Martin Pugh, fri data på Carina Nebula!

Metoder för astrofotografering
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Martin Pugh, fri data på Carina Nebula!

Post by Robert Habolin »

Martin Pugh, kanske en världens bästa när vi ändå nämnde Dreschler, har fri data att labba med på sin hemsida!

https://www.martinpughastrophotography. ... nditions-1

finns länkar till Zip filer på mitten av sidan typ. data o kalibreringfiler. Så kan ni få se hur riktigt bra subbar ska se ut :) 30min exponeringar under perfekt australisk himmel, ett objekt som inte går att fota härifrån heller!
jag gjorde en snabb edit..
Martins Pugh carina rob test1.jpg

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Martin Pugh, fri data på Carina Nebula!

Post by Starfish »

Robert Habolin wrote:Martin Pugh, kanske en världens bästa när vi ändå nämnde Dreschler, har fri data att labba med på sin hemsida!

https://www.martinpughastrophotography. ... nditions-1

finns länkar till Zip filer på mitten av sidan typ. data o kalibreringfiler. Så kan ni få se hur riktigt bra subbar ska se ut :) 30min exponeringar under perfekt australisk himmel, ett objekt som inte går att fota härifrån heller!
jag gjorde en snabb edit..

Martins Pugh carina rob test1.jpg
Hur lyckades du få ut den blå datan så fint har försökt ett bra tag nu men lyckas inte :(
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Martin Pugh, fri data på Carina Nebula!

Post by Robert Habolin »

den var typ där direkt? jag bara drog lite i selective color för att få lite mindre magenta i det blåa/magenta

hur gör du när du slår ihop kanalerna till en bild?

sen har jag för mig att jag använde color range select för att boosta saturation specifikt för det blåa.. kommer inte ihåg exakt vad jag gjorde. finns många vägar att gå.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Martin Pugh, fri data på Carina Nebula!

Post by timokarhula »

Hur många av er har sett NGC3372, Eta Carinae-nebulosan i teleskop? Det är himlens mest fantastiska nebulosa, 2x2 grader i storlek och inblandad med skarp svart skuren nebulositet med Bok-globuler. Själva stjärnan Eta Carinae är en kapitel för sig. När den hade ett utbrott på 1840-talet och blev himlens näst ljusaste stjärna efter Sirius, så lämnade den någonting efter sig. Nebulosan har växt så pass mycket sedan dess att den har fått en speciell form, Homunculus-nebulosan. Det ser ut som ett människofoster intill "Nyckelhålet" (eller "Tennis-racketen" som jag själv döpte den till). Det är himlens ytljusaste nebulosa och klart orangefärgad. Första gången jag såg den med ett större teleskop med hög förstoring 1995 tyckte jag den såg ut som två Mars-planeter staplade på varandra, likt en "åtta". Ett annat passande smeknamn den fått är "The Fried Egg". Hur många fler oranga nebulosor kan ses visuellt på himlen? Inga alls, Eta Carinae är unik.

/Timo K
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Martin Pugh, fri data på Carina Nebula!

Post by DHEB »

timokarhula wrote:Hur många av er har sett NGC3372, Eta Carinae-nebulosan i teleskop?
Jag har sett den, med teleskop, binokulär och blöta ögat. Håller med att den är underbar.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Martin Pugh, fri data på Carina Nebula!

Post by Robert Habolin »

Häftigt Timo!

Jag har bara befunnit mig på södra halvklotet en gång och det var innan jag hade skaffat mig nån större kunskap om natthimlen, men jag såg alla fall södra korset långt ner i söder, från en Mauritsisk sandstrand, mycket trevligt

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Martin Pugh, fri data på Carina Nebula!

Post by Starfish »

Image

Så här ser min ut inte riktigt lika djup som din men men man lär så länge man lever bra data att jobba på iaf :P
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Martin Pugh, fri data på Carina Nebula!

Post by Robert Habolin »

ser ju jättefin ut! du kan nog kräma ur lite mer nebulositet, men på det stora hela skitsnyggt! bra färger. kanske e par stjärnor som e lite överstretchade men det är ju bara småsaker.

det är ju kul att öva på bra grejer!

btw, hur använde du HA? för där finns det ju MASSOR av signal. testa att använde den som en LUM, men då måste man blanda i ca 10% av RGB lagrena, ( sätt varje lager till screen och opasity till 10% och lägg på HA lagret, om du är i photoshop ) annars får du fel på stjärnorna o lite andra artifacter.
ett ganska vanligt fel att folk använder HA som ren Lum...

