker jag, på grund av dithering.

Men här är det dither i en enda riktning. Jag har en algoritm som heter "smart" men jag vet inte helt hur den rör sig, men i varje fall inte enbart i en riktning. Men det kanske är så att det är en riktning mellan några olika exponeringar och sen annan riktning.

Till saken hör att den vita pixeln försvinner sen - det är en 4-5 subs som har den, sen försvinner den. Tydligen gäller det alla de pixlar som bildar dessa streck. Så: hur kan det komma sig att det plötsligt kommer en hel serie av vita pixlar som stannar en 20-30 minuter (4-6 exponeringar) och sen försvinner?

Andra tankar om detta? Jag trodde också att Sigma clipping skulle ta bort de här effekterna, men kanske är mina sigma-inställningar för "snälla". Tips?

Ja, all behandling sker hos mig i PixInsight. Kan vara bra att veta.

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad har hänt med dither här?

Post by AstroFriend »

Om de är de röda prickade strecken du tänker på så ser det ut som heta pixlar. Det har drivit och efter du alignar och stackar så ser det ut så här. Att den driver sådär brukar bero på dålig polinställning.

Vita heta pixlar lär inte kunna uppstå, för det krävs att en röd, en grön och en blå näliggande pixel är defekt på samma sätt. Uppstår normalt inte, däremot kan ju det uppstå i din bildbehandling om du gör något märkligt.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply