Banding med Canon

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Banding med Canon

Post by kribba »

Var ute igår och tog 100 bilder om 60 sek igår mot alnitak. Fotograferade mot samma område för nån månad sedan mot orion nebulosan.
Igår var det dock snö vilket det inte var i början av januari. La direkt märke till att ljusföroreningarna påverkas av snön. Nu fick jag gå ner till
Iso400 ( 800 tidigare vid barmark ) för att inte hamna för högt vid exponeringen. När jag börjar dra i bilderna dyker banding upp. Har noterat det
tidigare även med Canon, fast man kan dölja det lättare när man fotograferar lite ljusstarkare objekt där bakgrunden oxå kan nästan klippas till
svart. Testade lite o stackade med både DSS och Pixinsight och blev samma resultat med lights,darks,bias o flats. Intressantast var när
jag stackade med enbart lights, då blev det bättre, enbart vanligt brus som lättare går att hantera med vanliga brusreducerings algoritmer.
Dock behöver man ju minst flats för att kunna reducera gradienterna effektivt.
Nån som har erfarenhet här av detta problem, eller är det bara att ge upp att försöka fotografera ljussvagare nebulosor nära städer om man
inte kör astrokamera och smalband? Bifogade bilder visar inzoomade resultat utan och med stackning med kalibrerings frames.
Attachments
uband2.jpg
band.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Banding med Canon

Post by magnuslar »

Hej!

Jodå, det där med bandning har vi sett förr. Du har PixInsight, right? Det finns ett script där, Canon Banding Script, som oftast fungerar bra. Det tar bort banden på ena hållet (minns inte om det är horisontellt eller vertikalt). Snurra bilden 90 grader och kör en gång på varje håll :)

Mvh

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Banding med Canon

Post by AstroFriend »

Hej Kribba,
Det ser ut som om dina kalibreringsbilder inte matchar dina lights, är de tagna vid samma ISO ? Är darks vid samma temperatur?

Har du tillräckligt många stackade kalibreringsbilder så de inte tillför för mycket extra brus? Jag brukar ha ca 50 st av varje.

Du har inte skrivit vilken Canon du har, gammal eller nyare?

Hur mycket exponeringstid har du i dina exempel?

Flats med DSS eller Fitswork har aldrig blivit speciellt bra. Använder numera AstroImageJ med egna skrivna makron. Blir perfekt, dessutom på de Canon kameror jag har behöver man inte ta darks eller bias, bara flats. Fungerar i varje fall ypperligt med de omständigheter mina bilder är tagna vid. Darks och Bias kan ju bara ta bort statiska mönster, medans de tillför extra random noise.

Här kan du läsa hur jag gör och ladda ned de filer som behövs:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/tut ... ction.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är dock en lång startsträcka.

I Ftswork finns en funktion för att ta bort banding om du hellre gör det på det sättet. Men lär inte bli lika bra som att åtgärda felet vid källan.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Banding med Canon

Post by Jonas »

Har aldrig upplevt fenomenet "banding" med Canonkameror trots att jag astrofotat med dem sedan jag lät modda min första kamera för ca. 10 år sedan.
Kan det ha med efterbearbetningen att göra?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Banding med Canon

Post by kribba »

Jag har provat med Canon Banding script i Pixinsight. Det gör viss skillnad, dock får det inte helt bort problemet.

Astrofriend; mycket intressant på din sida. Läste som hastigast igenom, ska kolla mer detaljerat ikväll. Dithering verkar ju vara
en del av lösningen. Nu har jag bara en Synguider, antar att jag måste byta kamera och köra Phd för att få det att funka.
30 darks, 50 bias och 8 flats. Kanske lite i underkant. Hann inte mer skulle upp o jobba dan efter.
Kameran är ju en äldre 1000d. Inte modern direkt, men köpt för lite pengar.

I mina efterforskningar fann jag en (numera) gratis plugin till Photoshop som heter Dfine för brusreducering. Mycket bra,
rekommenderas. Körde den på äldre färdiga bilder. Fick bort det där lilla sista bruset som övrig processing inte grejat.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Banding med Canon

Post by AstroFriend »

Hej Kribba,
Det är lite mystiskt det blir så kraftig banding på din bild, men beror ju på hur mycket du kontrastförstärkt också. Nästan alla mina bilder kommer från balkongen med extremt mycket ljusförorening. Därmed stretchar jag bilderna ordentligt, men inte uppträder sådana fenomen som du visar. Mina Canon kameror har varit både äldre och nyare än din. Canon 1000D ansågs vara väldigt bra för några år sedan och de gamla bilderna jag tog med min Canon 5D från år 2005 har bra egenskaper, men min Canon 6D är brusfriare. Beror kanske delvis på mer avancerat bildbehandling av raw i kameran och då skall man ju kunna göra det efteråt också fast med mer kontroll.

Att få fram någon nebulositet från balkongen har jag dock aldrig lyckats med, den drunknar helt i ljusföroreningarna. Sträcker jag det till det yttersta, ok man ser något men inte vackert.

Tar jag med mig kameran och åker ett par mil utanför stan, fortfarande ljusförorenat men ändå mycket stor skillnad. Då blir det så här:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/my- ... uster.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Här gjorde jag en intressant beräkning på hur mycket ljusförorening jag har:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/ast ... itude.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Du har tillräckligt många kalibreringsbilder för att inte de skall orsaka stora problem. Och de var tagna med rätt ISO, alltså samma ISO på både lights och kalibrering? Och temperaturen matchar?