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Martin Pugh, fri data på Carina Nebula!

Post by Starfish »

Robert Habolin wrote:ser ju jättefin ut! du kan nog kräma ur lite mer nebulositet, men på det stora hela skitsnyggt! bra färger. kanske e par stjärnor som e lite överstretchade men det är ju bara småsaker.

det är ju kul att öva på bra grejer!
Tackar det va grymm data o jobba med. Jag kände också att stjärnorna va överstretchade kanske skulle kört några iterations decon på dom eller haft starmask efter rgb combinen för att behålla stjärnorna i det stora hela :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Martin Pugh, fri data på Carina Nebula!

Post by Starfish »

NYPERFEKT.jpg
Nu fick jag till den allt ;) lite convo bättre stretch och Ha datan som lum gjorde susen samt ökning av selective color och nyanser
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Martin Pugh, fri data på Carina Nebula!

Post by MartinS »

Detta var rolig! Är ju van vid DSLR, aldrig processat HA+RGB. Använde Ha som lum, men får problem med för mycket färg kring stjärnorna. Antar att det beror på att de är mycket mindre i ha bilden och därför blir det färgade halos.

Vad gör man åt detta?
Attachments
ETAC.jpg
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Martin Pugh, fri data på Carina Nebula!

Post by Starfish »

MartinS wrote:Detta var rolig! Är ju van vid DSLR, aldrig processat HA+RGB. Använde Ha som lum, men får problem med för mycket färg kring stjärnorna. Antar att det beror på att de är mycket mindre i ha bilden och därför blir det färgade halos.

Vad gör man åt detta?
Testa med dust and scratches filtret på runt 2 pixlar o sen en gaussian runt 5-7 på färglagret innan du lägger på Ha datan som lum ;) dra ner aaturationen och sänk lite åå opaciteten på lum testa dig fram :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Martin Pugh, fri data på Carina Nebula!

Post by MartinS »

Tack för tips, ska testa det. :) Måste fixa Photoshop på datorn. Allt är gjort i pixinsight nu. Försökte dra ner saturation med en starmask men lämnade fula ringar runt stjärna och gav inget inte något vidare resultat.

Jag såg också att min bild ser helt annorlunda ut när jag laddar upp här mot vad den gör på min dator. Tog en skärmutklipp av bilden och då liknar den orginalet. Skumt!
Attachments
Capture.PNG
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Martin Pugh, fri data på Carina Nebula!

Post by Robert Habolin »

@MartinS, man kan inte använda HA som ren Lum utan att få signalförlust och fel på stjärnorna. Man måste blanda i ca 10-15% av varje RGB kanal i HA Lumen. sen vill du gärna ha original stjärnorna tillbaka från RGB, så bara gör ett sånt lager och maska in enbart stjärnorna från det.

du vill ju inte ha smalbandsstjärnor helst öht ( om man inte gillar det specifikt förstås ) för de är ju rätt livlösa och har "fel" färgsättning


sen finns det ju inga rätt o fel förstås .. :) men om man vill ha en hyfsad neutral bild med färgerna allafall.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Martin Pugh, fri data på Carina Nebula!

Post by MartinS »

@Robert Habolin OK, tack för förklaring ska ge det ett nytt försök när jag har lite mer tid. :) Har läst lite om det sen jag köpte min moddade kamera (ej använd än :( ) så var delvis med på att det inte skulle bli så bra. Resultatet blev dock annorlunda än vad jag väntat mig. Har heller inte orkat forska i hur man blandar bilder i PI men antar att det görs med PixelMath?

Tycker det är trevligt med Ha eftersom stjärnorna blir så "tighta". Har haft en del problem med att hålla stjärnorna på en bra nivå när man stretchar hårt. Brukar bli ett par omgångar med Morphological transformation men det resulterar ofta i ringar eller andra artefakter om man går för långt. Ha som lum gav ju ungefär samma effekt fast mer färg. :D

Är dock en lösning på spåret, har börjat använda Masked Stretch men man tappar en del kontrast så måste hitta ett sätt att bevara kontrasten bättre. Något du brukar använda?
Post Reply