StarNet: Neural network star removal

Metoder för astrofotografering
Post Reply
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

StarNet: Neural network star removal

Post by MartinS »

Här kommer ett litet tips. Hittade denna nyligen. https://www.cloudynights.com/topic/6517 ... -software/" onclick="window.open(this.href);return false;

Har inte lyckats bättre med något annat verktyg och det verkar lovande. Har haft problem med att nebulositeten i mina widefield bilder drunknar bland alla stjärnor. Vill man stretcha riktigt ljussvaga detaljer så måste man skydda stjärnorna på något sätt och en metod kan vara ta bort dem helt stretcha för att sedan addera dem igen.

Gjorde ett snabbtest och det är ju inte vackert, men känns som att metoden kan ha potential!
Attachments
test5_starless.jpg
Star red.jpg
Original.jpg
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: StarNet: Neural network star removal

Post by MartinS »

En liten mer dämpad variant, lite osäker på vad jag tycker dock. Men går säkert att förfina mycket.
Attachments
Star red2.jpg
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: StarNet: Neural network star removal

Post by MartinS »

Hade inte en aning att det fanns så mycket gasmoln att gräva fram. Kanske inte den fagraste av bilder, tror det är svårt med DSLR data. Skulle villja testa samma grej med min asi1600 och samyang 135.
Attachments
m45 stretch.jpg
M45 orig.jpg
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: StarNet: Neural network star removal

Post by kribba »

Jag läste oxå om Starnet på CN men du han före och testa :D Jag har annars använt innehållsmedveten fyllning i Photoshop via masker
för att åstadkomma ungefär samma sak. Starnet kanske gör det mer exakt?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: StarNet: Neural network star removal

Post by MartinS »

@Kribba vet faktiskt inte, det bygger ju på neurala nätverk (maskininlärning/AI) desto mer inlärningsdata man kan ladda till programmet desto bättre. Men jag körde bara exe filen. Man behöver inte göra några inställningar, funkar klockrent!
Post Reply