Kombinera förgrund och stjärnhimmel

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Kombinera förgrund och stjärnhimmel

Post by Datarolf »

Hej!

Jag undrar om någon av forumets duktiga fotografer kan dela med sig av sina trix för att kombinera ihop en vacker stjärnhimmel med en förgrundsbild. Stjärnhimlen består av ett antal stackade bilder tagna med kameravridare, dvs om förgrunden är med på någon av dessa blir den oskarp. Förgrunden tar jag utan kameravridare så att den blir skarp, och får väl då acceptera enstaka stjärnspår på himlen. Frågan är hur jag bäst kombinerar dessa två bilder?

Jag är hyfsat bevandrad i Photoshop så jag har laborerat med att lägga bilderna i olika lager och göra olika blandningar av lagren, och att variera lagrens opacitet. Det blev väl inte så jättebra, så nu undrar jag hur det egentligen går till. Är det någon som sett någon bra beskrivning på nätet t ex?

Vänliga hälsningar
Rolf J
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Kombinera förgrund och stjärnhimmel

Post by Tannerswe »

Lättast löser man det med att lägga på en lagermask på antingen lagret med förgrunden eller himlen och sen i lagermasken måla med svart för att ta bort de delar man inte vill ska vara med från den bilden.

Tex lägg den stackade stjärnhimlen i botten i ett lager.
Lägg marken som lager 2 och justera in marken så att den ligger på rätt plats i förhållande till himlen. (här det bäst om man inte flyttat kameran alls utan fotat från samma position).
Skapa en lagermask till marklagret.
Markera/klicka i lagermasken och måla med svart färg på himlen som ska döljas med penseln.


Sen kan man på olika sätt få detta mer eller mindre automatiserat då himlen oftast är ljusare än marken och man kan sen klistra in sin bild i lagermasken och få en svartvit version av den där och sen med hjälp av kurvor eller nivåer så kan man justera till så att nästan får en perfekt mask med tex marken svart och himlen vit. Oftast får man in med penseln och justera till den lite. Sen beroende på om man ska maska bort himlen eller marken kan man få inventera masken. Detta kan man också göra med funktionen "använd bild" så slipper man klistra in och ha sig, samt att man kan köra det flera gånger och inventera från början.

Håller du in alt och klickar i masken så visar du bara masken, vilket kan vara väldigt användbart ibland.

Kanske inte den enklaste/bästa förklaringen men det kanske kan ge en hint om hur jag gör åtminstone.

//J
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Kombinera förgrund och stjärnhimmel

Post by Datarolf »

Tack - det var ett helt begripligt svar. Anade att man måste arbeta med masker på ett lite mer avancerat sätt än lagren jag provade med. Nu får jag experimentera vidare. Tack för förklaringen!

Rolf J
Post Reply