Dithering löser tyvärr inte så utbredda störningar som du har, mer när det är några få pixlar brett. Men mycket annat blir bättre.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Banding med Canon

Post by kribba »

Jo en Staradventurer kanske vore något, man drar sig ju för att flytta EQ6:an i onödan (-:

Jag har isolerat ner felet till Flats. Jag tog och blurrade dom befintliga i photoshop och stackade sen om. Det minskade felet, blev
grövre mjukare band av det. Tog Flatsen mot datorskärmen, så det skulle kunna ha med skärmfrekvens och slutar tid att göra.
Ska prova istället att göra på nått annat sätt ikväll.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Banding med Canon

Post by Peter R »

Hej,
Ja, Canonkamerorna ger bandningar.
Min nya Eos5D Mk4 är en fantastisk kamera när man exponerar korrekt och den ger skarpa rika filer.
När den släpptes beskrevs sensorn som ett stort kliv framåt och närmade sig Nikon beträffande möjligheten att underexponera ända upp till 5-6 steg och kompensera detta vid framkallningen av råfilerna, så kallad "iso invariance".
Men jag märkte att det gav upphov till mer eller mindre tjocka och missfärgade horisontella bandningar redan när man pressar de underexponerade filerna 3-4 steg. Det blir extra känsligt/synligt på en jämn blå kvällshimmel.

Jag laddar upp några exempelfiler som jämför en korrekt exponering mot en som är underexponerad 4 steg och kompenserad vid framkallningen i CameraRaw och där bandningarna börjar komma fram.
Som jämförelse med samma fil men inte kompenserad så ser man att 4 steg ändå är väldigt mycket.
Samma bild underexponerad 4 steg, tagen med den några år äldre Eos5DMk2 och kompenserad vid framkallningen visar ändå på hur mycket bättre det har blivit med den nya modellen.
_MG_0015-2M.jpg
_MG_0013-2M.jpg
_MG_0013-3M.jpg
_MG_9851-2M.jpg
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Banding med Canon

Post by AstroFriend »

Hej Peter,
Det var intressant att se dina test exponeringar. Har dock aldrig hamnat i en sådan situation att jag fått fram dessa mönster så tydligt. Letade igenom mina arkiv efter en under exponerad bild i raw format. Hittade en 15 sekunders exponering på M31 som jag förstärkte kontrasten på, mycket mer än vad jag normalt brukar göra.

Då ser det ut så här:
m31 low exposure high contrast 20131001 tv5 av56 iso000 tc7 C_3.jpg
En croppad del, kameran är den gamla Canon 5D från år 2005. Det enda förutom kontrast höjningen är att jag debayerat den, kunde ju i o för sig bara valt den gröna kanalen för att slippa det.

Nu har jag aldrig använt Photoshop så vet inte om det är något speciellt där. Den här gjorde jag i Fitswork.

Kanske jag missar något?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Banding med Canon

Post by kribba »

Det var flatsen. Tog om dom mot gråa himmelen ur focus. Blurrade lite i Photoshop så dom blev 100% rena. Stackade om
i DSS. Blev så här. Tror jag ger mig här med denna bild. Blir väl max så här bra i ljusföroreningarnas förort. Man skymtar
ju hästen iallafall svagt. Får välja enklare objekt framöver.
Attachments
Horse.jpg
Horse.jpg (114.57 KiB) Viewed 6708 times
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Banding med Canon

Post by AstroFriend »

Hej Kribbe,
Kanske dina flats är underexponerade? På den kanalen som är högst bör signalen i centrum ligga på ca 50% av max. De andra kanalerna inte för stor skillnad i nivå. 59% ligger långt till höger i histogrammet på displayen då skalan vanligen är logaritmisk.

Att softa flaten ger ju lite bieffekter. Man får ingen korrigering från pixel till pixel för att de har lite olika känslighet, blir som en statiskt mönster över bilden, speciellt syns det i ljusare partier.

Klotformiga stjärnhopar blir ganska bra även i ljusförorenade miljöer.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Banding med Canon

Post by kribba »

I brist på klara himmlar, körde ett varv till på bilden envis som man är. Denna gång enbart kalibrerad med lights och darks.
Fick en mjukare start utan tendensen till banding. Dock brusigare, men jag upplever bruset mycket lättare att hantera än
bandingen. Selektiva masker inom vissa gråskalor med brusreducering plockar bort mycket brus. Blev iallafall en betydligt bättre
bild en dom tidigare försöken. Funderar på att fortsätta jobba vidare på denna metod innan jag hittat en slutgiltig lösning på
banding problemet med Canon/flats.
Attachments
ho6.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Banding med Canon

Post by AstroFriend »

Hej Micke,
Bäst jag frågar dig också, du tar väl bilderna med sökaren täkt? Speciellt darks och bias är mycket känsliga för oönskat ljus som kommer in. Ha kameran i en ljustät burk när du tar kalibreringsbilderna. Är det störande ljuset en blinkande lampa kan det bli mycket konstiga effekter.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Banding med Canon

Post by kribba »

Så sant, jag har inte tänkt så långt helt enkelt! Ska naturligtvis täcka sökaren nästa gång jag plåtar, om nu dessa eviga moln
någonsin skingras (-:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Post Reply